De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 2

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 2

Bericht door tsjokke »

De( Noordlimburgse) Grensstelling,een verkenning:
Aflevering 2

3) Mijn tocht langs de bunkerlinie

Beginpunt is de originele Bailey brug in Mol (prov Antwerpen) aan de rechteroever van het kanaal.Eigenlijk zijn het 2 versterkte baileys achter elkaar.Vlakbij
ligt cafe "De Bailey" voor degenen die niet inwendig droog wensen te beginnen aan de verkenning.Enkele honderden meters verder passeren we aan sluis
nr 3.
Op 680m volgt aan de "vijandzijde"op het jaagpad de mitrailleurbunker 1f voor 1 mitrailleur die sluis 3 bestrijkt.Opvallend zijn de handgranaat
openingen,intact met de metalen bekleding, en de opvallend grote oreillon die vijandelijk vuur op de schietopening moet verhinderen.

Sinds 2003 zijn de bunkers ingericht als vleermuisonderkomens en dus afgesloten. Nu gaan we terug over de brug en gaan verder langs de andere oever.
Km 1,700 : sluis nr 2 en de moeilijk als bunker te herkennen bunker 2f op het jaagpad met baksteencamouflage.De bewapening bestond uit 1
mitrailleur.Schootsveld over sluis 2.
Km 2,250 : bunker 3f,op het jaagpad.uitgerust met 1maxim mitrailleur en 1 FM .30 machinegeweer.Deze bunker bestrijkt sluis nr 1 en geeft flankeringsvuur
op de andere zijde.Hierna passeren we ergens de provinciegrens.
Km 2,600 : sluis nr 1.(blauwe kei)En 200 m verder begint de kanaalarm van het kanaal van Beverlo.
Km 2,900 : tegen de sluiswachterswoning ligt de zeer onopvallende bunker 4f voor 1 mitrailleur.Oorspronkelijk had deze bunker een puntdak boven de
baksteencamouflage.Schootsveld dat bestreken wordt is sluis nr1.
Km 3,100 : voor het brugdek van de brug naar het Russendorp ligt K2,een lichte antitank bunker bewapend met een 47mm ATK. "Lichte" slaat op de
beperkte dikte van de bunkerwanden:dakdikte 25cm,frontmuur 60cm,zijmuren 40cm en achterzijde 20cm. De betonnen rail voor het kanon is nog
aanwezig,evenals de nis voor het zoeklicht.Zoeklichten in bunkers werden gevoed door batterijen.
Van de K-bunkers(van deze linie) zijn er slechts 2 nog bestaand,deze K2 en de K 16 in Voorshoven.De andere zijn bij nieuwe bruggenbouw
gesneuveld.Recent,in 2010, is de K12 in Beek opgeruimd bij de aanleg van de nieuwe oprit voor de nieuwste brug.Deze K 12 was wel reeds van zijn
funderingen gestoten bij de bouw van de naoorlogse brug en lag verscholen in het groen aan de voet van de oprit. En daaropvolgend door iedereen vergeten.

Vervolgens heeft -vermoedelijk tussen km 5,00 en km 6,00- de eerste oeverbunker, 5f gelegen.5f is gesloopt.Hij was ingericht voor 2 maxims.
We passeren op km 5,660 onder een pijplijnbrug door.
De eerstvolgende bunker is dan 6f (1maxim,1FM .30)op km 7,400. Bij km 8,270 verschijnt de oeverbunker 7f.(2 maxim)Zowat 200m verder staat een
moderne fietsbrug.Tussen 7f en de fietsbrug bevinden er zich nog 2 gedenktekens.
Op de linkeroever een monument voor een gesneuvelde soldaat.De tekst luidt:Hier sneuvelde een Brits soldaat.Hij werd hier begraven in september 1944 en
daarna ontgraven in juni 1945.
Op de andere oever,bijna vlak er tegenover een Mariakapelletje met de inscriptie-1914-18.
Oeverbunker 8f volgt op km 9,100 .Deze was eveneens bestemd voor 1 maxim en 1 FM .30 . Bunkers 5f tot 8f bestrijken een zone van bijna 7kilometers
tussen het begin van het kanaal van Beverlo en de brug aan de Lossing.
Op km 9,330 kondigt café de Lossing de brug van Lommel nr 3 aan.(Gestelse dijk N746)(km9,550).
De zware bunker nr I tegen doorbraak die aan de voormalige brug lag is reeds lang geleden gesloopt.Net als de andere zware bunkers nr II tot en met VI
elders aan andere bruggenhoofden.
Deze bunkers hadden buiten een 47mm ATK ook meerdere mitralleurs en een observatieklok.Alle bunkers met een ATK hadden een zoeklicht in een
afgescheiden nis.Ook beschikte deze reeks bunkers over een handbediende ventilator.Enkel de 23f in Bocholt is als zware anti-doorbraakbunker resterend.
Bunker 9 volgt hierna op km 10,900 .Gevolgd door de brug Lommel nr 2 (km 11,400).De ATK bunker K4 aan de vroegere brug is verdwenen
Bunker 10 (km 13,100) is de volgende oeverbunker voor flankeringsvuur met 2 maxims.
Op km 13,750 is de invaart voor de jachthaven "De Meerpaal"
Dan volgt een historische plaats (km14,600):Brug Lommel 1 "Joe's bridge" naar Lt Kol. John Ormsby Evelyn Vandeleur,bevelvoerder van de Irish Guards die
tijdens operatie Market Garden op 10 september 1944 de toenmalige Duitse houten noodbrug veroverden en hielden.Een gedenksteen herinnert aan dit
feit.De zware bunker nr II is niet meer ter plaatse.
Na Joe's bridge volgen er 2 dicht bij elkaar gelegen mitrailleurbunkers op het jaagpad.
Bunker 11(km15,000)voor 1 maxim met controle over brug Lommel nr 1 en 1 fm.30 voor flankeringsvuur naar de andere zijde en ook wel dekkingsvuur voor
bunker 12. Dan is er bunker 12(km15,140) met enkel een maxim die de overzijde van het kanaal bestrijkt.
Hierna is er een zone voor zware industrie met op km 15,880 een voetbrug van een of ander bedrijf.Doorgang is op de linker oever niet verder mogelijk.
Bunker nr 13(km 16,480) ligt heden volledig los van de oever in het kanaal, voor de laad-en loskade van een groot bedrijf .Het terrein is afgesloten met
stevig hekwerk.
Dat nr 13 in het water staat is te wijten aan kanaalverbredingen.
De grote Noord-Zuidverbindingsbrug op km 16,800 doemt op en een eind verder(km 17,900) staat bunker nr 14 net als nr 13 volledig van de kant, in het
water(Nr 14 kan weer vanop de linkeroever bereikt worden.)
Beiden waren voor 2 maxims bestemd.
Afbeelding
bunker 1f:handgranaatopening met metalen voering
Afbeelding
bunker 2f met baksteenmantel
Afbeelding
bunker 4f zéér onopvallend
Afbeelding
bunker K2,betonnen rail voor 47mm ATK
Afbeelding
bunker 14
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 2

Bericht door Drackx »

Tof om de bunkers een keertje met mooie uitleg te zien...zeker omdat ik in de loop der jaren wel honderden keren voorbij bunker 14 ben gefiest!
Enne...Joe's Bridge ligt inderdaad aan de basis van Market Garden.
Omdat Joe Vandeleur deze brug veroverd had na de doorbraak in Hechtel, kon aan de overkant van het kanaal een bruggehoofd gevestigd worden
van waaruit "Market Garden" kon worden gelanceerd.
Achter de brug richting Nederland begint de beruchte "Hell's Highway". :evil:
Toeval of niet, hier rijd ik elke dag over op weg naar het werk. :twisted:
Je zou je afvragen of het wel toeval is? :lol:
Het is in ieder geval een mooie reeks, tsjokke, knap werk! Ik heb er veel plezier aan beleefd en weer heel wat bijgeleerd!
Allerbeste groeten,
Filip
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 2

Bericht door one_O_five »

Heel knappe reeks, en het werk er achter moet iedereen kunnen appreciëren.
Ik heb ooit een video gemaakt over de oorzaken van de slag in het Hurtgenwald, Joe's Bridge speelt daar ook een rol in, maar vermits dit niet direct ABL is geef ik hier enkel de link voor de geïnteresseerden.
De video gaat eigenlijk over oorzaak en gevolg, de keten er van die er toe leidde dat de US troepen hier zes maanden vastgelegen hebben.

[link2]Hurtgenwald.,[/link2]
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”