vraagje over legpenning 1914

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

vraagje over legpenning 1914

Bericht door Echobravo »

Deze legpenning heeft in haar volledige uitvoering een beeltenis op recto en verso.

Mijn exemplaar is 1 mm dik en heeft slechts één beeltenis.

- een proefslag ?
- deel van het productieproces ? ( misschien verklaart dit de vier puntjes aan de achterkant )
- ... ?

Alvast bedankt om jullie hersenen te willen pijnigen ;)

Mvg



Eric

Afbeelding

Afbeelding
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: vraagje over legpenning 1914

Bericht door Yente »

Het lijkt dat dat ergens was aan bevestigd, vandaar die 4 staafjes. Niet?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: vraagje over legpenning 1914

Bericht door Echobravo »

Hallo Yente,

De verkoper had geen idee over de afkomst van de medaille.

Die vier puntjes lijken inderdaad aan te geven dat de medaille ergens op bevestigd zou kunnen geweest zijn.
In die veronderstelling moet het verwijderen wel vrij gemakkelijk zijn gegaan : geen krasjes, zowel boven- en onderaan, als op de rand van de medaille
Echter, om een medaille te hechten moeten de verbindingen ( staafjes, schroefdraad ? ) aan de medaille worden gesoldeerd. Soldeersel is moeilijk te verwijderen.
Geen restjes van soldeersel op deze medaille.

De oxydatie van het koper is mooi en egaal. Geen groenuitslag wijst op optimale bewaring ? Misschien in een boekenkast ?
Als versiersel op een boek ? Maar op een boek gebruikte men eerder lijm. Hier zijn er geen lijmresten aanwezig of is er een indicatie.
Ook op een houten achtergrond gebruikte men eerder lijm.
Blijft er de mogelijkheid van een stenen of marmeren achtergrond.

Heb dezelfde afbeelding al eens waargenomen op andere medaille, maar die medaille had een print verschillend op voor- en achterkant
Productieproces : zo'n medaille wordt geperst of geslagen, dacht ik toch.
Dus in één fase van het productieproces wordt zowel de voor- en achterkant aangemaakt.
Misschien is deze éénzijdige versie een proefversie. En duiden die vier puntjes op de hechtingen om de koperen plaat te stabiliserien alvorens de ' slag ' of de ' pers ' ?

Of werd mijn medaille in opdracht uitgevoerd ?
Aangezien de afbeelding, zou de opdrachtgever tot de kerkelijke sferen kunnen behoren.

Door mijn gebrek aan kennis of uit mijn onwetendheid blijven dit allemaal veronderstellingen. :? ;)
Alle commentaar of ervaring of bronvermelding is van harte welkom. ;)

Mvg




Eric
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: vraagje over legpenning 1914

Bericht door Paddy »

Het Heilig Hart werd tijdens de (Eerste) Wereldoorlog in vele varianten gemaakt en gebruikt zie: [link2]De PAX beweging,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... hart#p9304[/link2]
Dat deze penning gebruikt werd als decoratie op een houten of marmeren blok zou mij niet verwonderen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”