Jean Florent TORREMANS

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Jean Florent TORREMANS

Bericht door Amazoniac »

@ guerramundial en de wereld:

Duplicaten van diploma's van eretekens opvragen, zou dat ook voor militaire eretekens kunnen ?
Voor die van een oudstrijder 14-18 ?

Ik verwacht van niet , maar als je daar ook een adresje voor weet , laat maar komen.

Ik heb de medailles van mijn overopa, die verdwenen zijn in de familie, via e-bay e.d. teruggekocht, maar het ontbreekt me aan de oorkondes...

Groeten,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door guerramundial1 »

Amazoniac schreef:@ guerramundial en de wereld:

Duplicaten van diploma's van eretekens opvragen, zou dat ook voor militaire eretekens kunnen ?
Voor die van een oudstrijder 14-18 ?

Ik verwacht van niet , maar als je daar ook een adresje voor weet , laat maar komen.

Ik heb de medailles van mijn overopa, die verdwenen zijn in de familie, via e-bay e.d. teruggekocht, maar het ontbreekt me aan de oorkondes...

Groeten,

Amazoniac
Een mailtje naar Dirk Vanginderhuysen: [dirk.vanginderhuysen@mil.be]
Adjudant-Chef
Algemene Directie Human Resources
Divisie Personeel
Ondersectie Notariaat
Eervolle Onderscheidingen

Indien aanwezig krijg je een attest van eervolle onderscheidingen opgestuurd.

Groeten en houd ons op de hoogte!

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Amazoniac »

Bedankt,

Dat probeer ik ! Ik heb in het persoonlijk dossier wél gevonden welke medailles en onderscheidingen hij heeft gekregen en wanneer, vaak met ontvangstbewijs getekend door de korpschef. Soldaat Mil 1908 ,Jean Florent TORREMANS had ook 8 frontstrepen, geen vermeldingen in de dagorder, maar lange aanwezigheid aan het front: begonnen in Namen tijdens de bewegingsoorlog en de rest daarna uitzoeken is de reden waarom ik op dit forum zit:

Ridder in de Leopoldsorde met zwaarden
Ridder in de Kroonorde met zwaarden
Oorlogskruis 14-18
Ijzermedaille
Vuurkruis
Militair ereteken 2de Klasse
Herinneringsmedaille
Overwinningsmedaille
Herinneringsmedaille regeerperiode Albert I

De volgorde van dragen moet ik nog eens opzoeken. In het dossier zaten eigenlijk vooral aanvragen van eretekens en bevorderingen hierop via oudstrijdersverenigingen: eerst V.O.S. en daarna Nationale strijdersbond.

Maar genoeg gepraat, een foto van de stukken én fouragère/vuurkoord van het oorlogskruis zegt zoveel meer, de Mauser 1889 bajonet post ik wel eens in detail. Ik hou jullie op de hoogte !

Amazoniac

Afbeelding
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door guerramundial1 »

Dat ziet er inderdaad mooi uit!

Aangezien hij 8 frontstrepen had zal het Oorlogskruis wel voorzien zijn van een palm voor langdurig verblijf aan het front.
Ik zie een zilveren palm op de Leopoldsorde, dat moeten waarschijnlijk zwaarden zijn?

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Echobravo »

Mooi ....

Op de foto is het me niet duidelijk.
Maar welke kleuren heeft het lintje van de ' IJzermedaille ' ?
Lijken me ' zwart en geel ' te zijn, de kleuren van voorkeur door een Vlaamse oudstrijder ?

Eerder ongewoon voor een IJzermedaille ?
Kleurencombinatie wordt eerder verwacht bij een ' IJzerkruis ', niet ?

Indien de kleuren ' zwart-geel ' zijn zal hij als ' VOS '-lid de medaille met trots gedragen hebben.
In tegenstelling tot de Waalse tegenhanger en niet officiële ' Medaille van Luik ' werd het dragen van de kleurencombinatie ' zwart-geel ' bij de IJzermedaille en/of -kruis niet aanvaard ( getolereerd ) op officiële plechtigheden.

Iemand enige weet van wat er met de dragers dan gebeurde ?
Werden ze uit de plechtigheid verwijderd of bleef het bij een beetje ' heen en weer ' geduw, geroep ?

Mvg



Eric
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Yente »

Echobravo schreef:Mooi ....

Op de foto is het me niet duidelijk.
Maar welke kleuren heeft het lintje van de ' IJzermedaille ' ?
Lijken me ' zwart en geel ' te zijn, de kleuren van voorkeur door een Vlaamse oudstrijder ?

Eerder ongewoon voor een IJzermedaille ?
Kleurencombinatie wordt eerder verwacht bij een ' IJzerkruis ', niet ?

Indien de kleuren ' zwart-geel ' zijn zal hij als ' VOS '-lid de medaille met trots gedragen hebben.
In tegenstelling tot de Waalse tegenhanger en niet officiële ' Medaille van Luik ' werd het dragen van de kleurencombinatie ' zwart-geel ' bij de IJzermedaille en/of -kruis niet aanvaard ( getolereerd ) op officiële plechtigheden.

Iemand enige weet van wat er met de dragers dan gebeurde ?
Werden ze uit de plechtigheid verwijderd of bleef het bij een beetje ' heen en weer ' geduw, geroep ?

Mvg



Eric

Het is rood met zwart hoor, enkel wat verbleekt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Amazoniac »

Wat ik er nog van weet...

1) Het oorlogskruis is inderdaad "met palm" stond zo ook op zijn doodsprentje en in persoonlijk dossier. Zilver, brons wat moet het zijn ?

2) Het juweel "Ridder in de Leopoldsorde" was met zwaarden, dus die bronzen palm met monogram "A"moet ik op het oorlogskruis hangen :roll: of een zilveren zoeken.
Deze medaille heeft de zwaarden bovenaan het juweel , net onder het lint. Ik heb getracht een medaille uit die periode te vinden, er zijn veel versies van de Leopoldsorde, bv. zonder die zwaarden in het juweel zelf voor burgers en militaire versies mét zwaarden in het juweel. Wellicht zijn er ook burgerlijke waarop men de zwaarden ("glaives") op het lint aanbracht om er zo militaire van te maken cf. de Kroonorde.

3) De Ijzermedaille heeft een rood/oranje kleur in het midden maar helaas fel vervaald. Dat vroege lidmaatschap van de V.O.S. lijkt mij eerder pragmatisch geweest dan uit flamingante overtuiging. Misschien kon men daar in het Nederlands terecht ? Nergens blijkt in de familie dat er zulke sympathiën aanwezig waren of ooit enig politiek engagement.(Waarmee ik absoluut geen waardeoordeel vel over families waar dat wél was/is).
Ik praatte hierover met zijn dochter (mijn kranige grootmoeder van 88) en zijn koningsgezindheid stond toch haaks op wat lidmaatchap van het V.O.S. doet uitschijnen.

Hij was een eenvoudige steenbakker die in het V.O.S. volgens mij een strijdersbond zoals een andere vond om "aan zijn papieren te geraken" en "aan zijn centen" want alles wat aangevraagd werd van vergoedingen verliep toch via die bonden, dacht ik.

Vergeet niet dat bv. VAB en VTB en VVW ook eerst "flamingante" organisaties waren, maar ontzuild zijn en leden hebben die erbij zijn om een pechverhelping, toeristisch aanbod of watersportactiviteit te hebben.

Mijn speurtocht bij de heemkundige kring "De Vlierbes" van zijn geboortedorp Beerse moet nog beginnen. Zij hebben in hun jaarboeken artikelen gewijd aan hun oudstrijders. Er viel mij daar een groepsfoto op van oudstrijders en vermelding van gesneuvelden (zijn broer was oorlogsvrijwilliger en sneuvelde: TORREMANS , Auguste, soldaat vrijwilliger 4de Jagers te voet, Bron: Nos Héros morts pour la patrie) waarbij uitdrukkelijk een spandoek hing "En niet één activist!".

Groeten,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door Amazoniac »

@ guerramundial

De mail naar Adjudant-Chef Vanginderhuysen is vertrokken: fingers crossed !
Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Betreft: Burgerlijke medailles

Bericht door guerramundial1 »

Inderdaad, bronzen palm moet op het Oorlogskruis worden gezet voor langdurige aanwezigheid aan het front.

Je hebt een militaire versie van de Leopoldsorde: gekruiste zwaarden onder de kroon van het juweel. Er bestaan ook nog de burgerlijke en de maritieme versie.
Op het lint van jouw medaille moeten ook nog gekruiste zwaarden worden geplaatst, net zoals die op de Kroonorde. Je vind ook burgerlijke versies met die gekruiste zwaarden op het lint, maar ik meen dat die niet officieel zijn. Ook uitkijken wanneer die Leopoldsorde is uitgereikt geweest (2º promotie). Indien na 1952 moet die tweetalig zin.

Groeten

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: Jean Florent TORREMANS

Bericht door Amazoniac »

In het persoonlijk dossier vind ik voor Ridder in de kroonorde 21/7/1949 "2° promotion (glaives)"
Voor de Leopoldsorde 21/7/1959 "3° promotion (glaives)"
Ik snap die "promotions" niet. Betekent dat een 2de of 3de " bevordering" op een ereteken dat men al had (Kroonorde, Leopoldsorde) ?

In mijn geval zou ik dan misschien een tweetalige versie moeten hebben voor de Leopoldsorde van 1959: met zwaarden in het juweel én op het lint
of één van beiden ?

Misschien eens een topic hierover openen: ik zie dat Marcbrans wel wat Lleopoldsordes in zijn verzameling heeft.
Ook "Hendriks Medaillehoekje" een site die ik al een tijd niet bezocht heb, weet wellicht raad.

Bedankt,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Jean Florent TORREMANS

Bericht door guerramundial1 »

Amazoniac schreef:In het persoonlijk dossier vind ik voor Ridder in de kroonorde 21/7/1949 "2° promotion (glaives)"
Voor de Leopoldsorde 21/7/1959 "3° promotion (glaives)"
Ik snap die "promotions" niet. Betekent dat een 2de of 3de " bevordering" op een ereteken dat men al had (Kroonorde, Leopoldsorde) ?

In mijn geval zou ik dan misschien een tweetalige versie moeten hebben voor de Leopoldsorde van 1959: met zwaarden in het juweel én op het lint
of één van beiden ?

Misschien eens een topic hierover openen: ik zie dat Marcbrans wel wat Lleopoldsordes in zijn verzameling heeft.
Ook "Hendriks Medaillehoekje" een site die ik al een tijd niet bezocht heb, weet wellicht raad.

Bedankt,

Amazoniac
Het KB van 14 februari 1939 "betreffende de instelling van een kenteken van twee gekruiste zwaarden op het lint der eretekens in de Nationale Orden" zegt het volgende:
art.1. de eretekens in onze Nationale Orden, welke wegens oorlogsverdiensten voortaan worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken (dit versiersel zal bestaan uit twee gekruiste zwaarden en moet overeenstemmen met bijgaand model).
De houders van het ereteken van grootofficier of van commandeur in een onzer Orden, met zwaarden, zullen benevens de ordeplaat of het commandeurskruis, het kruis van officier en het lint met kenteken mogen dragen.

art.2.a) Opgave van de oorlogstitels:
de titels worden toegekend als volgt:
- een titel voor het oorlogskruis met palm
- een titel voor het IJzerkruis
- een titel voor het Vuurkruis
- een titel voor de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger 1914-1918
- een titel voor elke vermelding op de Dagorder van het Leger, van het koloniaal leger, of van een geallieerd leger of voor elke bijkomende palm op het oorlogskruis
- drie vierde titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde legerdivisie of infanteriedivisie
- een halve titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde brigade of dito regiment
- een halve titel voor het oorlogskruis zonder palm noch leeuw
- een halve titel voor elke kwetsuurstreep
- een titel voor de eerste frontstreep en een halve titel voor elke der volgende frontstrepen of erefrontstrepen
- een titel voor elke bevordering in graad wegens een wapenfeit op voorwaarde dat hetzelfde niet reeds beloond werd met een vermelding op de legerdagorder of een ereteken met de palm
- een halve titel voor elke periode van zes maanden welke bij de vuurkaart-eenheden werd doorgebracht, na aftrek van de minimumtijd welke vereist wordt om gezegde kaart te bekomen (9 of 12 maanden)
- een halve titel voor elke periode van zes maanden gevangenschap in Duitsland of internering in Nederland of in Zwitserland tussen 4 augustus 1914 en 1 februari 1919, op voorwaarde dat belanghebbende de frontstreep voor krijgsgevangene bekomen hebbe en met uitsluiting van de perioden van dien aard welke het toekennen van frontstrepen hebben toegelaten
- een halve titel voor de Strijderskaart
- een titel voor elke geslaagde ontvluchting uit een gevangenenkamp in Duitsland
- een halve titel voor elke poging tot ontvluchting uit een gevangenenkamp welke aanleiding gegeven heeft tot beteugelingsmaatregelen van wege de vijand
- een titel voor de ontvluchting uit bezet Belgie welke aanleiding gegeven heeft tot het toekennen van een burgerlijk ereteken 1914-1918
- een titel aan de vrijwillige strijder, 't is te zeggen aan degene die behorende tot of aangewezen zijnde voor een niet-strijdende eenheid, op zijn verzoek naar een strijdende eenheid teruggekeerd is, of er gehandhaafd werd
- een halve titel voor de Herinneringsmedaille van de Afrikaanse Veldtochten
- een titel voor de deelneming aan het Bevrijdingsoffensief van 28 september tot 11 november 1918

de periodegedeelten van minder dan zes maanden komen niet in aanmerking.
b) stelsel van toekenning van de eretekens met zwaarden
Ten einde van de beginne af een behoorlijke verhouding inzake toekenning van het voordeel van het tegenwoordig stelsel in acht te nemen en vooreerst de meest verdienstelijken te belonen, zal er een ereteken met zwaarden verleend worden in de volgende omstandigheden:
- onmiddellijk, aan de oudstrijders met dertien of meer oorlogstitels
- in de loop van het jaar 1939, aan die met 12 titels
- in de loop van het haar 1940, aan die met 11 titels
- in de loop van het jaar 1941, aan die met 10 titels, en zo voort, op de voet van een titel minder per jaar, waarbij thans voorzien wordt in principe niet lager te dalen dan zes titels (1945)

aangezien het daarenboven wenselijk is op periodieke wijze opnieuw te herinneren aan het dapper gedrag van degenen die, door hunne oorlogsverdiensten, onbetwistbare aanspraken op de erkentelijkheid van het land hebben verworven, heeft Zijne Majesteit de koning toegelaten de toekenning van nieuwe bevorderingen met zwaarden om de tien jaar te voorzien.
voorbeeld: een oudstrijder die in 't geheel tien oorlogstitels telt, heeft geen enkele nationale orde bekomen. in 1941 zal hij het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met zwaarden bekomen, in 1951 zal hij aanspraak kunnen maken op het Kruis van Ridder in de Kroonorde met zwaarden.
---
De bevorderingen worden niet posthuum toegekend.

volgt nog een lijstje met data van de twee bevorderingen:
- eerste bevordering op 21 juli of 15 november 1939 (Nationale Feestdag en Koningsdag) met 12 titels en meer: vóór 1 april 1950
- op 21 juli 1940: vóór 1 juli 1950
- op 21 juli 1941: vóór 1 januari 1951
- op 21 juli 1942: vóór 15 januari 1952
- op 21 juli 1943: vóór 15 januari 1953
- op 21 juli 1944: vóór 15 januari 1954
- op 21 juli 1945: vóór 15 januari 1955

tot zover het belangrijkste uit het KB van 1939.
---
"het besluit voorziet niet in de overdracht van de zwaarden van de ene graad op de andere.
uiteindelijk wordt besloten om de bevorderingen met zwaarden in te stellen, en dit in principe om de tien jaar, met de bedoeling het heldhaftig gedrag te erkennen van degenen die wegens hun oorlogsverdiensten aanspraak konden maken op de nodige erkentelijkheid.
aldus werden bijvoorbeeld de volgende tienjaarlijkse promoties toegekend:
- de 1ste bij KB van 17 februari 1939
- de 2de bij Regentbesluit van 7 februari 1950
- de 3de bij KB van 27 februari 1958
- de 4de bij KB van 18 maart 1968
- de 5de bij KB van 9 november 1971

Aangezien je grootvader 3 promotie heeft gekregen, moet hij ook de Ridder in de Orde van Leopold II met zwaarden hebben gehad.

Het juweel van de Ridder in de Leopoldsorde moet inderdaad zwaarden aan het juweel en op het lint hebben en tweetalig zijn.

Groeten,
Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”