Voluntariis en Volontariis

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jan18
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2014 11:35

Voluntariis en Volontariis

Bericht door Jan18 » 31 jan 2014 16:41

Beste Forumleden,

In mijn verzameling heb ik twee versies van de prachtige Medaille voor de Oorlogsvrijwilliger 1914-1918. De ene draagt het opschrift Volontariis Patria Memor, de tweede Voluntariis Patria Memor, waarbij de U duidelijk over de O is geslagen. Nu lees ik overal, ook op dit forum, Dat deze verschillende versies bestaan, niet alleen bij deze medaille, maar ook bij de medaille van de Strijdende Oorlogsvrijwilliger. Maar ik kan nergens een reden vinden voor het bestaan van deze verschillende versies of een reden waarom bij sommige medailles een U over de O is geslagen. Dat impliceert dat Volontariis niet correct zou zijn, wat ik me voor kan stellen, omdat Voluntariis wél en Volontariis geen Latijn is... Kan iemand van U me verder helpen met deze kwestie?

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1021
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: York (UK)
Contacteer:

Re: Voluntariis en Volontariis

Bericht door eaw458 » 25 feb 2014 22:54

De schrijfwijze met u is correct Latijn. Met o niet.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/

Jan18
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2014 11:35

Re: Voluntariis en Volontariis

Bericht door Jan18 » 14 jan 2015 11:20

Beste forumleden,

k heb de afgelopen tijd geprobeerd wat meer duidelijkheid te krijgen in de kwestie Voluntariis - Volontariis en ben tot het volgende gekomen. Het correcte opschrift moet inderdaad 'voluntariis' zijn. Niet alleen is 'voluntariis' de enige grammaticaal correcte versie, in het Koninklijk Besluit van 17 juni 1930 staat het opschrift ook weergegeven als 'Voluntariis 1914 - 1918 Patria Memor' (Vrijwilligers van 1914 - 1918, het vaderland vergeet jullie niet). De alternatieve spelling 'volontariis' is dus niet correct. Er bestaan ook wél versies van de medaille waarbij er een 'u' over een 'o 'is geslagen, maar bij mijn weten geen versies waarbij er een 'o' over een 'u' is geslagen.
Aangezien het woord ‘vrijwilliger’ in het Frans wordt geschreven als ‘volontaire’, lijkt het er welhaast op dat de vervaardiger van de medaille zich heeft laten (mis)leiden door zijn Franstaligheid. Gezien het politieke tumult dat na de oorlog uitbrak over de taalkwestie, zou dat een erg pijnlijke fout zijn. Dat er vervolgens ook nog een kleinere uitgave van de medaille bestaat zonder enig opschrift op de achterzijde wekt de suggestie dat er voor een drastische oplossing is gekozen om van een pijnlijke discussie af te zijn. Maar, dat is mijn eigen invulling. Ik heb daar geen enkel bewijs voor.
Curieus wordt het verhaal wanneer we er de in februari 1945 ingestelde Vrijwilligersmedaille 1945 bijnemen. Op de achterzijde van die medaille staat 'vrijwilliger' in het Latijn opnieuw gespeld als ‘volontariis’... Maar van deze medaille bestaat, voor zover ik weet, geen ‘voluntariis’-versie. Bij de Medaille van de (Strijdende) Oorlogsvrijwilliger uit 1952 is de fout weer gecorrigeerd. Deze medaille werd echter enkel met het opschrift ‘voluntariis’ geslagen…

Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ...”