herinneringsmedaille 14-18

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jojo12
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2012 07:57

herinneringsmedaille 14-18

Bericht door jojo12 »

Hallo, kan iemand me helpen met deze medaille?
Is deze combinatie juist? Deze lijkt van een matroos geweest te zijn.

Bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: herinneringsmedaille 14-18

Bericht door VC89 »

Gekruiste Ankers: leden van de Belgische marine die de maritieme decoratie behaalden.

Kroon: Oorlogsvrijwilliger of voor agenten van de inlichtingendienst die een ridderorde hadden behaald. (kan niet goed zien welke kroon het is)

2 frontstrepen: 1 jaar en 6 maanden frontdienst.

Leeuw: Als ik mij niet vergis is dit een vermelding in het regimentsdagorder.

Meer info:
http://users.skynet.be/hendrik/
http://www.over-leeuwen-en-lintjes.be/W ... kruis.html

Het is waarschijnlijk dat deze aan een matroos of dergelijke is verleend. Volgens mij is er niets mis met de combinatie maar ik kan mij vergissen.

Heb je toevallig de andere medailles van deze persoon?
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: herinneringsmedaille 14-18

Bericht door jef »

Ik vind het een beetje een vreemde combinatie.... een (vrijwilliger) zeeman met frontstrepen.... nog nooit gezien.
Wat die leeuw betreft: zou zich meer thuisvoelen op het lint van een oorlogskruis.... Er werd wel een zilveren leeuwtje (6mm) voorzien voor agenten inlichtingsdiensten ( KB 31/3/1933).
Ik hoop dat Marc nog eens zijn mening geeft, ben een beetje in de war met die zeeman/frontstrepen.
groeten,
Jef
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: herinneringsmedaille 14-18

Bericht door VC89 »

In mijn collectie zit er ook een herinneringsmedaille met gekruiste ankers en (ook) twee frontstrepen. Niet dat dit een garantie is dat ze officieel samen gaan maar wel die attributen op dezelfde medaille voorkomen (tenzij jojo12 en ik ze van dezelfde verkoper hebben gekocht :))

Afbeelding

Mij lijkt het niet onlogis dat ook marinepersoneel frontstrepen, en de daarmee verbonden vergoeding, konden verkrijgen. Tenzij de Belgische marine niet vocht tijdens de oorlog (ik weet niet veel van de Belgische marine in deze periode) streden de matrozen toch ook aan het "front".
Misschien dat er tussen de 325 documenten mbt frontstrepen op de website van de kamer van volksvertegenwoordigers, die paddy eens heeft aangehaald in een ander topic, een antwoord bevatten maar ik voel me niet direct geroepen om deze allemaal te lezen.

Bij die leeuw ben ik mischien wat te snel gegaan en mij gebaseerd op het oorlogskruis. Dit type (leeuw in cirkel) zie ik ook meer op het oorlogskruis 1940-1945.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: herinneringsmedaille 14-18

Bericht door jef »

Beste VC89,
Ik heb dus niet beweerd dat het niet bestaat, maar ik vind dit zo vreemd. Ik weet dat er 1914 zelfs geen marine bestond, later in de oorlog werd de marine opgericht en trok dit wapen beroepszeelui aan. Misschien .... het zou kunnen, dat een (visser/koopvaardijmatroos) frontsoldaat overgeplaatst werd van de infanterie naar de marine en dat de frontstrepen (van de eerste oorlogsjaren) vandaar komen :?: :?: Het is gewoon een hypothese...
Dank voor het tonen van jouw medaille.... heb nu toch al twee gelijkaardige medailles gezien, waardoor de kans vergroot dat het werkelijk bestaat. Heb al te veel samengeflanste medailles gezien, wat me toch heel voorzichtig maakt in het identificeren van bepaalde stukken.
Ik hoop dat er verder nog reactie komt op deze topic.
beste groeten,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”