De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 3

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 3

Bericht door tsjokke »

Km 18,300 brengt ons onder de brug Neerpelt 2 (N712a) en op km 19,100 volgt de spoorbrug van Neerpelt.Bunker 15 die tussen deze 2 bruggen gelegen was is gesloopt.Het was net als de nr 16 verderop een zware oeverbunker tegen doorbraak,gebouwd naar eerdere plannen samen met de bunkers van de alarmlinie.Vandaar het afwijkend model.
Na de spoorbrug volgt de brug Neerpelt 1(N71 Hamonterweg)Van de zware bunker III en lichte ATK bunker K7 is er geen spoor meer te bekennen.
Bunker nr 16 (km19,760) is dus een oeverbunker met afwijkend postuur.Hij bestrijkt brug Neerpelt 1 met 2 naast elkaar geplaatste schietopeningen,één voor een maxim en één voor een FM.30. Momenteel is bunker 16 getooid met een aantrekkelijk groen punkkapsel.

Op km 21,500 volgt doorsnee oeverbunker nr 17 (2 maxims)en op km 22,300 de brug van St. Huibrechts-Lille 2 (N748) Anti doorbraak bunker IV op deze positie is natuurlijk niet meer bestaande..
350m na deze brug is er een klein monumentje ter herinnering aan de soldaten van de 3de infanterie divisie van de 2de britse legergroep die op 19sep44 het leven lieten bij de bevrijding van St. Huibrechts-Lille in het kader van de operatie Market Garden.
Km 23,180 oeverbunker 18
Km 24,350 oeverbunker 19. Beiden met 2 maxims
Brug St Huibrechts-Lille 1,algemeen gekend als de" kettingbrug" volgt op Km 25,900.De K10 die hier stond is bij de naoorlogse bruggenbouw opgeruimd.
Km 26,860 : oeverbunker 20,met 2 maxims.
Km 27,450 : laadperron van PRB
Km 27750 : Brug Kaulille( N747.Hier stond de zware bunker tegen doorbraak V.
Km 28,200 oeverbunker 21 voor 2 maxims,in de nabijheid van de duiker van de Rakerbeek/Balkenloop
Op Km 28,420 nog een laadperron van de voormalige kruitfabriek PRB(Poudreries réunies de Belgique)
Dan krijgen we mitrailleurbunker 22f op het jaagpad met 1 maxim en een FM.30. Een imposante verschijning,ook zonder de observatieklok die er ooit op
stond.
Hierna zien we de baileybrug naar sluis nr 18.(Km 30,440) Het is precies op de splitsing van het kanaal in de tak Bocholt-Herentals en de afbuiging naar de
Noordervaart in Nederland via sluizen 18 en 17 in Lozen.
Km 30,680 ; De zware bunker 23f tegen doorbraak,bewapend met één 47mm ATK,1 maxim mitrailleur en 1 FM.30.Verder voorzien van een observatieklok
Stalen observatie klokken werden door de Duitsers uitgebroken en omgesmolten voor de productie van ander oorlogstuig . Bij de 23f is later het ontstane
gat terug gedicht(Waarschijnlijk na de oorlog door het Belgisch leger,daar toendertijd deze bunkers nog onder het beheer vielen van de krijgsmacht.Idem
voor de 22f
Een merkwaardig schepsel is vervolgens de mitrailleurbunker 24f op het jaagpad(Km 31,950) Deze "champignonkop" werd niet conform de eisen bevonden
doordat hij op sommige plaatsen door slechte menging van cement en grind zwakke plekken vertoonde.De oplossing was blijkbaar om eroverheen een extra
overkapping te plaatsen.Maar ook aan de voet is een extra laag gegoten.Bewapening was overigens 1 maxim gericht op Lozen.

Op Km 32,100 staat de fietsbrug van Bocholt.50m verder bevond zich de vooroorlogse (en ook de eerste naoorlogse brug) Daar stond ook ooit de zware
bunker VI.
Km 32,600 toont de oeverbunker 25f voor 2 maxims achter de scheepswerf. En vervolgens belanden we aan de nieuwe brug(N76) op Km 32,780
Oeverbunker 26(Km 34,580) ligt voor de brug van Beek.Gewapend met 2 maxims. De nieuwe brug hier (anno2010) ligt exact op de plaats van de opgeblazen
vooroorlogse.
Hier(Km 34,800) stond ook de lichte ATK bunker K12.Na de oorlog moest hij plaats ruimen .Hij werd van zijn funderingen gerukt en bleef beneden aan de
flank van de brugoprit liggen.
Daar bleef hij op zijn zijkant uit het zicht liggen,gecamoufleerd door veel groen ,tot hij bij de nieuwste brugwerken in 2010 volledig vermalen werd en
afgevoerd.

Een flink eind verder aan de kanaalkom van Bree vinden we de volgende bunker.(Km 36,750)
Bunker 28,op het jaagpad,nauwelijks als bunker te herkennen door zijn mantel van baksteen.Ongelooflijk dat ik in de laatste vijftig jaren hier wel duizend
maal gepasseerd ben zonder te beseffen dat er een bunker achter verscholen zat!. Pas sinds verleden jaar weet ik dat.Ik heb altijd gedacht dat het bouwsel
deel uitmaakte van de collector van de riolering die 20m verder staat.Maar het kan nog gekker!
Bunker 27,ook op het jaagpad, maar dan 50m terug, ligt ook nog steeds verscholen met zijn baksteenmantel tussen de huizen aan de kanaalkom.Deze heb ik
pas ontdekt op 18juli jongstleden doordat ik op het spoor gezet werd door een publicatie in de bibliotheek.
Bunker 27 was dus ook voorzien van baksteencamouflage identiek aan die van de nr 28.Waarschijnlijk waren ze beiden bewapend met 1 maxim en bestreken
de brug en de kanaalkom.
Na enkele honderden meters passeren we fietscafé "Het Tolhuis" waar vroeger een schipperscafé annex Sparwinkeltje was nabij het huisje waar de
scheepvaartrechten geind werden.
Km 37,400 is ongeveer de plaats waar de versterkte bailey brug "Brussels Bridge"stond, gebouwd door de Britse genie in september 1944. Deze heeft dienst
gedaan tot 1967.
De nieuwe brug (N73) volgt op Km 37,700.Ze wordt wel aangeduid als brussels bridge,maar dat is dus maar een symbolische waarheid.
Km 38,140 : oeverbunker 29
Km 39,090 : oeverbunker 30
Km 40,120 : oeverbunker 31. Deze 3 bunkers waren voorzien voor plaatsing van 2 maxims
Km 40,550 :Brug van Tongerlo.En we zien fietscafé de Kieper aan de overzijde..
Afbeelding
bunker 16
Afbeelding
bunker 22f
Afbeelding
bunker 23f
Afbeelding
de verdwenen K 12 in Beek
Afbeelding
mitrailleurbunker 27
Afbeelding
en mitrailleurbunker 28
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”