Mutsinsigne 1é Linie

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Mutsinsigne 1é Linie

Bericht door Paddy »

Het Regiment van Brussel ontstaat op 16 oktober 1830 uit het voormalige Nederlandse 1é Afdeling Infanterie. Op 25 november 1830 neemt het Regiment de naam 1é Linieregiment aan.

Afbeelding

Variaties en informatie van harte welkom.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

Re: Mutsinsigne 1é Linie

Bericht door prozz »

ben bezig om mijn verzameling mutskentekens wat te ordenen, weet er soms iemand de juiste periode waarin dit insigne gedragen werd?
als begindatum heb ik tot nu toe 1952, een datum dat het regiment ontbonden is heb ik niet.
Als men de plaatsen van kazernering nog zou kunnen doorgeven, liefst gelinkt aan een datum zou ook mooi zijn
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Mutsinsigne 1é Linie

Bericht door marcbrans »

prozz schreef:ben bezig om mijn verzameling mutskentekens wat te ordenen, weet er soms iemand de juiste periode waarin dit insigne gedragen werd?
als begindatum heb ik tot nu toe 1952, een datum dat het regiment ontbonden is heb ik niet.
Als men de plaatsen van kazernering nog zou kunnen doorgeven, liefst gelinkt aan een datum zou ook mooi zijn
het 1ste bataljon van het 1ste Linie wordt op 15 november 1951 te Bastogne samengesteld. Het is afgedeeld bij de 11 Inf Bde/4 Inf Div, vervolgens de 10de Inf Bde te Altenrath. Wanneer de 4de divisie geschrapt wordt, verdwijnt ook het 1 Li, dat op 31 januari 1956 te Verviers ontbonden wordt. Het blijft evenwel voorzien in de reserve als 1 Bn/1 Li.
De organisatie van de landmacht op 1 december 1961 voorziet tevens een 2de bataljon van het 1ste Linie, aangehecht aan de 14 Inf Bde/6 Inf Div, maar deze grote eenheid ziet nooit het levenslicht.
Op 1 juli 1960 wordt het 1 Li weer actief, ontstaan uit het 2de bataljon van het 12de Linie. Vanaf dan behoort het toe aan de Versterkingstroepen van de Interventiemacht (Troupes de Renfort de la Force d'Intervention).
Het wordt samengesteld voor een wederoproeping in 1961 en 1963, vervolgens geschrapt op 2 april 1968; Opnieuw opgericht op 1 juli 1971 door naamsverandering van het 5de Ardeense Jagers. Het maakt dan deel uit van de reserve van de Binnenlandse Strijdkrachten.
Wanneer al de reserve precies ontbonden is, die data zoek ik ook nog... ;)
Insigne inderdaad gedragen vanaf 1952 (geen exacte datum gevonden).

rap vertaald uit: "Infanterie - Traditions" van J.P Champagne.

marc
prozz
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:34
Locatie: willebroek

Re: Mutsinsigne 1é Linie

Bericht door prozz »

ok, bedankt
nu de rest nog .... zal nog efkes zoet zijn denk ik
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”