De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door tsjokke »

Km 40,900:Aan de rechterkant van het kanaal aan de Keyartmolen staat het pilotenkruis.Op 11 april 1943 stortte hier een aangeschoten Stirling bommenwerper neer.
Het kruis is ter herinnering aan degenen die hier omkwamen:
S/Ldr Humphrey Chesterman
Sgt Bernard Bugg
Sgt Leslie Ellis
Sgt Walter Mooreopgenomen
Sgt Ernest Tolson

Km 41,300:Oeverbunker 32(2 Maxims).Deze bunker is helemaal verscheurd door een zware explosie.Mij is verteld dat de terugtrekkende Duitsers in 1944 hierin hun springstoffen stopten die ze niet meer konden meenemen en het boeltje opbliezen.

Km 42,060:Voetbrug Solt
Km 42,200 Oude laadbrug voor schepen
Km 42,590:Oeverbunker 33 voor 2 Maxims langs de N721
Km 43,000:Brug van Voorshoven.Hierboven ,op de plaats waar ooit de vooroorlogse brug lag,staat nog de lichte ATK bunker K16.Aan de overzijde van de brug,een honderd meters naar rechts, staat het herinneringskruis voor Pieter Renier Coenen:

Laffelijk vermoord door den vijand
Coenen Pieter Renier
van Neeroeteren
12-9-1944
Km 43,400:Oeverbunker 34.Slechts 1 Maxim,gericht op de brug van Voorshoven.
Er is maar één schietopening,dus ook maar 1 oreillon.
Verderop ligt aan de overkant een stuk doodlopende kanaalarm.Het ingesloten land is bezet met betonfabrieken.Er is een groot in het water stekend laadplatform.Aan deze kant er vlak tegenover steken vreemde brokstukken in het water.Mogelijk de restanten van de gesloopte oeverbunker 35.Maar mogelijk lag deze nr 35 verderop met de brug van Geisteren(N721)als schootsveld(.Km 44,300)
Op Km 45,350 ligt oeverbunker 36(2 Maxims) gevolgd door de brug van Neeroeteren opKm 45,750.
Aan Km 46,160 bevindt zich een grote duiker.Aan de overzijde staat een gedenkteken voor Raoul Nahon van Herstal die hier op 7 juli 1915 door Duitse soldaten werd neergeschoten.
Km 46,700 brengt ons ter hoogte van “het eilandje” van Neeroeteren,met aan deze linkeroever de oeverbunker 37(2 maxims)
Aan de achterkant van het eilandje(Km 47,050) ligt een identieke betonbrug als aan de dode arm van Voorshoven.
Oeverbunkers 38 tot 40 zijn verdwenen.Nr 38 en 39 beschikten over 1 schietgat voor Maxim.
Nr 40 had plaats voor 2 Maxims.
Km 48,900:oeverbunker 41 voor 2 Maxims.Het heuveltje aan de bunkertoegang is geeffend waardoor het toegangsluik hoog boven de grond is komen te liggen.
Aan de overzijde,tussen het “eilandje” en bunker 41 staat aan een duiker een monumentje ter herinnering aan de “duizenden” burgers en vrijwilligers die via deze duiker naar Nederland ontvluchtten tijdens de eerste wereldoorlog.
Km 49,620:De brug van Rotem.waar ooit de K19 lag.Aan de vooroorlogse brugoprit welteverstaan.Op Km 50,150 ligt een ijzeren(spoor-?)brug waar de K20 stond.Nu is de brug in gebruik als fietsbrug.En op Km 51,000 staat oeverbunker 42 voor 2 Maxims.
Zo te zien is dat hier de zware industriezone van Rotem-fabiek.200m verder aan de firma Tripan worden nieuwe los-en laadkades gebouwd,de doorgang is moeilijk door de zandhopen op het jaagpad.Na een tijdje gaat het vlotter en we bereiken de brug van Dilsen op Km 51,830.Ooit lag hier de lichte antitankbunker K21.
Aan de hedendaagse brug,aan de rechterzijde, bevindt zich een herinneringsplaat aan de gevechten van 10mei1940.Hier hebben de Duitsers destijds ook een propagandafilm over de strijd opgenomen.Hierna volgt oeverbunker 43 voor 2 Maxims (op Km 52,940) voor het “eilandje” van Dilsen,met het stilaan steretiep geworden betonbruggetje over de zijarm.
Dan komen we aan de brug van Lanklaar op Km53,970.Hier staat ook een herinneringsplaat voor soldaat Alexander Caerts van 1JP die hier op 10 mei 1940 omkwam bij het oversteken van de reeds gedynamiteerde brug.
Achter de brug op Km 55,050 zien we een moderne voetbrug.
Daarna ,op Km 56,100 is er een pijplijnbrug.Van hier uit is er zicht op de 2 schachttorens van Eisden mijn met op de voorgrond een reusachtig winkelcentrum en een jachthaven.
Net voor die pijplijnbrug staat oeverbunker 44.De bunker was voorzien voor 2 Maxims. Merkwaardig is dat er 2 zware betonnen balken op gegoten zijn,samen met 2 bolders.(Naoorlogse constructies).Interessanter is dat de afsluitplaten verdwenen zijn.

Alles van de infrastructuur is nog aanwezig behalve de stalen deuren.De bunker is ook ingericht voor de vleermuizen.Daartoe is op de steunijzers van de rekken metselwerk geplaatst waaraan of waarin de beestjes kunnen nestelen.Ook is er een dunne houten deur geplaatst
De 2 Chardome-affuits zijn aanwezig en in goede staat,alsook een deurtje van een handgranaatwerpgat,diverse haken en een tablet om een apparaat op te stellen om kogelbandenmee samen te stellen.Ook de gegalvaniseerde gegolfde schokplaten tegen het plafond verkeren in zeer goede staat.Dan,niet te vergeten is er de nis van de nooduitgang.
Afbeelding
bunker 32
Afbeelding
bunker K16
Afbeelding
interieur van de K16 met rail voor het ATK 47mm
Afbeelding
een chardome affuit van de bunker 44
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Paddy »

Tsjokke, dit soort inzendingen zijn echte pareltjes, een aanwinst voor hét Forum. Thx .
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andres1950 »

Enige verduidelijking bij de beschrijving van de bunkers langs de Zuid-Willemsvaart. Er zijn er enkele verdwenen zodat de nummering momenteel nogal verwarrend is. Verder is er het gevechtsrapport van het eerste jagers te paard dat vermeld dat de pogingen van de Duitsers om aan de brug te Rotem over te steken, gestopt werden door het vuur van brigadier Craenhals vanuit bunker 40. Deze bunker ligt echter min 1 km verder noordwaarts in Neeroeteren. Meer dan waarschijnlijk bedoeld men hier bunker 41 maar dat is nu waarschijnlijk niet meer te achterhalen .

In Lanklaar is er dezelfde verwarring mogelijk tussen bunker 44 en 45. De bunker voor de gasleiding over het kanaal, degene met de betonnen balken bovenop, is volgens mij de bunker van de boerderij Vierveld en draagt nr 44 als ik het overzicht bekijk. Volgens de overlijdensregisters van de gemeente Lanklaar werden daar in de buurt de lijken van 4 Belgische soldaten gevonden na afloop van de gevechten. Dit kan kloppen met de gegevens die we hierover bezitten. De zwaar gewonde Lt Degroux had de gekwetsten daar verzameld. De niet-gewonden kregen de opdracht om hen daar achter te laten en het bevel tot de terugtocht op te volgen. Lt Degroux werd nadien naar een ziekenhuis in Nederland overgebracht en overleefde de oorlog. Dit peloton wielrijders van de Divisie was in versterking gestuurd om post te vatten links van bunker 45, dus de lijn tussen bunker 45 en 44.

Er bestaan in Evere in het gevechtsdossier van het 1ste jagers nog enkele tekeningen van de bewegingen en opstellingen gedurende de gevechten. Kopies hiervan zijn echter zeer onduidelijk. Bij een volgend bezoek willen we ze daarom digitaal fotograferen zodat het wat duidelijker wordt. Na 70 jaar zijn de potloodlijnen ook niet meer zo zichtbaar als zou moeten maar het geeft toch een goed idee van hoe het eraan is toegegaan.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Bram1940 »

Andres1950 schreef:Volgens de overlijdensregisters van de gemeente Lanklaar werden daar in de buurt de lijken van 4 Belgische soldaten gevonden na afloop van de gevechten.
Beste Andres,

Wie waren dat juist?

Groeten,

Bram.
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andres1950 »

Beste Bram

Volgens de gegevens waarover ik beschik ging het om:

Jean Lesnino, 2de Lanciers, wederopgeroepen Brigadier uit Watermael-Bosvoorde
Jan Lenaerts, 1ste Jagers te Paard, soldaat uit Leopoldsburg
Michel Serruys, 2de Lanciers, wachtmeester uit Sint-Lambrechts Woluwe
Marcel Provost, 2de Lanciers, soldaat uit Ath

De mensen van het 2de Lanciers maakten deel uit van het eskadron wielrijders van de 1ste Divisie en dus naar alle waarschijnlijkheid wederopgeroepenen.

mvg
Andres
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andres1950 »

Vandaag is men in Rotem aan de Maas begonnen met de afbraak van bunker A23 van de alarmstelling. In het kader van de verlaging van de zomeroever van de Maas kan hij onmogelijk blijven staan. Hij blijkt van een degelijke structuur te zijn. Er zit zoveel beton en ijzer in dat de sloopwerken enkele dagen zullen duren.

Ik ga proberen enkele foto's op dit forum te plaatsen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door one_O_five »

Maak daar maar een goede reportage van, ik heb ooit in Vogelsang de Hollanders weten beginnen aan een bunker van de Westwall met hun splinternieuwe Cobra's, de bunker heeft gewonnnen.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door tsjokke »

Dat zal enkele dagen in beslag nemen,maar ze zullen hem wèl klein krijgen.
Tegen die moderne pneumatische breekhamers op bulldozer chassis is niets bestand.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door one_O_five »

Dat zal wel, maar het zal toch zwaar werk zijn als ze hem niet kunnen doen springen.
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andreas »

Dat is wel erg jammer, dat was namelijk de laatste van deze stelling.
Zijn er al fotos?

Met vriendelijke groeten,

Andreas
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andres1950 »

Foto's van de afbraak van A23 aan de Maas ter hoogte van Grevenbicht. Voor de afbraak waren een tweetal weken voorzien maar het heeft alles bij elkaar bijna twee maanden geduurd. Ik ken weinig van de gebruikte machines maar uit de uitleg begreep ik toch dat er heel wat stuk was gegaan en op een bepaald ogenblik moest er zelfs een vervangstuk van Rotterdam komen. Er zijn een paar beitels gesneuveld en ook het pneumatische hamergedeelte van de machine is een keer helemaal vervangen moeten worden. Uit de beelden blijkt ook dat men indertijd kwaliteit heeft geleverd. Het cement was nog helemaal blauw en geen enkel ijzer in het beton vertoonde roestplekken.

Het heeft wat geduurd maar beter laat dan nooit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andres1950 »

Ik heb nog heel wat foto's van de afbraak maar de computer geeft aan dat het bestand te groot wordt. Nochtans probeer ik in verschillende reacties beelden te plaatsen. Blijkbaar ziet hij dat telkens als dezelfde reactie.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door one_O_five »

Hallo Andres1950, om niet overspoeld te worden door overgrote bestanden zijn de instellingen van de server op bepaalde maximumwaarden voor bijlagen beperkt, de beelden van een bijlage mogen maar 1024*768 pixels zijn met een maximum bestandsgrootte van 256 Kilobyte.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door tsjokke »

Opluchting!

Eind augustus 2012
De ruimingswerken voor de bouw van de nieuwe brug over de Zuidwillemsvaart in Voorshoven zijn begonnen.Ik vermoedde dat de nieuwe brug,net als elders(Beek,Tongerlo)op de plek van de opgeblazen vooroorlogse brug zou komen.Dit deed me het ergste vrezen voor de daar gelegen lichte antitankbunker K16 .Temeer daar bulldozers net langs de bunker geschraapt hadden en er een diepe sleuf voor de bunker gegraven was.
Een mail naar de dienst der scheepvaart,toch de opdrachtgever,leverde niets op.(Ze zijn niet erg communicatief,dat is onlangs eens te meer gebleken in een andere kwestie)
Vandaag,01 oktober 2012.
Na een stressreducerend verblijf in Kreta ben ik weer eens ter plaatse de situatie gaan bekijken.
Het blijkt dat de nieuwe brug niet op de plek van de vooroorlogse brug zal komen maar aan de andere zijde van de huidige brug.De K16 zal denkelijk onbedreigd zijn.
Dus het conto van resterende K -bunkers van deze linie blijft 2.(De K2 in Lommel en deze K16 in Voorshoven)


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Stef »

Hey Tsjokke mooie verslag, dat ik dit nog niet eerder heb gezien :oops:

Woon je hier in de buurt dat dit jou zo interesseert? ikzelf ben van Tongerlo en als ik met de hond ga wandelen passeer ik meestal langs het RAF monument en de kapotte bunker. Het verhaal van de kapotte bunker was me trouwens onbekend ;)
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door tsjokke »

Stef schreef:Hey Tsjokke mooie verslag, dat ik dit nog niet eerder heb gezien :oops:

Woon je hier in de buurt dat dit jou zo interesseert? ikzelf ben van Tongerlo en als ik met de hond ga wandelen passeer ik meestal langs het RAF monument en de kapotte bunker. Het verhaal van de kapotte bunker was me trouwens onbekend ;)
Hallo Stef,
Mijn woonplaats is Bree.
Over dat pilotenkruis en ook over die bunker 32 doen(...deden ..eigenlijk) er meerdere foute verhalen de ronde.
Zo heb ik een publicatie waarin over de 2 bunkers in de omgeving van Tongerlo beweerd wordt:"....in ieder fort was er een rustplaats,een munitieopslagplaats en een plaats waar de luchtverversing van het gebouw gebeurde per ventilator.(...)...forten waren bewapend met een mitrailleuse,een 4,7 kanon en (!)Milesgranaten.Deze beschrijving is toepasselijk op de bunkerlinie langs het Verbindingskanaal verderop.
In een ander artikel wordt beweerd dat er op die bunker een geschutskoepel stond.Dat is al helemaal fout.
En over het neerstorten van die Stirling werd verteld dat schooljongens gezien hadden hoe de Duitse bewaker van het wrak een kermend bemanningslid dood trapte.
Hoogst onwaarschijnlijk natuurlijk.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door larotje »

Kleine bijhorigheid die nu tegenwoordig nog te zien zijn en ook militair zijn.

Loop eens bij de kanonbunker van Solt een naar beneden aan de achterkant van de brug (maisakker), daar zul je dan nog de ruines vinden van het bijhorende wachtlokaal Eenmaal daar beneden zal het je opvallen dat er zelfs een overwoekerd pad naar de bunker leidt. Ook zal je nog een iet completere ruine van een wachtlokaal vinden aan de voetbrug van Solt. Een tiental meter verder richting de opgeblazen bunker liggen dan nog de resten van de opslagplaatsen voor de springstoffen in vredestijd. Deze zaten ooit binnen dezelfde opheining als het wachtlokaal.

Mvg,
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door tsjokke »

larotje schreef:Kleine bijhorigheid die nu tegenwoordig nog te zien zijn en ook militair zijn.

Loop eens bij de kanonbunker van Solt een naar beneden aan de achterkant van de brug (maisakker), daar zul je dan nog de ruines vinden van het bijhorende wachtlokaal Eenmaal daar beneden zal het je opvallen dat er zelfs een overwoekerd pad naar de bunker leidt. Ook zal je nog een iet completere ruine van een wachtlokaal vinden aan de voetbrug van Solt. Een tiental meter verder richting de opgeblazen bunker liggen dan nog de resten van de opslagplaatsen voor de springstoffen in vredestijd. Deze zaten ooit binnen dezelfde opheining als het wachtlokaal.

Mvg,
Zodra de weersomstandigheden het toelieten ben ik gaan rondsnuffelen op de beschreven plaatsen.

Die grotere bouwval aan de voetgangersbrug van Solt-Gruitrode had ik wel al eerder zien staan ,maar nooit in verband gebracht met de verdedigingslinie.
En het volgen van je beschrijving Larotje leidde me naar die goed door het groen verborgen opslagplaatsen.
Maar de ruïne achter de bunker K16 in het maisveld heb ik niet kunnen onderscheiden.Die zal misschien tevoorschijn komen als de maïs geoogst is.

Van deze infrastructuurwerken wordt nergens gesproken.Waarschijnlijk omdat deze bouwwerken niet in het pakket zaten van de bunkers.
Ze hoefden ook niet gemaakt te worden van hoogwaardige materialen zodat ze mogelijk uitbesteed werden aan plaatselijke ondernemers of zelfs uitgevoerd
werden door de genie-eenheden van het leger.

Ik voeg hier afbeeldingen toe van dat "dienstgebouw",waarvan het dak en de voorgevel volledig verdwenen zijn.Merkwaardig is dat aan de rechterzijde twee stevige parallelle betonnen
muurtjes ook een soort verstevigde bergplaats vormen.

.
De dubbele opslagplaatsen ben ik al eens tegengekomen,namelijk bij de baileybrug aan sluis 18 te lozen en aan de brug van Pietersheim.(Zie foto's).Maar zonder te weten wat ze voorstelden.
Op beide locaties zijn ze wel voor een groot deel volgeraakt met zand.

En nu ik er aan denk:Ook op de plaats van de nieuwe brug van Tongerlo stond er een bakstenen bouwval.Die natuurlijk bij de ruimingen voor de nieuwe brug volledig verdwenen is.
Ik heb al mijn foto's uitgeplozen maar natuurlijk is er geen enkele bij waarop dat bouwsel nog te bespeuren is.Helaas.Mogelijk was dat dan ook een aan de linie verbonden infrastructuur.

Afbeelding
De ruïne aan de voetgangersbrug

Afbeelding
de opslagplaatsen

Afbeelding
idem

Afbeelding
de opslagplaatsen aan de baileybrug aan sluis 18 te Lozen

Afbeelding
en aan de brug van Pietersheim
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door larotje »

Hallo Tjokke,

Wij zijn effe aan het grasduinen geweest, de lokatie van het wachtlokaal van de K16 is te zien op bijgevoegd plan, op google earth kan je de ruïne zien. Het is natuurlijk in mindere staat als die van solt passerelle maar er groeien geen bomen in.

Zo een wachtlokaal bestaat uit een centrale wachtruimte met tafel, banken en bed. Normaal met telefoonverbinding. De twee hokken aan de zijkant dienden als kolenhok en het andere als WC (type Bac Inodore).

Bij de brug van Tongerlo stond inderdaad tot enkele jaren geleden ook zo een ruïne.


Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Peter50 »

Is wel laat dat ik reageer maar ik had een vraagje.
In Rotem aan de brug stond een bunker en beneden, links van de weg, was er ook een, ik denk bunker, en als ik me nog goed herinner was dat zonder schietgaten alleen een deuropening en dacht dat er een ijzer was van boven tot beneden op de vloer.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dit diende. Ik heb ooit gehoord dat het diende voor de soldaten om van de bovenste bunker naar beneden te gaan, maar heb daar nooit een trap of zoiets gezien.
Weet mss iemand wat dat was?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door larotje »

Hallo,

Voor alle duidelijkheid, bedoel je de brug aan Kanaalstraat en Brugstraat of de spoorbrug? Aan de normale brug hebben onder twee wachtlokalen gestaan, eentje voor de troep en eentje voor de officier. Over dat ijzer is ons niets bekend.

Mvg,
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Peter50 »

Ik bedoelde idd die aan de kanaalstraat, dus de normale brug, aan de spoorwegbrug heb ik nooit een bunker gezien.
Voor zover ik me herinner was er benden maar één bunker en zo groot leek me die ook weer niet, voor zover mijn herinnering terug gaat was die binnenruimte mss 3 m op 3 m.
In het boek, Mei 1940, van Peter Taghon staan 2 foto's van de gebombardeerde brug van Rotem, ik dacht, mss zie ik daar de bunkers opstaan, maar bij nader onderzoek is dit volgens mij de brug van Dilsen.
Alleszins bedankt voor de info.
Mvg
Peter
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door larotje »

@Peter,

Op de plaats is enkel nog een kale plek te zien tussen de bomen waar ooit het rechthoekige wachtlokaal stond. Zie bijgevoegd plan.

Zijn er op dit forum die misschien nog originele foto's willen delen van zulke wachtlokalen? Misschien ook lokaties waar er zich misschien nog enkele bevinden, ook van andere stellingen of Postes d'Alertes. In België zijn er nog redelijk wat complete tot ruïnes te vinden.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Peter50 »

@ larotje,

Ik heb het plan eens goed bekeken en zie dat die 2 bunkers, of waren het gemetste lokalen, links van het fort liggen.
Waar ik het over heb lag rechts van het fort beneden in de hoek met de weg naar rechts.
Zou het dan kunnen dat ze niet volgens plan gewerkt hebben?
En die ik bedoelde zal dan waarschijnlijk voor de officieren geweest zijn alhoewel hij me vrij klein leek voor zover ik me kan herinneren.
Deze bunker is verdwenen met het bouwen van de nieuwe brug, mss dat hij nog onder de weg steekt wie weet.

Als ik deze week de tijd vind dan ga ik nog eens ter plaatse kijken.

mvg

Peter
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 4

Bericht door Andreas »

Hallo allemaal,

ik weet niet of dit mag, maar op het fortificatie-forum heb ik al enige info en foto's geplaatst over de Poste d'Alerte.
Hier de link: http://www.fortificatieforum.nl/viewtop ... ost+alerte

Mvg Andreas
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”