Onbekend schildje

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Onbekend schildje

Bericht door VC89 »

Bij een lot eretekens dat ik ooit eens had aangekocht zat een steekspeld, waarop een blauw schildje met zilveren ster aanhing, tussen. Ik dacht eerst dat dit schildje per ongeluk tussen de andere objecten was geraakt en niets met de eretekens te maken had, er zaten namelijk ook enkele politieke spelden en pins tussen, maar heb het toch bijgehouden. Later kwam ik op internet een foto tegen dat suggereert dat dit schildje deel uitmaakt van een set Ridder in de Orde van Leopold II met gouden middenstreep. Het is echter de enige foto van dit schildje dat ik gevonden heb en vraag ik mij af of iemand hierover iets meer weet? Is dit een onderdeel van de Ridder LOII of niet? Ik zou eerder een bar, knoopsgatpin, rozet of kraaglintje verwachten i.p.v. een steekspeld. (Het is op de foto niet te zien maar het is een steekspeld.)

Ook vind ik het raar dat het een ster is i.p.v. een gouden streep. Een ster was namelijk ook een mogelijk attribuut op het lint van de LOII.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Onbekend schildje

Bericht door nick »

Hallo,

=> Heeft hoegenaamd niets met de orde Leopold II te maken, het is de voorstelling van de vlag van Belgisch Congo tot 1960.

Mvg,

Nick
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Onbekend schildje

Bericht door VC89 »

Bedankt voor je reactie nick.

Ik dacht al dat dit schildje niet bij de aangekochte medailles hoorden maar na het zien van die foto begin je te hopen :).
Het is trouwens de enige foto van de medaille en het schild dat ik heb kunnen vinden.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Onbekend schildje

Bericht door RSMCI »

Volgens mij gaat het hier om het volgende ereteken :

Oorlogsonderscheidingen in de orde van Leopold II

Onderscheidingen voor burgers: met het attribuut van bijzondere onderscheiding (zilveren ster)

http://www.eretekens.be/1799.htm

W.
RES NON VERBA
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Onbekend schildje

Bericht door VC89 »

Bedankt voor de reactie RSMCI.

Die zilveren ster was waar ik stiekem op hoopte maar op de eretekens is geen ster te zien, enkel de gouden streep. Ook zijn de steekspelden van eretekens (die ik al gezien heb) een miniatuur van het juweel of toch een duidelijkere verwijzing naar het ereteken.

Ik vrees dat dit spelde een mysterie zal blijven tot er iemand het met zekerheid (en liefst met documentatie) kan plaatsen.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Onbekend schildje

Bericht door nick »

VC89 schreef:Ik vrees dat dit spelde een mysterie zal blijven tot er iemand het met zekerheid (en liefst met documentatie) kan plaatsen.

=> Blijkbaar wordt hier weinig geloof gehecht aan de stelling dat dit de vlag van Congo betreft.

=> Als je bewijzen wil ga dan even googelen...

=> Ik heb zo ooit een doosje vol gehad met dergelijke reverspeldjes, heeft niets met de Orde van Leopold II te maken.

=> De Belgische Ordes met centrale gouden streep of gouden zijstrepen

Nadat deze ordes waren gesticht, volgde een Koninklijk Besluit van 24 juni 1919 dat een aantal wijzigingen bepaalde met dewelke burgers voor hun verdienste tijdens de Wereldoorlog konden vereremerkt worden.

Bij toekenning voor een bijzondere daad van moed en indien de rechthebbende ervoor vermeld werd in de Dagorde, kreeg het lint randen in gouddraad en werd een gouden ster aangebracht; indien de moedige daad geen aanleiding had gegeven tot vermelding in de Dagorde bleven enkel de gouden randen behouden.

Indien de toekenning van het ereteken van de Orde gebeurde voor bijzondere verdienste tijdens de oorlog werd een gouden band centraal in het lint geweven. Voor bijzondere verdienste in humanitair oorlogswerk werd een zilveren ster op het lint gedragen.

In 1946 verscheen een Koninklijk Besluit waarmee deze onderscheidingen ook beschikbaar werden voor gelijkaardige daden of verdienste tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Ik laat 't hierbij.

Mvg,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”