De Leopoldsorde

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

De Leopoldsorde

Bericht door Paddy »

De Leopoldsorde (Frans: Ordre de Léopold) is één van de drie (vroeger vijf) nationale Belgische orden, naast de Kroonorde en de Orde van Leopold II. De orde is de belangrijkste en hoogste Belgische onderscheiding. De leden van de Leopoldsorde zijn ook verenigd in de Vereniging van de Leopoldsorde.

De Leopoldsorde is de eerste en oudste Belgische orde. Zij werd ingesteld in 1832 door koning Leopold I, Koning der Belgen, als orde van verdienste en dynastieke orde.

Op 8 juni 1832 stelde Félix de Mérode, minister van Staat, de oprichting van een nationale orde, genaamd "Ordre de l’Union" voor. Na onderzoek door een commissie, wordt besloten de benaming "Ordre de Léopold" (Leopoldsorde)" te kiezen, met als devies "L’Union fait la Force"/"Eendracht maakt Macht", een vrije vertaling van het devies van de Brabantse Omwenteling van 1789 "In Unione Salus".

De Kamer aanvaardde het voorstel op 6 juli met 37 tegen 35 stemmen. Een minderheid van de volksvertegenwoordigers wilde de creatie van een uitsluitend militaire orde, waarvan artikel 76 van de Grondwet het privilege aan de Koning voorbehield. De Senaat keurde het voorstel goed op 9 juli en op 11 juli 1832 werd de, nog zeer vrijblijvend geformuleerde, wet afgekondigd.

Oorspronkelijk bestond de orde uit twee categorieën, een burgerlijke en een militaire, en vier klassen: ridders, officieren, commandeurs en grootlintdragers. In 1838 richtte een Koninklijk Besluit een vijfde klasse op, deze van grootofficier. Datzelfde jaar vertrouwde een ander Koninklijk Besluit (8 november) het beheer van de orde aan het departement Buitenlandse Zaken toe.

[link2]De leopoldsorde op wikipedia,http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopoldsor ... i%C3%AB%29[/link2]

Je komt ze regelmatig tegen op Ebay maar wat maakt nu het verschil tussen een "bijzondere" en een "alledaagse"?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Paddy schreef: Je komt ze regelmatig tegen op Ebay maar wat maakt nu het verschil tussen een "bijzondere" en een "alledaagse"?
Vooreerst, ééntalig Frans, dus uitgegeven vóór 1951. Daarna opletten op het leeuwtje (ingelegd, bladgoud, enz.), de kroon van de ophanging, eventuele merktekens (zilver). Op de achterzijde waar de verstrengelde "LL" staat, kan soms een Romeins cijfer voorkomen. II, duidt op Leopold II en I zou duiden op Albert I (hoewel ik daar geen uitsluitsel over heb).
Opletten met "ontworpen" juwelen, bv. combinaties die niet kunnen: de gouden middenstreep of de twee gouden randen komen enkel voor op de burgerlijke versie, NOOIT op de militaire versie. Attributen zoals palmen, sterren, zwaarden, enz. kunnen helpen om het juweel te dateren.

Een aan te bevelen boek is "175 jaar Leopoldsorde & de Belgische Nationale Orden" van Pat Van Hoorebeke (ISBN 2-87051-040-3).

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Leopoldsorde

Bericht door Paddy »

Is er per toeval hier iemand die daar fotografische voorbeelden van heeft :?: :?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Paddy schreef:Is er per toeval hier iemand die daar fotografische voorbeelden van heeft :?: :?
Afbeelding
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: De Leopoldsorde

Bericht door marcbrans »

guerramundial1 schreef:
Paddy schreef: Je komt ze regelmatig tegen op Ebay maar wat maakt nu het verschil tussen een "bijzondere" en een "alledaagse"?
Op de achterzijde waar de verstrengelde "LL" staat, kan soms een Romeins cijfer voorkomen. II, duidt op Leopold II en I zou duiden op Albert I (hoewel ik daar geen uitsluitsel over heb).

MVG

Wim
Die I en II zijn niet altijd gemakkelijk te dateren hé, hoewel het kan helpen... ik heb een halve grootte militair ridder LO met een I op de keerzijde. Nu is de periode van Albert net iets te laat voor een halve grootte denk ik, maar de late periode Leopold I zou dan weer wel kunnen.
Plus, mijn burgerlijk commandeur (verguld zilver, gemerkt Chobillon (FR)) heeft ook een I op de keerzijde, en daar ben ik zeker vandat die niet uit de periode van Albert stamt. De originele eigenaar was een commandant van de Burgerwacht van rond 1900 (periode waarin hij zijn commandeurschap verkreeg).

Waarmee ik allemaal niet zeg dat Wim ongelijk heeft maar ik beaam zijn opmerking dat er geen uitsluitsel is.
Kan me ook voorstellen dat fabrikanten de I er op gezet hebben omdat de orde door Leopold I gesticht is; het zou niet de eerste keer zijn dat een beschrijving in een KB eerder naar de geest dan naar de letter geïnterpreteerd wordt... :roll:

Gelukkig kunnen - zoals Wim aangeeft - de kronen een leidraad zijn om het stuk te dateren. En het boek van Pat is daarbij een grote hulp (heb dat dubbel trouwens ;) ).
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Zoals Marc zegt, het is helemaal niet gemakkelijk om de juwelen van een orde te dateren, en zeker niet op basis van de achterzijden met Romeinse cijfers (ik heb dat aangehaald omdat ik het ergens heb gelezen, maar nergens bevestiging heb kunnen krijgen).

En dan is er natuurlijk de nummering van de koningen: normaal gezien heeft de eerste koning met een bepaalde naam geen cijfer achter zijn naam, dat verkrijgt hij pas als één van de opvolgers dezelfde naam draagt. Op die basis zou de I dus niet kunnen/mogen voorkomen onder de regeerperiode van Leopold I. Kan iemand dat bevestigen?

Die I op de Commandeur kan dus verwijzen naar Leopold I (als Orde), daar Leopold II aan de macht was. Maar dat die I ook terugkomt voor koning Albert ?(hetzelfde geval, hij was de eerste met die naam).

Voer voor verder debat :)

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Leopoldsorde

Bericht door Paddy »

Wat valt er te vertellen over mijn exemplaar (met uitzondering van het feit dat de zwaarden ondersteboven staan en het lint verkleurd is) :?:

AfbeeldingAfbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Paddy schreef:Wat valt er te vertellen over mijn exemplaar (met uitzondering van het feit dat de zwaarden ondersteboven staan en het lint verkleurd is) :?:

AfbeeldingAfbeelding
Tweetalige militaire uitvoering, met zwaarden, dus van na 1952. Het lint is authentiek, deze orde met zwaarden werd uitgereikt aan oudstrijders die voldoende oorlogstitels hadden (duur aan het front, andere medailles, palmen, enz.), om hun oorlogsfeiten te herdenken. Naargelang het aantal oorlogstitels moest men een aantal jaren wachten om de eerste promotie te verkrijgen (ik meen dat 12 titels als eerste recht hadden, en daarna elk jaar 1 titel minder met een minimum van 6,5 titels). Tweede promotie was mogelijk na nog eens 10 jaren wachten. Zal eens gaan snuffelen en hier plaatsen hoe dat juist in elkaar zit.

Daar het gaat over een tweetalige uitvoering zal het zeker tweede promotie of later zijn geweest.

Meestal werd eerst het Ridderkruis van de Orde van Leopold II uitgereikt, daarna het Ridderkruis van de Kroonorde enz. Daar het hier gaat om een Ridderkruis in de Leopoldsorde, had de persoon reeds een andere Ridderkruis verdiend?
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Leopoldsorde

Bericht door Paddy »

guerramundial1 schreef:
Paddy schreef:Wat valt er te vertellen over mijn exemplaar (met uitzondering van het feit dat de zwaarden ondersteboven staan en het lint verkleurd is) :?:
Tweetalige militaire uitvoering, met zwaarden, dus van na 1952. Het lint is authentiek, deze orde met zwaarden werd uitgereikt aan oudstrijders die voldoende oorlogstitels hadden (duur aan het front, andere medailles, palmen, enz.), om hun oorlogsfeiten te herdenken. Naargelang het aantal oorlogstitels moest men een aantal jaren wachten om de eerste promotie te verkrijgen (ik meen dat 12 titels als eerste recht hadden, en daarna elk jaar 1 titel minder met een minimum van 6,5 titels). Tweede promotie was mogelijk na nog eens 10 jaren wachten. Zal eens gaan snuffelen en hier plaatsen hoe dat juist in elkaar zit.

Daar het gaat over een tweetalige uitvoering zal het zeker tweede promotie of later zijn geweest.

Meestal werd eerst het Ridderkruis van de Orde van Leopold II uitgereikt, daarna het Ridderkruis van de Kroonorde enz. Daar het hier gaat om een Ridderkruis in de Leopoldsorde, had de persoon reeds een andere Ridderkruis verdiend?
De medaille(s) kreeg ik ooit van mijn ex-schoonmoeder, ze behoorden toe aan haar vader en overgrootvader. Grootvader was oud-strijder 14-18 en er was wel een Oorlogskruis met palm bij. De vader was oud-strijder 1940 en grafmaker in gemeentedienst. Naar goeie gewoonte waren de papieren al lang op de vuilbak beland :cry:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Paddy schreef:
guerramundial1 schreef:
Paddy schreef:Wat valt er te vertellen over mijn exemplaar (met uitzondering van het feit dat de zwaarden ondersteboven staan en het lint verkleurd is) :?:
Tweetalige militaire uitvoering, met zwaarden, dus van na 1952. Het lint is authentiek, deze orde met zwaarden werd uitgereikt aan oudstrijders die voldoende oorlogstitels hadden (duur aan het front, andere medailles, palmen, enz.), om hun oorlogsfeiten te herdenken. Naargelang het aantal oorlogstitels moest men een aantal jaren wachten om de eerste promotie te verkrijgen (ik meen dat 12 titels als eerste recht hadden, en daarna elk jaar 1 titel minder met een minimum van 6,5 titels). Tweede promotie was mogelijk na nog eens 10 jaren wachten. Zal eens gaan snuffelen en hier plaatsen hoe dat juist in elkaar zit.

Daar het gaat over een tweetalige uitvoering zal het zeker tweede promotie of later zijn geweest.

Meestal werd eerst het Ridderkruis van de Orde van Leopold II uitgereikt, daarna het Ridderkruis van de Kroonorde enz. Daar het hier gaat om een Ridderkruis in de Leopoldsorde, had de persoon reeds een andere Ridderkruis verdiend?
De medaille(s) kreeg ik ooit van mijn ex-schoonmoeder, ze behoorden toe aan haar vader en overgrootvader. Grootvader was oud-strijder 14-18 en er was wel een Oorlogskruis met palm bij. De vader was oud-strijder 1940 en grafmaker in gemeentedienst. Naar goeie gewoonte waren de papieren al lang op de vuilbak beland :cry:
En heb je al een certificaat van eervolle onderscheidingen opgevraagd? Daarop zie je of het om de tweede of zelfs de derde promotie zou kunnen gaan ;)
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Het KB van 14 februari 1939 "betreffende de instelling van een kenteken van twee gekruiste zwaarden op het lint der eretekens in de Nationale Orden" zegt het volgende:
art.1. de eretekens in onze Nationale Orden, welke wegens oorlogsverdiensten voortaan worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken (dit versiersel zal bestaan uit twee gekruiste zwaarden en moet overeenstemmen met bijgaand model).
De houders van het ereteken van grootofficier of van commandeur in een onzer Orden, met zwaarden, zullen benevens de ordeplaat of het commandeurskruis, het kruis van officier en het lint met kenteken mogen dragen.

art.2.a) Opgave van de oorlogstitels:
de titels worden toegekend als volgt:
- een titel voor het oorlogskruis met palm
- een titel voor het IJzerkruis
- een titel voor het Vuurkruis
- een titel voor de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger 1914-1918
- een titel voor elke vermelding op de Dagorder van het Leger, van het koloniaal leger, of van een geallieerd leger of voor elke bijkomende palm op het oorlogskruis
- drie vierde titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde legerdivisie of infanteriedivisie
- een halve titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde brigade of dito regiment
- een halve titel voor het oorlogskruis zonder palm noch leeuw
- een halve titel voor elke kwetsuurstreep
- een titel voor de eerste frontstreep en een halve titel voor elke der volgende frontstrepen of erefrontstrepen
- een titel voor elke bevordering in graad wegens een wapenfeit op voorwaarde dat hetzelfde niet reeds beloond werd met een vermelding op de legerdagorder of een ereteken met de palm
- een halve titel voor elke periode van zes maanden welke bij de vuurkaart-eenheden werd doorgebracht, na aftrek van de minimumtijd welke vereist wordt om gezegde kaart te bekomen (9 of 12 maanden)
- een halve titel voor elke periode van zes maanden gevangenschap in Duitsland of internering in Nederland of in Zwitserland tussen 4 augustus 1914 en 1 februari 1919, op voorwaarde dat belanghebbende de frontstreep voor krijgsgevangene bekomen hebbe en met uitsluiting van de perioden van dien aard welke het toekennen van frontstrepen hebben toegelaten
- een halve titel voor de Strijderskaart
- een titel voor elke geslaagde ontvluchting uit een gevangenenkamp in Duitsland
- een halve titel voor elke poging tot ontvluchting uit een gevangenenkamp welke aanleiding gegeven heeft tot beteugelingsmaatregelen van wege de vijand
- een titel voor de ontvluchting uit bezet Belgie welke aanleiding gegeven heeft tot het toekennen van een burgerlijk ereteken 1914-1918
- een titel aan de vrijwillige strijder, 't is te zeggen aan degene die behorende tot of aangewezen zijnde voor een niet-strijdende eenheid, op zijn verzoek naar een strijdende eenheid teruggekeerd is, of er gehandhaafd werd
- een halve titel voor de Herinneringsmedaille van de Afrikaanse Veldtochten
- een titel voor de deelneming aan het Bevrijdingsoffensief van 28 september tot 11 november 1918

de periodegedeelten van minder dan zes maanden komen niet in aanmerking.
b) stelsel van toekenning van de eretekens met zwaarden
Ten einde van de beginne af een behoorlijke verhouding inzake toekenning van het voordeel van het tegenwoordig stelsel in acht te nemen en vooreerst de meest verdienstelijken te belonen, zal er een ereteken met zwaarden verleend worden in de volgende omstandigheden:
- onmiddellijk, aan de oudstrijders met dertien of meer oorlogstitels
- in de loop van het jaar 1939, aan die met 12 titels
- in de loop van het haar 1940, aan die met 11 titels
- in de loop van het jaar 1941, aan die met 10 titels, en zo voort, op de voet van een titel minder per jaar, waarbij thans voorzien wordt in principe niet lager te dalen dan zes titels (1945)

aangezien het daarenboven wenselijk is op periodieke wijze opnieuw te herinneren aan het dapper gedrag van degenen die, door hunne oorlogsverdiensten, onbetwistbare aanspraken op de erkentelijkheid van het land hebben verworven, heeft Zijne Majesteit de koning toegelaten de toekenning van nieuwe bevorderingen met zwaarden om de tien jaar te voorzien.
voorbeeld: een oudstrijder die in 't geheel tien oorlogstitels telt, heeft geen enkele nationale orde bekomen. in 1941 zal hij het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met zwaarden bekomen, in 1951 zal hij aanspraak kunnen maken op het Kruis van Ridder in de Kroonorde met zwaarden.
---
De bevorderingen worden niet posthuum toegekend.

volgt nog een lijstje met data van de twee bevorderingen:
- eerste bevordering op 21 juli of 15 november 1939 (Nationale Feestdag en Koningsdag) met 12 titels en meer: vóór 1 april 1950
- op 21 juli 1940: vóór 1 juli 1950
- op 21 juli 1941: vóór 1 januari 1951
- op 21 juli 1942: vóór 15 januari 1952
- op 21 juli 1943: vóór 15 januari 1953
- op 21 juli 1944: vóór 15 januari 1954
- op 21 juli 1945: vóór 15 januari 1955

tot zover het belangrijkste uit het KB van 1939.
---
"het besluit voorziet niet in de overdracht van de zwaarden van de ene graad op de andere.
uiteindelijk wordt besloten om de bevorderingen met zwaarden in te stellen, en dit in principe om de tien jaar, met de bedoeling het heldhaftig gedrag te erkennen van degenen die wegens hun oorlogsverdiensten aanspraak konden maken op de nodige erkentelijkheid.
aldus werden bijvoorbeeld de volgende tienjaarlijkse promoties toegekend:
- de 1ste bij KB van 17 februari 1939
- de 2de bij Regentbesluit van 7 februari 1950
- de 3de bij KB van 27 februari 1958
- de 4de bij KB van 18 maart 1968
- de 5de bij KB van 9 november 1971
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: De Leopoldsorde

Bericht door jef »

Ter info: in bijlage de aanmaak van een militaire LO in drie stappen.
Jef
LO.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: De Leopoldsorde

Bericht door guerramundial1 »

Zeer mooi, Jef. Ik vermoed dat het juweel werd uitgesneden en gevijld? Nu zou men dat met een laser uitknippen
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De Leopoldsorde

Bericht door Paddy »

Een miniatuur, Burgerlijke orde. Eentalig Frans.

AfbeeldingAfbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”