Medailles Guillaume Jans

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Medailles Guillaume Jans

Bericht door bcordens »

Ik heb het dossier ontvangen van de enige gesneuvelde van mijn dorp, Guillaume Jans (zei topic http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=45&t=2676)

Zijn medailles zijn volgens zijn dossier de volgende:

Afbeelding

De eerste stempel staat ondersteboven, maar is volgens mij de Overwinningsmedaille. De tweede stempel is de Herinneringsmedaille.
Dan: het Vuurkruis. Volgens het tweede document (zie onder) is dit postuum toegekend, maar ik dacht dat dit niet gedaan werd bij het Vuurkruis? Moest een militair ook niet minstens 12 maanden aan het front gediend hebben? Aangezien hij al op 3/11/1914 overleed kan dit niet het geval zijn geweest.
Als laatste: het IJzerkruis (à ... posthume).

Als ik het goed begrijp kreeg hij geen frontstrepen toegekend.

Dan was er nog een klein briefje aan zijn dossier toegevoegd:

Afbeelding

Hier staan ook weer de IJzermedaille/kruis en het Vuurkruis opgegeven, allebei postuum.
Maar ik vraag mij af wat die eerste medaille zou kunnen betekenen? Zoals ik het zie staat er Ch O LII ... Zou dit kunnen staan voor Chevalier Ordre Leopold II? De rest kan ik niet lezen (behalve posthume).

Mocht ik zijn attesten willen opvragen, is dit nog altijd mogelijk bij de volgende persoon? Dirk Vanginderhuysen: [dirk.vanginderhuysen@mil.be]
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door Echobravo »

Maar ik vraag mij af wat die eerste medaille zou kunnen betekenen? Zoals ik het zie staat er Ch O LII ... Zou dit kunnen staan voor Chevalier Ordre Leopold II? De rest kan ik niet lezen (behalve posthume).


Chevalier Ordre Leopold II avec palme ( posthume )

Succes met je opzoekingen

Mvg



Eric
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door Bram1940 »

bcordens schreef:(à ... posthume).
à titre posthume

Gtn,

Bram.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door bcordens »

Bedankt. Waarvoor staat die palm op de Orde van Leopold II?
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door Echobravo »

bcordens schreef:Bedankt. Waarvoor staat die palm op de Orde van Leopold II?
Zie ' De Leopold II orde ' onder ' De QM ( Militaria ) ' Insigna, medailles, onderscheidingen.
Hierin vind je een link ' Over Leeuwen en lintjes ' met daarin een verwijzing naar het KB van 15 november 1915 :
K.B. van 15 november 1915: houders van eretekens van de orde Leopold I, de Kroonorde en de Orde Leopold II welke uitgereikt zijn voor krijgsverrichtingen 14-18 vermeld in het legerorder zullen een palm met monogram in zilver voor de ridders dragen, voor de hogere rangen een palm in goud
;)

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door bcordens »

Aha, die topic was me blijkbaar nog niet opgevallen. Zijn deze vermeldingen in het legerorder ergens terug te vinden?
En kan iemand de uitreiking van het Vuurkruis in dit geval uitleggen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door Paddy »

Bij K.B. 22 juni 1916 werd beslist dat voortaan alle onderofficieren, korporaals, brigadiers en soldaten die aan verwondingen opgelopen in het gevecht bezweken de Leopold II-orde met Palm en het Oorlogskruis zou toegekend worden.
De namen van de belanghebbenden zullen later in « Le Moniteur » gepubliceerd worden.
De medailles en getuigschriften zullen na het eindigen van de vijandelijkheden, in uitzonderlijke omstandigheden tijdens, overhandigd worden aan de naaste familie tot en met broer of zuster, na het voorleggen van de nodige getuigschriften afgeleverd door de burgemeester van de laatste woonplaats van de overledene.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
detlev
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door detlev »

Vandaar ook "crg" onder "Ch O L II" : Croix de Guerre

groeten,
Detlev
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Medailles Guillaume Jans

Bericht door bcordens »

Een tijdje geleden antwoord gehad van de dienst Notariaat van Defensie:

JANS Guillaume, Corneille

Eervolle onderscheidingen toegekend ten postume titel

- De Overwinningsmedaille, 30 september 1919
- De Herinneringsmedaille van de Oorlog 1914 – 1918, 31 oktober 1919
- Het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met palm en
- Het Oorlogskruis met palm, Koninklijk Besluit Nr 2105 van 8 april 1938
Voor:
Als dankbetuiging van het erkentelijk Vaderland aan de militair gestorven ten gevolge van de opgedane kwetsuren tegenover de vijand.
- Het IJzerkruis, Koninklijk Besluit Nr 2107 van 8 april 1938
- Het Vuurkruis, Koninklijk Besluit Nr 2220 van 21 juli 1938


De Overwinningsmedaille (datum instelling: 1919)

De Overwinningsmedaille kon worden toegekend aan al de militairen die tussen 1 augustus 1914 en
11 november 1918 deel hebben uitgemaakt van het gemobiliseerde Leger.

De Overwinningsmedaille kon ten postume titel worden toegekend.


De Herinneringsmedaille van de Oorlog 1914 – 1918 (datum instelling: 1919)

De Herinneringsmedaille van de Oorlog 1914 – 1918 kon worden toegekend aan al de militairen die tussen 1 augustus 1914 en 11 november 1918 deel hebben uitgemaakt van het gemobiliseerde Leger.

De Herinneringsmedaille van de Oorlog 1914 – 1918 kon ten postume titel worden toegekend.


Het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met palm en het Oorlogskruis met palm
(datum instelling: 1916)


Het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met palm en het Oorlogskruis met palm konden ten postume titel worden toegekend aan de militairen beneden de rang van officier die in het gevecht waren gesneuveld of die waren overleden ten gevolge van de kwetsuren opgelopen tegenover de vijand.
(Koninklijk Besluit van 22 juni 1916)


De IJzermedaille / Het IJzerkruis (datum instelling: 1918 / 1934)

De IJzermedaille / Het IJzerkruis kon enkel worden toegekend aan de militairen die hadden deelgenomen aan de gevechten aan de IJzer tussen 17 en 31 oktober 1914 waarbij de Duitse opmars tot stilstand werd gebracht.

De IJzermedaille / Het IJzerkruis kon ten postume titel worden toegekend.


Het Vuurkruis (Datum instelling: 1932)

Het Vuurkruis kon enkel worden toegekend aan de titularissen van de vuurkaart. De vuurkaart kon enkel worden toegekend aan de militairen die minimaal twaalf maanden dienst totaliseerden in een eenheid in contact met de vijand.
De vuurkaart kon niet ten postume titel worden toegekend.

Het Koninklijk Besluit van 13 mei 1936 Nr 1274 (wijziging aan het Koninklijk Besluit van 6 februari 1934 houdende invoering van het Vuurkruis) Art. 1. 1°. bepaalt echter dat het Vuurkruis ten postume titel kon worden toegekend aan de militairen die gesneuveld zijn terwijl zij deel uitmaakten van een eenheid die recht had op de vuurkaart.

Het voornoemde Koninklijk Besluit Art. 1. 3°. bepaalt eveneens dat het Vuurkruis ten postume titel kon worden toegekend aan de militairen die gedurende of na de oorlog gestorven zijn ten gevolge van de verwondingen of gasvergiftiging opgelopen terwijl zij deel uitmaakten van een bij het Koninklijk Besluit van 13 mei 1936 Nr 1273 vermelde eenheid en die in een hospitaal of in een gezondheidsformatie overleden zijn voordat zij het voorwerp hadden kunnen zijn van een proces-verbaal van reform of van ongeschiktheid.



De toekenning van het Vuurkruis was me tot nu toe nog niet duidelijk, dit verklaart al heel wat.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”