onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
erwinduhamel
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:47

onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door erwinduhamel »

Hierbij 2 beelden van een wapen dat geërfd werd. Kunnen jullie me zeggen wat het is en als er een wapenvergunning nodig is. Kan dit zo maar verkocht worden?

dank bij voorbaat

Erwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door Walesha »

Enig idee van het bouwjaar?
Zo te zien lijkt het me een voorlader te zijn en kan dus heel oud zijn.
Dergelijke wapens die voor een bepaald jaar werden geproduceerd zijn vergunningsvrij.
Best even de wapenwetgeving raadplegen, daar vind je welke vuurwapens al dan niet in aanmerking komen voor een vergunning, die vind je zonder probleem op Google. Er zijn trouwens een paar verschillende vergunningen.. een echte wapenvergunning, een bezitsvergunnings, een vergunning voor verzamelaars en musea en ga maar door.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door bupi »

Wapen open met sleutel een beetje te verdraaien ,want is een "achterlader " !
Sleutel verder 90° verdraaien en tweeloop komt los .
Onderkant loop bekijken of er geen "P.V." (Poudre Vive ) opstaat !
Andere proefbank stempels ( zie tabellen )NP (Nitro Pulver ) ....
Met andere woorden is het een "rookloos poeder " gekeurd wapen dan ...
Moet het gefabriceerd zijn voor 1897 !
Zwartpoeder voor 1945 .
Met deze laatste soort maakt ge meer kans dat ie vrij verkoopbaar is .
Boven de 18jaar , Belg zijn ,geen internet of markt...enz.
Met een "P.V." maakt je kans op een "P.V. ". ;)
Zo gemakkelijk te onthouden !
Zijn meestal later gemaakt en moeilijk een jaartal op te plakken .
Beide soorten zijn met moderne patronen levensgevaarlijk ! :roll:
Kamerlengte en druk en metaalmoeheid en geen blanke loop ...
En dit is mijn ding niet .
Mvg.Pierre.
erwinduhamel
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:47

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door erwinduhamel »

Dank voor alle inputs. Ik formuleer de antwoorden onder voorbehoud, de vroegere eigenaar is nu overleden en wist het zelf niet zo goed meer:

- wapen zou van 19° eeuw zijn
- er zijn geen stempels op gevonden, ik heb de indruk dat er aan gevijld is
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door Walesha »

Laat het eens bekijken door een erkende wapenhandelaar, die kan je daar allicht meer over vertellen.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door canadian2nd »

Beste Erwin.
Dit lijkt me ook een 19e-eeuws wapen.
Je kan dit wapen zonder al te veel problemen "erven" als je dit wil omdat dit om een vondst gaat van een illegaal wapen maar dat jij volgens de regels van de erfeniswet in je bezit hebt gekregen. Aan jou de keuze :
Aangifte doen bij je plaatselijke politie ambtenaar - verantwoordelijk voor de wapenwet.
Als je dit wenst kan je dit wapen ofwel :
* "erven" en een vergunning tot bezit EN gebruik aanvragen als je in het bezit bent van een jagersvergunning.
* "erven" en een vergunning tot bezit ZONDER MUNITIE aanvragen. Dit wapen is dan louter in je bezit zonder dat je er een vergunning voor hebt om munitie te gaan kopen. Dit zal trouwens op je model 4 (die groene kaart die je dan zal ontvangen van de Provinciegouverneur) vermeld staan : vergunning zonder munitie.
* "erven" en dit wapen naar Luik laten brengen door een erkende wapenhandelaar of wapenverzamelaar voor demilitarisatie. Dit wapen wordt dan volgens de geldende regels onklaar gemaakt en het kan dus niet meer schieten. Na deze tussenkomst is dit wapen dan volledig vrij. Je mag het dan wel niet meer via internet, beurs, edm ... verder verkopen. Je mag het wel wegschenken aan gelijk wie die je kent of die er geïnteresseerd in is. Je mag het wel behouden zonder enige vergunning doch je dient wel het "onklaar maken" bewijs - het formulier dat je zult ontvangen van de Proefbank van Luik , zo te bewaren. Je nakomelingen kunnen dit zonder enige formaliteit dan ook behouden, enkel ervoor zorgen dat het formulier van Luik bij het wapen blijft.
* Dit "gevonden" en "geërfd" wapen gewoon binnen brengen bij je plaatselijke politie en afstaan voor vernietiging.
mvg
Canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door bupi »

Vergeet het kostenplaatje niet ,Jan.
Mvg.Pierre.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door Walesha »

Een model 4 voor bezit zonder munitie is best betaalbaar hoor, ik dacht zo ongeveer rond de 100€.
Het kan wel iets verschillen, hangt er een beetje van af in welke politiezone je zit, de prijs van zo'n model 4 kost blijkbaar niet overal evenveel.
Uncle Goose
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 17:46
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door Uncle Goose »

canadian2nd schreef:Beste Erwin.
Dit lijkt me ook een 19e-eeuws wapen.
Je kan dit wapen zonder al te veel problemen "erven" als je dit wil omdat dit om een vondst gaat van een illegaal wapen maar dat jij volgens de regels van de erfeniswet in je bezit hebt gekregen.
Het is nog niet vastgesteld of dit wel degelijk om een illegaal wapen gaat, gezien de bouw zal het waarschijnlijk vallen onder de wapens met een patent van voor 1897 en een productie van voor 1945, als dit zo is dan is dit wapen vrij te houden zonder aangifte en zonder vergunning.

Als je met dit geweer naar een flikkenkantoor gaat kan ik je garanderen dat ze het gewoon in beslag gaan nemen en dat het daarna mooi gaat verdwijnen in één of ander zijn privé verzameling. Of zijn we al vergeten misschien wat er gebeurde vlak voordat men de lijst van vrije wapens publiceerde in 2008?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door canadian2nd »

Eigenlijk gezegd beste vrienden, denk ik dat dit onderwerp hier niet thuis hoort.
Wat heeft dit met "ABL History" te maken ?
Beter ergens anders je licht opsteken op een wapensite zoals http://www.wapenunie.be/frontpage
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
erwinduhamel
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:47

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door erwinduhamel »

Dank u allemaal, ik kan mijn plan trekken, ik zal in Luik passeren.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: onbekend wapen, graag hulp bij identificatie

Bericht door canadian2nd »

Als je naar Luik wil gaan Erwin, vrees ik dat je zult moeten langsgaan bij een erkende handelaar of verzamelaar die dit in jouw plaats wil doen. Jij geraakt daar niet zomaar binnen.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”