markering binnekant belgische helm

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

markering binnekant belgische helm

Bericht door dahaka »

beste,

iemand meer info over de markering die ik heb teruggevonden in de binnenkant van de helm?

wat is eigg de maker van deze helm?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kemmelberg1920
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2013 08:55

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door kemmelberg1920 »

fabrikant is TORDOIR, voor het binnenwerk daar zou je de naam moeten terugvinden op 1 van de flappen,
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door VC89 »

Het is inderdaad geen Fonson (als ik mij niet vergis staat er bij Fonson altijd een markering in).

De voorkant van de kam op deze helm doet mij eerder denken aan een Franse M26 dan een Belgische M31. Deze voorkant zou bij Tordoir afgerond moeten zijn in plaats van een punt.
Er van uitgaand dat het een Franse M26 zou zijn kan het uiteinde van de kam toegeschreven kunnen worden aan de fabrikant Franck (u zou dit nog eens moeten nakijken want ik kan mij enkel baseren op wat ik zie op uw foto's).

Of het enkel de kam is dat Frans is of de hele helm is moeilijk te zeggen, daarvoor zou je uw helm naast een Franse M26 en een Belgische M31 moeten leggen (beide lijken zeer sterk op elkaar).

Ik baseer mij op informatie van de website http://www.world-war-helmets.com, op mijn eigen M31 helm van Tordoir en op de afgebeelde Belgische M31 helmen in het boek "Tin hats to composite helmets" van Martin J. Brayley. Deze afbeeldingen tonen allemaal een mooi afgeronde voorkant van de kam (uitgezonderd de Fonson helmen).
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
kemmelberg1920
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2013 08:55

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door kemmelberg1920 »

hallo,ja inderdaad , ik was te snel de puntige kam vooraan zowel als achteraan klopt niet voor tordoir deze moet inderdaad afgerond zijn,
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door dahaka »

Ben bang dat het een Franse kam / pot is?

Binnenwerk ziet er goed uit, verf en leeuwtje ook... Vind het gek
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door VC89 »

Helmen kunnen herschilderd worden, Leeuwtjes en binnenwerken kunnen er afzonderlijk opgezet worden ... maar kammen kunnen dat ook :(

Als het een Franse helm is kan het misschien aangekocht zijn, en doorgebruikt in het Belgisch leger. Ik weet niet of dit gedaan werd of niet maar mij klinkt het niet onmogelijk.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door VC89 »

Nu merk ik op dat er op de achterkant, rechts van de kam, er een V zichtbaar is in de verf. Dit kan er op wijzen dat hij overschilderd is. Dit zou normaal niet mogen als hij rechtstreeks uit de fabriek kwam. Helaas kan ik dit niet verifiëren met mijn eigen helm vermits de vorige eigenaar het zo leuk vond er een laagje vernis over te doen :( .
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door dahaka »

VC89 toch al bedankt voor het researchwerk!
niet simpel om een mooie M31 tegenwoordig te scoren :(

heb deze helm ook nog gevonden ... maar zoals je zegt dat de helmen geverfd werden in de fabriek vind ik deze "borstelstreken" ook maar gek?

volgens de verkoper is dit period war gedaan??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door VC89 »

Onder de oorlog of later, wie zal het zeggen? Ik vrees dat we het zelden of nooit met zekerheid kunnen weten.

Voor mocht je de oorspronkelijke kleur van de helm willen weten kan je eens kijken onder de leeuw. Meestal zit daar (en onder de kam) nog de originele kleur.

Je ziet wel mooi het verschil tussen de voorkant van een Franse kam (uw eerste geposte helm) en de afgeronde kam van Tordoir (uw tweede geposte helm).
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: markering binnekant belgische helm

Bericht door dahaka »

Inderdaad, ook de voorkant is "platter"
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”