De Grote Oorlog toen en nu

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

De Grote Oorlog toen en nu

Bericht door wsegers1 »

Nieuw boek gekocht. Staf Schoeters, schreef reeds enkele boeken over begraafplaatsen, waaronder één over het Schoonselhof in Antwerpen (Wilrijk)
Over dit boek heb ik zeer gemengde gevoelens, enerzijds prachtige foto's over bekende een iets minder bekende monumenten. Anderzijds staan er enkele gruwelijke fouten in. Ik geef enkele voorbeelden.

Blz 13. Het fort Loncin ontplofte op 16 Augustus -ipv. 15 augustus
Blz 13. Geschutskoepels werden doorboord en alzo ontplofte het munitiemagazijn. Het is echter het tegengestelde. Het munitiemagazijn ontplofte en sommige koepels vlogen de lucht in.

Blz. 25 Het fort Chaudfontaine werd beschoten door een 305mm Skoda mortier. Dit is wel een gruwelijke misser. Het fort is volgens mij nooit beschoten door deze mortieren noch door de 42 cm van Duitse makelij. Het werd onder vuur genomen door 'Der Morser' , de uitmuntende 21 cm zware houwitser type 1911. Deze raakten het voorpanster van een 21cm koepel en een steekvlam in de koepel liet de daar klaarstaande ladingen ontbranden en zo bereikte het vuur een munitiemagazijn dat ontplofte.

Blz 111. De Antwerpse forten zijn gebouwd in 1906 en waren bestand tegen 21cm projectielen. Hier is een gedeeltelijke waarheid, Sommige forten (Sint Katelijne Waver en Stabroek) zijn gebouw in deze periode en waren maar bestand tegen 21cm projectielen.
Maar de meerderheid van de forten zijn opgericht tussen 1909 en 1913 en waren bestand tegen 28cm projectielen door meer cement in de bovenste lagen te gebruiken.

Blz. 238
De stoffelijke resten van Piloot Georges Guynemer en zijn 'Spad' werden teruggevonden. Als morgen iemand het lichaam van Georges Guynemer vindt, wordt hij of zij gegarandeerd een nationale held in Frankrijk. Er verscheen een boekje ' een late krans voor Guynemer' waarin uitvoerig alle details uit de doeken werden gedaan over deze Franse aas, verschillende hypothesen werden tegen het licht gehouden, maar het lichaam van Guynemer werd niet gevonden.
Als iemand een Legion d'Honneur wilt verdienen, zoek dan het lichaam van Guynemer. Het Franse volk zal u dankbaar zijn.

In elk boek staan fouten en we maken allemaal fouten. Maar historische correctheid is toch wel belangrijk, vond ik.

Mvg Wilem
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”