Oude Belgische luchtmacht graden

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door lucdegevy »

Is er iemand die weet wanneer en op welk uniformonderdeel het paar "Adjudant" passanten gedragen werden ?
De band met sergeant-strepen is mij ook een raadsel.
Deze kan niet rond een arm gedragen worden ... welke bedoeling dan wel ?
CCI05022016_00003.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door Patric »

Passen die adjudantstrepen over de schouderepauletten van een Battle-dress?
Normaal werden daar de plastieken passanten zoals op de regenjas voor gebruikt.

Patric
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door lucdegevy »

Patric, ik heb helaas geen uniformen van de luchtmacht ... dus ik kan het niet uitproberen.
Maar de passanten hebben wel dezelfde overschuifmaten als de huidige passanten.
Grtz
Luc
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door Patric »

Bijkomend:
Indien dat LuM adjudant strepen zijn, moet daar dan geen nelsonlus aan toegevoegd worden?
Eventueel toch de oorsprong van de passanten nagaan.
mg,
Patric
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door BPS10 »

Luc,

Ik ben Onderofficier geweest bij de Landmacht dus van de Luchtmacht weet ik niet zoveel af. Als beroeps hadden wij een regenjas om over het uitgangstenue te dragen. Die regenjas was niet voorzien van epauletten op de schouders maar er was wel een soort epauletten voorzien onderaan de mouwen en ook daar hadden wij speciale passanten voor. Voor Adjudanten en Adjudant - Chef was een soort pin met een ster of ster en palm voorzien die in plaats van op de epauletten onderaan de mouw gedragen werd over de punt van de revers geschoven werd.

Ter verduidelijking twee foto's namelijk één van die regenjas voor beroepspersoneel Landmacht en eentje van een Sgt / WM KROO met de graden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou misschien de band met Sergeantstrepen kunnen verklaren mocht dit soort regenjassen ook destijds binnen Luchtmacht bestaan hebben? Een andere mogelijkheid zou het volgende kunnen zijn. De band zou ook kunnen wijzen op een graad die tijdelijk toegestaan werd. Dit is mogelijk niet het antwoord op jouw vraag het was eerder een gok. Hopelijk kan je het juist gebruik achterhalen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door one_O_five »

Dat zijn geen Sergeant zijn strepen maar deze van een Kapitein, er is geen spatie tussen de twee onderste en de bovenste.
De onderste passant op de foto is volgens mij deze van !e Soldaat.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door Patric »

one_O_five schreef:Dat zijn geen Sergeant zijn strepen maar deze van een Kapitein, er is geen spatie tussen de twee onderste en de bovenste.
De onderste passant op de foto is volgens mij deze van !e Soldaat.
Luchtmacht graden voor officieren zijn in lichtblauw ipv de hier getoonde witte strepen.
Bovendien heeft de gekeperde (adjudants-) streep geen nelsonlus.
Dus eigenlijk worden geen van de getoonde foto's als een militaire graad herkent.

@BPS10
Het verschil tussen de LuM en de LM in regenjas was (buiten de kleur de epauletten.
Voor Adjudant en officieren Luchtmacht werd de graad als schouderpassant gedragen.
Tot de graad van 1Sgt-Maj werd de graad op de mouw gedragen

Patric
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door nick »

one_O_five schreef:Dat zijn geen Sergeant zijn strepen maar deze van een Kapitein, er is geen spatie tussen de twee onderste en de bovenste.
De onderste passant op de foto is volgens mij deze van !e Soldaat.
Hallo,

=> De onderste passanten zijn zonder twijfel deze van Adjudant bij de Luchtmacht.

=> Bovenste is zeker en vast geen graad van Kapitein bij de Luchtmacht.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door tsjokke »

Natuurlijk zijn dat adjudantsstrepen.
Aan de grijze achtergrond te zien nog bestemd voor de oude battledresses die een eerder grijze kleur hadden.De servicedresses hadden toendertijd trouwens ook een meer grijze tint .

Later bij de invoering van de blauwe blouson veranderde de achtergrond naar blauw.
Maar nog steeds was de adjudantsgraad vormgegeven in het visgraadmotief zonder Nelsonkrul.
Als ik adjudant werd in 1991 heb ik nog enkele jaren deze graadkentekens gedragen.

Dan werd de nieuwe graad van adjudant-majoor ingevoerd en de gewone adjudantsgraad kreeg dan een Nelsonkrul .
Afbeelding
In volgorde: het oude graadteken van adjt, de latere voor blouson,hemd en die voor op de gevechtskledij anno mid-90s.
airforce 3

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door airforce 3 »

hallo
mocht je de onderste soms verkopen ; ik ben kandidaat koper ;)
grtjs
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door RudiS »

De passanten van Adjt werden niet gedragen op de Battle Dress. Op de Battle Dress werden, net zoals op de Service Dress, de graden op de mouw gedragen. Deze passanten werden gedragen op het blauw hemd, op de denim en op het smockvest en als ik mijn niet vergis ook op regenmantel.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door ABLcollector50s60s »

Ik denk toch dat vanaf een bepaalde rank deze ook op de schouderstukken van de battledress werden gedragen. Al zou ik daarvan een foto moeten zoeken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door Patric »

Indien mijn geheugen mij niet in de steek laat:
Op de battle-dress mouw LuM de graden van kpl tot 1SgtMaj. Vanaf Adjt passanten op de schouder.
Bij de service-dress LuM alle graden op de mouw.
(Een logische uitleg kan zijn dat de graden kpl /1sgtMaj passen op het plat stuk van de BD-mouw.
De graden Adjt en officieren zijn banden rond de mouw wat bij een BD moeilijker is door de vouwen.
Dus passanten op de schouder. Dit probleem stelt zich niet bij de service dress)

Patric
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door Patric »

Patric schreef: 18 jan 2022 11:56 De graden Adjt en officieren zijn banden rond de mouw ....
Of was dit bij een Adjt een halve band ipv een hele rond de mouw.
De twijfel slaat toe :)
Patric
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Oude Belgische luchtmacht graden

Bericht door RSMCI »

Oude uniformen

BD - op de mouw tussen de plooien en schuin aangebracht - tot en met 1SgtMaj
- op de schouderepauletten alle graden boven 1SgtMaj
SD - alle graden op de mouwen - special de graad van Adjt/AdjtChef(met nelson) enkel op de halve mouw

W.
RES NON VERBA
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”