Medaille Albert I

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Medaille Albert I

Bericht door GuyB »

Hallo
Van de Albert I en de politiek gevangen medaille 1914/18 bestaan er 2 kleuren van
1 de chocolade bronzen (donker)
2 de licht bronzen
Al deze medailles bestaan met frans en Nederlandstaligen tekst
Weet hier iemand meer over wat betreft het verschil in kleur ?
Met dank
Scan_20220309 (2).jpg
IMG_3566.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Medaille Albert I

Bericht door Obusje »

Beetje laat antwoord op deze zwaar vergeelde post van bijna een jaar geleden, maar hopelijk is deze reactie toch nog nuttig.

Van deze op 7 april 1919 ingestelde bronzen medaille bestaan inderdaad twee versies die qua vorm en tekst identiek zijn, maar
van verschillende kleur zijn.
De lichtgekleurde versie was bestemd voor zowel Belgen als buitenlanders welke tijdens de Eerste Wereldoorlog uitzonderlijk
verdienstelijk waren geweest bij het promoten, organiseren of de administratie van humanitaire en caritatieve werken welke
Belgen in nood bijstonden.
De donkergekleurde versie was bestemd voor Belgen en buitenlanders die zich vooral verdienstelijk hadden gemaakt bij het
ravitailleren (bevoorraden) van het bezette deel van het land.

Niet zichtbaar op de geplaatste foto's in bovenstaande post is het verschil in lint van beide versies.
Beide versies hebben als basis een rood lint. Bij de lichtgekleurde versie is het rode lint voorzien van één (verticale) baan
in het midden met de nationale driekleur. Bij de donkergekleurde versie is het rode lint voorzien van twee verticale banen
in het midden met de nationale driekleur.
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medaille Albert I

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Obusje.
Nu aan GuyB om de linten (samen met de medailles) te laten zien denk ik.

groeten.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Medaille Albert I

Bericht door GuyB »

Beste Jan

Waar heb je die info gehaald ? Want in de Borné vindt ik daar precies niets van terug.

Want er is hier wel spraken van de medaille voor politieke gevangen.(blauw lint met horizontaal Belgische balk)

Met 1 Belgische kleurband en met 2 Belgische kleurbanden maar dan verticaal op amarant lint(Medaille Albert I)
Hiervan heb ik van allebei een licht en donkere versie. De Ned talige en de Franstalige zijn zowel n licht als donker.
Moeilijk te zien op deze foto's
pva.jpg
ma.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Medaille Albert I

Bericht door Obusje »

Beste Guy,
Je post van 30 maart 2022 heb je als titel gegeven 'Medaille Albert I'. Op een van de foto's die je met je post hebt
meegestuurd, die van de donkergekleurde medaille, is een klein stukje van het lint te zien. Rode achtergrond met
de nationale driekleur, die eindigt bij het ringetje waaraan de medaille bevestigd is. Dat betekent dat het zich
moet handelen om de Koning Albert Medaille. Van deze medaille geef ik in mijn post een beschrijving waarom
daar een lichtgekleurde en een donkergekleurde versie van bestaat, met linten die iets van elkaar verschillen.

Op de vraag uit je post waarom er ook een donkere en wat lichtere versie bestaat van de Medaille van de Politieke
Gevangene 1914-18 zoals de decoratie voluit heet, ben ik niet ingegaan om reden dat ik daarop het antwoord niet
met zekerheid weet.

Voor zover mij bekend, kent alleen de Medaille Albert I qua kleur twee versies. En die andere onderscheiding niet.
Daarvan ben ik uitsluitend lichtgetinte versies tegengekomen. Beide onderscheidingen zijn echter qua vormgeving
en opschrift identiek. Alleen de linten verschillen. Misschien dat iemand in het verleden een foutief lint aan een
donkergekleurde versie van een medaille heeft bevestigd. Joost mag het weten waarom. Maar ik heet Obusje en
ik weet het niet.

Groetjes, Obusje
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille Albert I

Bericht door jef »

Ik heb vroeger vernomen dat er tussen de donkere en bleke versie enkel een tijdsverschil is.
Ik weet echter niet welk kleur het eerste geslagen is.
Jef
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Medaille Albert I

Bericht door GuyB »

Obusje en Jef,

Bedankt voor jullie antwoord.

Inderdaad U geeft een uitleg, maar waar heb je die uitleg gehaald ? In welke tekst of boek heb je dit gevonden, want daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb gedurende de vele jaren dat ik verzamen (toch al meer dan 50 jaar) een zwak gehad voor deze medailles en ik heb er al meer gedurende mijn verzamel carrière tegen gekomen in het donker, ook nog die in de originele kader zaten met andere medailles. Dus dat er een foutief lint zou aan zitten denk ik niet dat het de juist conclusie is.
MAAR ik weet het dus ook niet.

Wel is het zo dat de donkere veel minder voorkomen dan de lichtere.

Wat Jef schrijft heb ik al meermaals gehoord maar daarvan heb ik ook geen enkel bewijs dat op papier staat. De donkere zouden inderdaad de oudste zijn.

mvg

Guy
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medaille Albert I

Bericht door jef »

Ik heb het ook niet op papier Guy. Ik denk dat we er een tijd geleden nog over gecommuniceerd hebben, in een private mail.
Jef
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Medaille Albert I

Bericht door GuyB »

Inderdaad Jef, dat hebben we gedaan.

Ondertussen van enkele Waalse verzamelvrienden ook deze verklaring gehoord.
Maar geen van deze heeft dit ook op papier of kan verwijzen naar een officieel document waar het zou instaan.

Het blijft zowat koffie dik kijken tot op dit ogenblik.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Medaille Albert I

Bericht door guerramundial1 »

Heb in mijn verzameling een zilveren versie (uiteraard niet officieel, waarschijnlijk een privé aankoop).

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft de kleur, volgens mij heeft het meer te maken met de legering die is gebruikt om de medaille te maken. Verschillende makers, kleine verschillen in de percentages van de gebruikte metalen?

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Medaille Albert I

Bericht door GuyB »

Buiten het forum om heb ik een reactie gekregen dat er en vergelijking wort gemaakt met de medaille van Koningin Elisabeth daar bestaan ook lichter en donkere versies van.
bron Borrné pag 327

Is hier een vergelijking mee te trekken ?
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Medaille Albert I

Bericht door VC89 »

Dit is ook de eerste keer dat ik dit hoor dat het verschil in bruine kleur om een verschillende versie gaat. Bij mijn weten gaf enkel het lint van deze medaille dit aan (tussen de "Medaille van de Politieke Gevangene 1914-18" en de "Medaille van koning Albert", 2 versies).

Bij kleine verschillen in het juweel van een ereteken plaats ik de oorzaak meestal bij de verschillende fabrikanten die Belgische eretekens maken. Ik kan dan ook niets in mijn informatie terugvinden over de donker/lichtere kleur van de medaille. Ook kan ik mij moeilijk voorstellen dat er in het K.B. staat hoe donker de medaille moet zijn vermits dit afhankelijk is van de verhouding tussen koper en tin dat gebruikt wordt en "licht/donker brons" vage termen zijn. Misschien is inderdaad het tijdsverschil een reden: De Medaille van Koning Albert werd in 1919 ingesteld, die van Politieke Gevangene pas in 1930.

Bij mijn weten is enkel bij de "Herinneringsmedaille van de Afrikaanse Veldtochten" de kleur van de medaille verschillend afhankelijk van de ontvanger, maar hierbij gaat het over zilver en brons (duidelijke verschillen).

Misschien een stomme vraag maar zijn we zeker dat de lichtere versies doorheen de tijd niet eens zijn opgeblonken met koperpoets? Deze lijken mij op de foto meer te blinken dan de matte donkere versies.

Gelukkig zijn we het erover eens dat de zilveren versie van guerramundial1 een niet officiële versie is :D

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”