oud zakmes

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

oud zakmes

Bericht door dahaka »

beste

ik heb hier foto's van een oud zakmes met op het lemmet een vage markering.

"151 A ...."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

hmm, mss geen cijfers,
ik zie precies "DIAMANT" staan?
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

Afbeelding
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: oud zakmes

Bericht door canadian2nd »

wrijf eens met een krijtje op het mes en dan voorzicht afvegen. Zo blijft het krijt in de letters zitten. Nog een fotootje achteraf en we kunnen beginnen zoeken.

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

canadian2nd schreef:wrijf eens met een krijtje op het mes en dan voorzicht afvegen. Zo blijft het krijt in de letters zitten. Nog een fotootje achteraf en we kunnen beginnen zoeken.

canadian
goede tip ... ik heb momenteel geen krijt, ... foto's volgen nog!
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: oud zakmes

Bericht door piot1940 »

Beste,

Dit is een vooroorlogs belgisch zakmes: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... kmesNL.htm

Het getal 151 zou naar het 1e Artillerieregiment verwijzen: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Im ... mersNL.htm. Het stamboeknummer werd evenwel steeds in het hout gekerfd. Het lijkt me dus eerder de markering van de fabrikant te zijn.

m vr gr, jean
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

Hartelijk dank voor de uitleg Jean!
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

sinds gisteren een nieuwe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: oud zakmes

Bericht door RAL »

Zou het niet kunnen dat dit soort (militaire) zakmessen van oorsprong Frans zijn. GEVELOT was vermoedelijk een Franse fabrikant.
In een recent verschenen interessant boekje van een kennis, "Les Poignards Français de la première guerre mondiale" (C.Méry) staat op pagina 68 een "officieel voorbeeld" van een dergelijk mes "Model type: couteau de poche à l'usage de troupes coloniales" gedateerd 1912.
Dit "officieel voorbeeld" met zegel door de bevoegde staatsinstelling vanuit Bar-le-Duc toegestuurd gestuurd aan de verschillende fabrikanten teneinde een eenvormig model te verkrijgen.
Geïnteresseerden kunnen dit boekje van 80 blz bestellen via het adres christianmery@orange.fr : het kost 20 € met een paar euro's verzendkosten.
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: oud zakmes

Bericht door dahaka »

geen idee, kan wel iets van aan zijn?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: oud zakmes

Bericht door piot1940 »

Ik denk eerder dat veel producten gewoon binnenlands gekocht waren. Laat ons ook niet vergeten dat in de vooroorlogse periode, het interbellum, in tegenstelling tot de hedendaagse situatie, elk land zijn eigen economie steunde en zijn uitrusting binnenlands kocht en niet over de grenzen naar het goedkoopste product zocht.
Wat mogelijks wel kan is dat dit er eentje was van tijdens de eerste wereldoorlog, toen kon men immers niet anders dan in het buitenland bestellen

m vr gr, Jean
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: oud zakmes

Bericht door RAL »

Hetgeen op de aangehechte kaartjes met zegel te lezen staat werd in mijn eerdere post weergegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”