Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
36 linie
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:07

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door 36 linie »

Ik heb mijn dienstplicht volbracht in 2 SOO en dit bij het medische dienst in 1980
johnwifi
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2012 16:42

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door johnwifi »

Ik heb het schooljaar in 2SCOOK 1962-63 meegemaakt in het 1ste Pl, evenals die barre winter.
Die borstzakhangers bestonden nog niet, doch heb die achteraf bekomen.
Laatst gewijzigd door johnwifi op 23 jan 2013 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door anthony »

Deze kazerne wordt inderdaad gebruikt als school voor politie en brandweer.
In het bos is wel nog constant bewaking van een 2-tal militairen voor de fosforbommen die daar nog in de met water gevulde putten liggen.
Mvg,
Anthony Degrande
Gebruikersavatar
anthony
Berichten: 261
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:35
Locatie: Ichtegem
Contacteer:

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door anthony »

Hedendaags wordt het munitiedepot niet meer gebruikt.
Ik ben er ooit op begeleide wandeling geweest en toen vertelde men dat in de putjes (waren een soort putten in de grond met telkens een heuvel tussen, die putten stonden vol met water) er fosfor bommen lagen. Wanneer men deze uit het water zou halen zouden deze ontbranden.
Of dit waar is of niet, ga ik niet controleren, maar aangezien daar nog steeds dag en nacht bewaking is en er verder niets bijzonders in dat bos is... (is ondertussen ook grotendeels natuurgebied).

Jammer genoeg is het bos en het bijhorende ex krijgsgevangenenkamp niet toegankelijk voor bezoekers.
Mvg,
Anthony Degrande
dePoL
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2013 01:47

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door dePoL »

Ik heb het schooljaar 1965-66 in 2SCOOK meegemaakt. Ik herinner me nog vaag adjutant Maeckelbergh , waarschijnlijk de meest gehate instructeur in 2SCOOK, ik was in het 1ste peleton. Adjt Maeckelbergh , een oude groene muts (commandos) heeft toen tegen het einde van het schooljaar een onverklaard ongeluk gehad, toen hij huiswaarts reed via zijn dagelijkse weg , (hij reed meestal met zijn bromfiets) is hij toen tegen een stalen kabel gereden , die over zijn weg tussen twee bomen of palen was gespannen. Hij overleefde die "aanslag" en ik weet niet of men de daders ooit te pakken kreeg, maar het was wel het bewijs dat hij zeer gehaat was door de studenten, en door sommige mede instructeurs, ik herinner me nog dat een van de nieuwere instructeurs, een 1ste sergeant van de genie, toen gedood was door een electrische schok ( thuis terwijl aan t'werken met een electrische boor), wat vermoedelijk zelfmoord was, dood gepest door adjudant maeckelberg. Toen bestonden de tijden nog dat je domme straffen moest uitvoeren, bv met je tandenborstel al de trappen proper maken. Ik was blij van mijn jaar in 2SCOOK te beindigen, want het was geen plezante plaats.
Gebruikersavatar
ET1812
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2017 10:00

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door ET1812 »

Maeckelberghe? De tofsten van de bende! Iemand op die manier door het slijk halen vindt ik beneden alle peil. Ben zelf van lichting 77. En ja, namen zoals Maeckelberghe, Leir, Burssens e.d. blijven in het collectieve geheugen plakken...
Pugnantes Adjuvo
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door RudiS »

Ik ben van de lichting van 1976. Maekelberghe was misschien niet de gemakkelijkste instructeur die ik ooit gehad heb, maar je wist bij hem wel waar je je diende aan te houden. Hij had voor zover ik mij herinner geen groene maar een zwarte muts. Cyslist als ik mij niet vergis.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door canadian2nd »

In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
ET1812
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2017 10:00

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door ET1812 »

@ Canadian: inderdaad, Maeckelberghe was een "Cyclist", net zoals Burssens en Leir. Van Maele was een "Infanterist".
Pugnantes Adjuvo
Gebruikersavatar
ET1812
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2017 10:00

Re: Kwartier Kapitein Stevens - Zedelgem

Bericht door ET1812 »

Berichtje was voor RudiS. Doch de link van Canadian vind ik reuze!
Pugnantes Adjuvo
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”