Souvenier,hawker typhoon piloot

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door BERNIE01 »

Heeft er soms al iemand zo'n speldje ergens gezien,of iets in dien aard?
dit speldje heeft mijn moeder ooit nog gekregen van een canadese hawker typhoon piloot,
die werd samen met een andere typhoon piloot neer geschoten te eggewaartskappelle(Veurne)
deze piloot ligt begraven in Avekappelle(Veurne) namelijk Markey Vincent.
Enkele jaren geleden werd een herdenking gedaan omtrent dit gebeuren,en zo heb ik
vernomen dat die piloot die dit speldje aan mijn moeder had gegeven,de oorlog heeft overleefd
na krijgsgevangen geweest te zijn,hij stierf in 1975.mij moeder heeft dit voorval zien gebeuren,
zei vertelde,ik was op weg met de fiets naar huis,toen plots 2 vliegtuigen kwamen aangevlogen,
er volgde een beschieting van een Duitse flak aan de waasbrug,door een of andere reden kwamen beide toestellen in botsing met elkaar,
waardoor de ene piloot de tijd niet had zich te redden en neerstorte,de andere kon zich met zijn parachute redden.
Dit speldje koester ik nog altijd,ik denk een dansende schot te herkennen op een hoefijzer.
Grt Bernard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door Gepard »

Beide piloten kunnen van Schotse afkomst zijn, mogelijke verklaring voor de Schot op het speldje. Waarde?: De emotionele waarde zal wel groter zijn dan de waarde van het speldje.

Over Flying Officer Markey:
Ouders: James en Lilian Markey, Glasgow/Schotland.

Hij overleed op 30 juli 1943 bij de crash van de Typhoon Ib EK143 XP-C (E?) 174 Sqn, Royal Air Force Volunteer Reserve, hij was 23 jaar.

Piloten van No. 174 Squadron (foto uit 1945), dit squadron werd gevormd uit piloten van No. 607 Squadron te Manston met 17 Hurricanes IIB en 8 piloten (vanaf feb. '43 met Typhoons IB). Werden voornamelijk ingezet bij Rhubarbs (snelle hit-and-run missies) op schepen in het Kanaal.
Afbeelding
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door Paddy »

Mooi item, mooi verhaal maar wel ver weg van het ABL-gebeuren.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door Gepard »

Paddy schreef:Mooi item, mooi verhaal maar wel ver weg van het ABL-gebeuren.
Sorry hé, No. 174 Squadron was korte tijd op Melsbroek gehuisvest.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door homefront »

Een zeer mooi verhaal!! Ik hou wel van zulke 'petit histoires'!
Wanneer en waar kreeg je moeder dit speldje? Net nadat de piloot geland was met de parachute?
Dit verhaal moet je in detail opschrijven!!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Souvenier,hawker typhoon piloot

Bericht door BERNIE01 »

Hartelijk dank voor de reaktie allemaal,wat ik me nog kan herinneren wat mij moeder daar over vertelt heeft,
die overlevende piloot liep wat onwennig rond ,was natuurlijk omringd door enkele jonge meisjes waaronder mij moeder bij vertoefde,
hij was opzoek naar burger klederen,na wat gebaren taal en hier en daar een engels woord,zei hij tegen mijn moeder ik kom je opzoeken
na de oorlog, waarop hij dan dat speldje aan haar overhandigde,het werd hem dan duidelijk gemaakt dat hij niet hoefde te vluchten,daar de Duitsers elk moment konden komen,
hij heeft nog zijn fly boots kunnen inruilen tegen burger schoenen, vooralleer ze hem hebben meegenomen,ik hoor mijn moeder nog zeggen ,het waren mooie zwarte lederen botjes met wulle erin.
Zijn naam was F/O Every Charles Dunning,
Grt Bernard
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”