trench art : herenring

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

trench art : herenring

Bericht door GOLFBREKER »

Materiaal: vermoedelijk chroom
Afmeting: dia. 19mm
Massa (gewicht): 9,34 gr.
Deze herenring gevonden op een akker waar ik reeds verschillende legerknopen heb gevonden. Ik vermoed dat het gaat om een ring gemaakt door een soldaat. Er zijn duidelijk sporen te zien van handwerk. Ik dacht eerst aan een zilveren ring maar deze testte negatief met de toetssteen. Ik heb dan maar het soortelijk gewicht bepaalt met de wet van Archimedes. Bij onderdompeling in water was er een gewichtsafname van 1,3 gr. Zo kon ik berekenen dat het sg: 7,18gr/cm³. Ik vermoed dan ook dat het materiaal chroom is (sg 7,19gr./cm³) Chroom is zeer ongeschikt voor ringen, je krijgt er huidaandoeningen van . Waar werd chroom voor gebruikt in WO1 ? Iemand enig idee.
vgn, Marc

opm.: gezien de foto's zijn genomen met kunstlicht klopt het kleur van de patina niet, is eerder grijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: trench art : herenring

Bericht door SMH »

Chroom op zich ga je bijna niet vinden.Het wordt bijna altijd in legeringen of als beschermingslaagje(verchromen) gebruikt. Aangezien het zeer hard is twijfel ik er aan of het op die manier kon bewerkt worden tot een ring.De kleur klopt ook niet, chroomoxide is namelijk groen, niet geoxideerd chroom in zijn metaalvorm is zilver van kleur en heeft een heldere glans.
Het zou kunnen dat je soortelijk gewicht niet echt klopt doordat een gedeelte van het metaal geoxideerd is.
Ik denk dat je het eerder naar een of andere legering op zoek moet. Aluminiumbrons bijvoorbeeld heeft een soortelijk gewicht van 7,2 tot 7,6 afhankelijk van de samenstelling er van.
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

Re: trench art : herenring

Bericht door GOLFBREKER »

hartelijke dank voor de informatie betreffende chroom. De ring is niet echt geoxideerd maar heeft een patina die weinig aan het gewicht zal doen. Ik zal de berekening voor het soortelijk gewicht nog eens overdoen . Bestaat de legering aluminiumbrons reeds lang ? Ik zal zelf wat opzoeking doen. Ik neem op het weekend nog een foto maar dan met natuurlijk licht.
vgn, marc
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”