Tweemaal drager van het Oorlogskruis ?

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Tweemaal drager van het Oorlogskruis ?

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 17 Jul 2010 7:13
ECHOBRAVO schreef:Op zijn foto, in het Guldenboek van het Vuurkruis - ed. 33-34, meen ik bij Jérôme Pierart van het 5° Jagers te Voet, tweemaal het oorlogskruis vast te stellen.
Eén met 'bronzen leeuwtje' en één zonder ?

Kan het zijn dat men tweemaal het oorlogskruis werd toegekend ?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mvg




Eric
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Tweemaal drager van het Oorlogskruis ?

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Het Oorlogskruis (Croix de Guerre) 1914-1918

Dit bronzen kruis, ingesteld op 25 oktober 1915, werd toegekend aan militairen voor een daad van moed tegenover een vijand. Ook buitenlands militair personeel kon dit ereteken verkrijgen. Naast daden van moed kwamen nog andere omstandigheden voor uitreiking in aanmerking : bv. militairen met minstens 5 frontsrepen (3 jaar frontdienst) voor goed gedrag, vrijwilligers ouder dan 40 of jonger dan 16 jaar met minstens 18 maand dienst in een gevechtseenheid, ontsnapte krijgsgevangenen welke opnieuw in militaire dienst traden of militairen welke, omwille van oorlogsverwondingen, op inaktief werden geplaatst, kregen eveneens het Oorlogskruis toegekend.

Een aantal emblemen konden op het lint aangebracht worden voor Vermelding in de Dagorde : een Vermelding op legerniveau bracht een bronzen palm met de letter "A" (Koning Albert I) met zich mee, vijf dergelijke vermeldingen werden omgezet in een zilveren palm en vijf zilveren in een gouden palm; Vermeldingen op divisie- of regimentsniveau werden aanvankelijk gekenmerkt door bronzen, zilveren of gouden leeuwtjes maar deze werden later afgeschaft en vervangen door de eerder beschreven palmen.

Tevens kan een kleinere versie van een koord van een Belgische ridderorde op het lint aangebracht worden, zoals bv. de Order van Leopold I Fourragère.

De voorzijde van het kruis, dat gekruiste zwaarden tussen de kruisarmen heeft, toont een klimmende leeuw in het medaillon, de achterzijde is identiek behalve voor de vervanging van de leeuw door het koninklijk monogram "A". Het lint is rood met vijf groene strepen.

[link2]Henderiks Medaillehoekje,http://users.skynet.be/hendrik/nl/B1-N-CdG.html[/link2]

Ik veronderstel dat onze man een oorlogskruis kreeg voor 3 jaar frontdienst en een voor een vermelding in het dagorder. Officieel zou hij slechts een medaille mogen dragen met de (gecombineerde) emblemen maar voor de foto was 2 medailles heldhaftiger dan 1.
ECHOBRAVO schreef:Bedankt Paddy voor de info.

De laatst gepupliceerde aanpassing van de reglementering vind ik in het Staatsblad van het jaar 2006.

Wat betreft WO I, was het dragen van eretekens toen nog niet onderworpen aan een reglementering of werd ze niet zo streng toegepast ?

Het toekennen van het Oorlogskruis - veronderstel ik toch - gebeurde na goedkeuring door de Koning.
Oorkonde op naam van de drager werd opgemaakt.
Was het ereteken vrij van vergoeding ? Of werd de kost voor het aanmaken verrekend met de soldij ?

Vermits Jérôme Pierart twee oorlogskruisen draagt, zou het kunnen dat :

- er niet zo een nauwe administratie werd gevoerd bij het toekennen van eretekens
- er privé aankopen mogelijk waren

Mvg


Eric
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Tweemaal drager van het Oorlogskruis ?

Bericht door Paddy »

ringo schreef:
Paddy schreef:Ik veronderstel dat onze man een oorlogskruis kreeg voor 3 jaar frontdienst en een voor een vermelding in het dagorder. Officieel zou hij slechts een medaille mogen dragen met de (gecombineerde) emblemen maar voor de foto was 2 medailles heldhaftiger dan 1.
Ik heb dezelfde "bescheiden" mening, zo'n zaken zie je wel meer, identiek met de graden bij de orde's.
Zo heb ik al enkele foto's gezien waarbij meerdere medailles van dezelfde orde worden gedragen vb. ridder én officier in de Kroonorde. Hier zou eigenlijk ook alleen maar de hoogste graad mogen gedragen worden maar het oogt natuurlijk mooier wanneer er een medaille meer kan gedragen worden :)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”