Tranen over Mortsel krijgt heruitgave

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Tranen over Mortsel krijgt heruitgave

Bericht door Paddy »

Pieter Serrien brengt de gruwel van 1943 onder de aandacht
‘Tranen over Mortsel' krijgt heruitgave

dinsdag 05 juni 2012, 03u00

MORTSEL - In 2013 herdenkt Mortsel 70 jaar na datum het allesvernietigende en gruwelijke bombardement van 5april 1943. Historicus Pieter Serrien uit Kontich geeft voor de gelegenheid zijn boek ‘Tranen over Mortsel' opnieuw uit.

Historicus Pieter Serrien stuurde vier jaar geleden al een versie van Tranen over Mortselde wereld in, maar wil voor de 70ste herdenking een nog allesomvattender boek maken, met nog meer getuigenissen. ‘Onderzoek staat nooit stil waardoor ik de laatste jaren nog veel meer te weten ben gekomen over die bewuste dag. Van overal duiken nieuwe getuigenissen op, die verrijkend kunnen zijn voor het boek', zegt Serrien. ‘Tranen over Mortselis een menselijk verhaal over verdriet, verbijstering en angst. Wat er die dag precies is gebeurd, hebben wij alleen maar het gissen naar. Net daarom hecht ik zoveel waarde aan de getuigen of familieleden.'
Voor de boekcover gebruikt Serrien een foto uit het propaganda-archief van de Duitsers. De foto schetst een beeld van net na het bombardement. ‘De foto is een tafereel van de verbijstering en verdriet na het bewuste bombardement. Tot nu toe heb ik niet kunnen ontrafelen wie er opstaat.' Serrien wil daarom de foto publiek maken zodat mensen iemand zouden herkennen.

Tranen over Mortselis een verlengde van de licenciaatsthesis van Serrien. ‘Ik kom zelf uit Kontich, maar het heeft me altijd verbaasd hoe onbekend het bombardement bleek te zijn', zegt Serrien. ‘Door de verschillende historische wandelingen die ik organiseer en de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid, is het onderwerp opnieuw gaan leven in Mortsel. Niet alleen de oude generatie, maar ook jongeren tonen interesse naar de impact van het bombardement.' Niet meer dan normaal volgens Serrien. ‘Het bombardement is één van de zwaartste rampen uit de Belgische geschiedenis. Er vielen bijna 1.000 doden, waaronder meer dan 200 kinderen.'

De stad Mortsel legt volgend jaar de eerste steen van een herdenkingspaviljoen met een tentoonstelling. ‘De tentoonstelling kan een educatief centrum worden voor Mortsel waar bezoekers kennis kunnen maken met de gevolgen van oorlog voor de gewone bevolking. Ik ben opgetogen dit te mogen organiseren.'

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00172655[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”