draagberrie interbellum?; AB?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door piot1940 »

Kent iemand deze draagberrie?
Naar "men" zegt zou dit Belgisch interbellum kunnen zijn. Helaas ontbreekt mij de documentatie. Heeft iemand foto's van Belgische draagberries uit de Eerste Wereldoorlog om de constructie van het zeildoek met te vergelijken?

m vr gr, Jean

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door nick »

Dag Jean,

=> Volgens mij is de oorsprong te zoeken in de burgerlijke hulpdiensten ttz Rode Kruis.

=> Ooit een dergelijke berrie uit een Rode Kruisarsenaal gehaald doch het zeildoek was niet meer te redden, rest is dan oo maar op de schroothoop beland.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door piot1940 »

Nick

OK, bedankt, dat is al een goede denkpiste. Dan past hij bij mijn "broeder Brancardier". Kan hij dienst doen als decor element. Momenteel is dat een "in de weg tot en met".

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door Walesha »

Voor zover ik meen te weten waren draagberrie's van het Rode kruis wit, net zoals nu vandaag nog steeds maar ik kan me voorstellen dat die mensen in oorlogstijd net zo goed militaire versies gebruikten. Vooral aan het front lijkt me dat best mogelijk, je hebt dus twee opties.
Maar of het dan wel ABBL is kan ik niet zeggen, mss wel Brits of Frans in zover die niet door de Belgen ook werden gebruikt?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door piot1940 »

Brits is het niet. Die hadden houten frames en een ander type van canvas. Ik heb er zo eentje.
Het idee van Frans is me ook al door het hoofd gegaan. Dit gezien de kleur van het frame.
Het boekje over het Rode Kruis leverde geen directe match op. Je ziet diverse modellen waaronder het militaire demontabele model.

M vr gr, Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: draagberrie interbellum?; AB?

Bericht door piot1940 »

Een detail dat wel meer voorkomt is het hoofddeel dat onder verschillende hoeken instelbaar is. Dat heeft zowel de militaire als de in het boekje over het rode kruis te vinden exemplaren.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”