vraag over na-oorlogse nummerplaten

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

vraag over na-oorlogse nummerplaten

Bericht door rewdco »

Wie kan mij helpen alstublieft?

Op onderstaande foto (ik vermoed uit 1945 of '46) staat een moto met Brits militair census nummer op de tank. De moto heeft eveneens een Belgische nummerplaat: E58853. Is dit een burgernummerplaat of een vroege versie van de legernummerplaat?

Afbeelding

Ik vermoed dat E58853 een burgerplaat is, aangezien de moto op de volgende (kort-na-oorlogse) foto duidelijk een burgermodel is, met een gelijkaardige plaat: E57554.

Afbeelding

Maar als dit een burgerplaat is, waarom zit deze dan op een militaire moto...? En als dit een militaire plaat is, waarom zit dan een gelijkaardige plaat op een burgermodel...?

Of was er kort na de oorlog nog geen verschil tussen burgerplaten en militaire platen, zoals op de twee laatste foto's...?

Afbeelding
Afbeelding

Help... ik snap het niet! :?: :roll:

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: vraag over na-oorlogse nummerplaten

Bericht door one_O_five »

Overweeg eens het volgende, militairen droegen hun uniform ook buiten de diensturen, militairen hadden ook transport in het privaatleven nodig.
Of het nu gaat om uitgediend militair materiaal of om een burgermodel blijft ongeveer hetzelfde maar een moto was toen betaalbaar en dus populair.
Ik herinner me nog dat halfweg - eind der jaren vijftig nog vrij veel uitgediend vooral Brits materiaal in omloop was, de garagist zijn wrecker en de kolenboer zijn truck bij voorbeeld.
In de gouden jaren zestig is al dat materiaal zo langzaam maar zeker van de straten verdwenen.
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: vraag over na-oorlogse nummerplaten

Bericht door rewdco »

Dank je wel voor deze tip. Het zou natuurlijk kunnen dat dit een ex militaire moto is, intussen ingeschreven als een burgermoto, maar met twee militairen er op.

Maar we zouden meer zekerheid hebben als we meer zouden weten over de introductiedatum van de E platen voor moto's, en de introductie van de witte ABL platen... Heb Google al meermaals doorkruist, veel info gevonden over autonummerplaten, helaas niets over motoplaten...

Wie weet hier meer over? :?:

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: vraag over na-oorlogse nummerplaten

Bericht door larotje »

Hallo Jan

In eigen foto reeks militaire moto's van het engelse type vinden we enkel met Britse WO2 markeringen of met ABL nummerplaat beiden in combinatie niet (wel al gezien bij vrachtwagens).

De email ABL plaat voor voertuigen is vermoedelijk ergens rond eind jaren 40 (4-cijfers) begin 50 (5-cijfers) ingevoerd. Voor moto's is men langer met 4 cijfers bezig gebleven, ook komt de voorste nummerplaat niet altijd voor dit ook al gezien bij FN M13, Gillet Estafette en HD.

Begin 50-er jaren zijn de Britse voertuigen beginnen vervangen te worden door Belgische en US voertuigen.

Vergeet ook niet dat het Belgische leger vlak na de oorlog enkel Britse WO2 voertuigen in gebruik had.

Mvg,
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: vraag over na-oorlogse nummerplaten

Bericht door rewdco »

larotje schreef:Hallo Jan

In eigen foto reeks militaire moto's van het engelse type vinden we enkel met Britse WO2 markeringen of met ABL nummerplaat beiden in combinatie niet (wel al gezien bij vrachtwagens).

Mvg,
Hier toch eentje ;)

Afbeelding

Een Ariel W/NG met Brits census nummer C5364402. Dit nummer dateert van eind '44 - begin '45. Er staat geen oorlogsverlichting (black out mask) meer op de koplamp, duidelijk een na-oorlogse foto. De laatste twee cijfers van de ABL nummerplaat zijn nog net te zien...

De moto in mijn eerste foto heeft wel nog oorlogsverlichting... Ik kan geen zinvolle uitleg bedenken waarmee alles verklaard kan worden... Help! :D

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”