Filmarchief - voorlichtingsfilms

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Echobravo »

Niet helemaal het thema van dit forum, maar misschien kan iemand mij verder helpen ?

Omstreeks 1947 had een toen tienjarige kennis van mij een figurantenrol in een voorlichtingsfilm.
Deze film zou als titel ' Dachau ' hebben gehad en in de plaatselijke bisocopen over het gehele land hebben gelopen.

Verhaallijn : een leraar wordt opgepakt door de Gestapo tijdens de les en wordt vervolgens gedeporteerd naar Dachau.

Distributie van de film door de maatschappij ' Cibelson '.

Zou het kunnen zijn dat er een archief zou bestaan van dergelijke films bij het KLM ?
Zo ja, iemand enig idee bij wie ik terecht kan ?

Mvg




Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Yente »

Is het niet eerder bij het film museum? Denk te antwerpen als ik me niet vergis?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Echobravo »

Bedankt Yente.

Ik wou eerst eens polsen bij het KLM.

Indien het een privé-initiatief zou blijken is er toch een verplichting tot aangifte bij de overheid ?
Euh.... een censuurcommissie misschien ?

Het lijkt me echter meer aannemelijk dat de opdrachtgever tevens diezelfde overheid zou kunnen zijn.
Zo kort na 'WO II' zou het kunnen zijn dat de opdracht werd gecentraliseerd bij een soort van ' Ministerie van Oorlog ' ?
Met de terugkeer uit internering van de overlevenden moeten de verhalen over de 'horror' van oa de kampen te Dachau toen en zoals nu,
heel wat vragen bij de bevolking hebben opgeroepen.

Vermits het 'KLM' alle publicatie archiveert waren zij mijn 'voorkeur'-denkpiste.

Je leest het, mijn reactie heeft veel ' zou ' en ' ? '

Alle opmerkingen en hulp van harte welkom ;)

Mvg



Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Yente »

Voor moest je het toch willen doen, hier de gegevens van het filmmuseum. :)

FilmMuseum Antwerpen
Het filmMuseum Antwerpen maakt deel uit van het Centrum voor Beeldcultuur en werkt nauw samen met het Koninklijk Filmarchief van Brussel en de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur. Men bewaart er zeldzame kopieën van oude films en er lopen regelmatig themareeksen, retrospectieven en cursussen. Dagelijks zijn er vertoningen die de filmgeschiedenis in de breedste zin van het woord illustreren. Normaliter hebben alle films Nederlandse of tweetalige ondertitels. Vanaf 20 maart 2004 vindt het FilmMuseum definitief onderdak op de Waalsekaai 47, als onderdeel van het vernieuwde FotoMuseum. Voor meer info zie FotoMuseum.

Locatie
Waalse Kaai 47
2000 Antwerpen
tel. +32 3 242 93 00
fax. +32 3 242 93 10
www.fotomuseum.be
info@fotografie.provant.be

van: http://www.toerismevlaanderen.nl/tvl/vi ... iew=357644

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Echobravo »

Top ! ;)

Bedankt



Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Yente »

Graag gedaan. ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Exjager »

Een beetje buiten uw vraag, maar heb me ook al afgevraagd waar de films zouden gebleven zijn die wet te zien kregen tijdens onze opleiding.
Ik zou deze nog wel eens willen zien ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Filmarchief - voorlichtingsfilms

Bericht door Echobravo »

Echobravo schreef:Niet helemaal het thema van dit forum, maar misschien kan iemand mij verder helpen ?
Omstreeks 1947 had een toen tienjarige kennis van mij een figurantenrol in een voorlichtingsfilm.
Deze film zou als titel ' Dachau ' hebben gehad en in de plaatselijke bisocopen over het gehele land hebben gelopen.
Verhaallijn : een leraar wordt opgepakt door de Gestapo tijdens de les en wordt vervolgens gedeporteerd naar Dachau.
Na wat omzwervingen, uiteindelijk, de film is terecht !
Het jaar 1947 wordt 1945. En ' Dachau ' blijkt tenslotte ' Buchenwald ' te zijn.

Gedraaid in 1945 als het derde deel van een trilogie over de oorlogsjaren met als regisseur Emile-Georges De Meyst.
Thema : het verzet in België en de bevrijding van de kampen.

Titel ' Forçats d'Honneur - Le Chemin de Buchenwald '
( Eregaleiboeven - De weg naar Buchenwald )
De film kent behoorlijk wat succes en werd gedubt in het Engels ( Prisoners of Honour ).

En ja, mijn kennis ( mijn schoonvader :) ) werd er als tienjarige in herkend tot ons aller plezier

Mvg


Eric B

( bronnen : internet, masterproof Maaike Van Melckebeke - ' Beeldvorming van Werreldoorlog II in de Belgische Film ', De Cinemateek en mijn schoonvader ;) )

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”