nog een ABL raadsel

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

nog een ABL raadsel

Bericht door belgsken »

Hallo allen,

Deze schoenen heb ik ongeveer 15 jaar geleden op een vlooienmarkt gevonden.

Het leder is natuurkleurig en ruw aan de buitenkant, de binnenzijde daarentegen is mooi glad en bruin gekleurd.

De lederen zolen en hiel zijn met nagels beslagen en beide schoenen zijn ABL gemarkeerd. De naam van de fabrikant is volgens mij SEHEDDE maar door verduring van de zool is deze moeilijk leesbaar geworden. Er is geen datering of maataanduiding.

De stiksels zijn Brits model, er zijn 8 vetergaten en de tip is gestikt.

Bijkomend zijn er 2 verstevigende rivetten geplaatst, 1 links en 1 rechts, en deze bevinden zich tussen de 2 stiksels in.

Ter verduidelijking enkele foto's

Mvg Sven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door Grenadier »

Veel kan ik er niet over vertellen, enkel dat de Britse B5 boots gemaakt werden uit bruin leder, met de ruwe kant naar buiten, en de gladde kant baar binnen zoals bij deze ook het geval is. De manier waarop de veter in de schoen zit is ook een Engels gebruik. Waar ik aan twijfel is het al dan niet gebruiken van "hoefijzers" op de hiel, en een plaatje op (of beter gezegd onder ;) ) de neus. Als ik me niet vergis was dat wel zo op de Engelse botinnes.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door belgsken »

Hallo Wim,

Ze lijken inderdaad sterk op de Britse B5 schoenen maar deze hebben geen gestikte tip en zoals je reeds vermelde hebben de B5 schoenen een verstevigde hiel en onderaan de tip een plaatje.

Het zal voorlopig nog een raadsel blijven vrees ik :)

Mvg Sven
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door Yente »

De schoenen lijken zeer sterk op amerikaanse WO2 schoenen maar dan met nieuwe zolen. Namelijk: Shoes, service (Type III).
Of ook op deze manier gekend: Shoes, Service, Reverse Upper, Composition Sole (Toe Cap). Typ dit eens in, in google, de eerste afbeelding die je dan krijgt lijkt zeer sterk op deze schoenen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door belgsken »

Inderdaad Yente, deze lijken er sterk op.

Weet jij toevallig vanaf wanneer dit model in produktie kwam? Bestond dit model reeds in de jaren 30 of kwam het na 1940 in de keten terecht?

In het Reglement op den rekendienst der eenheden uit 1934 blz 350, spreekt men naast zwarte - en natuurkleurige troepschoenen, ook over Amerikaanse bottines
die in de militaire keten voorradig waren.

Ook de Amerikaanse vesten, broeken en capotejassen worden hierin vermeld.

Alvast bedankt voor de reactie;

Mvg Sven
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door Yente »

In een boek heb ik het jaar 1943 terug gevonden als begin datum. Moest het dit type schoen zijn, deze zijn niet veel voorkomend. Buiten de zool heeft het dus waarschijnlijk wel nog een waarde.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: nog een ABL raadsel

Bericht door Stef »

Zou het niet kunnen zijn dat deze afkomstig zijn van Belgische soldaten die ingedeeld zaten bij de Fuselier bataljons onder US bevel (en dus US uitrusting zie BV. 10° Fus Bat.) Na enkele jaren versleten en herzoold met beschikbaar materiaal ==> Belgische zolen?

Stef
Fidelitas et Superbia
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”