Orde van Danebrog

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Ik heb hier een doodsprentje liggen van een oudstrijder die vuurkruiser en krijgsgevangene 14-18 is.
Nu er staat een hele resem van voorzitterschappen op en heel veel ordes.
Nu er staat een orde bij waarvan ik niet echt vind wanneer je deze kreeg of voor welke inspanning.
Namelijk: de orde van Dannebrog.
Dit is een deense orde.
Er is in Duffel ook een straat trouwens naar deze man vernoemt maar ik heb hem niet terug gevonden in de site van het guldenboek.
Iemand dus meer info over deze orde?
Alvast bedankt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Gepard »

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Weet ik, maar ik zag er nergens tussen staan waarvoor je het kreeg.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Orde van Danebrog

Bericht door marcbrans »

Wellke orden worden vermeld?
Zijn die alle gerelateerd met 14-18? Of was die man professioneel misschien "iets" dat het verkrijgen van bepaalde eretekens verklaart?
En bij mijn weten was Denemarken neutraal tijdens WOI (niet zonder moeite).

Nu is het wel zo dat sommige geallieerde landen een bepaald aantal eretekens onderling liet verdelen aan de meeste verdienstelijke/moedige van dat bepaald ander land. Zoals de Servische medaille Milosh Obilich (voor moed).

Of nog: op 3 november 1914 decoreert koning Albert te Veurne het vaandel van het 7de Linie voor diens houding bij de verdediging van de Eendrachtsbrug bij Sint-Joris-bij-Nieuwpoort. Bij diezelfde gelegenheid decoreert de koning de kolonel, enkele andere officieren en soldaten van die eenheid met het Franse Légion d'Honneur en de Médaille Militaire, "uitdrukking van de wens van de Franse president om in naam van het Franse volk hulde te brengen aan het Belgisch leger." (krantenartikel over het 7de Linie uit die tijd).

marc
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Deze orden worden vermeld:
(het heeft volgens mij wel niets met WO1 te maken maar met iets wat de man heeft gedaan voor de gemeenschap ofzo?)

De orden:
Commandeur in de orde van Sint silvester
Commandeur in de Leopoldsorde
Commandeur in de Kroonorde
Ridder in de Orde van de Danebrog
en vereerd met verschillende andere militaire en burgerlijke eretekens.

Daarnaast staan er nog 8 organisaties bij waarvan hij van 6 de voorzitter was :o

Jammer dat hij niet in het guldenboek staat.
Ik ga zijn dossier eens opvragen als ik me er verder in verdiep.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Orde van Danebrog

Bericht door marcbrans »

die "verschillende andere militaire en burgerlijke eretekens" zouden wel interessant zijn om te kennen natuurlijk ;) maar dat gebeurt wel meer op prentjes hé - spijtig genoeg.
Als daar nog buitenlandse orden tussen zitten, dan is het niet onmogelijk dat die man bvb consul was of zo (is niet hetzelfde dan ambassadeur hé). Of iets internationaals in ieder geval (handel,...)
En commandeur Sint Sylvester, dat is Vaticaan, duidt op kerkmeester of zo, of voorzitter van de kerkfabriek of iets dergelijks. Alhoewel, de "correcte" hiërarchie van te verlenen eretekens aan verdienstelijke personen binnen de kerkgemeenschap (niet religieuzen) is medaille Pro Ecclesia et Pontifice - ridder Orde van Sint Sylvester - commandeur Orde van Sint Gregorius de Grote.
Of als hij in één of ander "hoger" administratief bestuur zat, zoals de provincie of zo, dan kan er bij bezoeken bvb ook wel eens wat uitgedeeld zijn geweest...
Enfin dat zijn zo de dingen die mij 1-2-3 te binnen schieten hé.

Heel misschien dat zijn dossier uitkomst brengt...
Als er een straat naar genoemd werd, en hij is niet gesneuveld (wat wel meer om die reden gebeurde zoals je weet), dan moet hij toch iets in Duffel betekend hebben. Misschien dat de heemkring van Duffel iets weet? Kan niet direct op de naam komen, ook een persoonsnaam, Resseler of Desseler geloof ik, enfin dat kan je opzoeken hé ;) Mogelijk hebben die meer info over de man, temeer dat er een straat naar vernoemd is en gewoonlijk dient zoiets wel onderbouwd te gebeuren, niet in het wilde weg...
Hou op ons de hoogte hé.

marc

Yente schreef:Deze orden worden vermeld:
(het heeft volgens mij wel niets met WO1 te maken maar met iets wat de man heeft gedaan voor de gemeenschap ofzo?)

De orden:
Commandeur in de orde van Sint silvester
Commandeur in de Leopoldsorde
Commandeur in de Kroonorde
Ridder in de Orde van de Danebrog
en vereerd met verschillende andere militaire en burgerlijke eretekens.

Daarnaast staan er nog 8 organisaties bij waarvan hij van 6 de voorzitter was :o

Jammer dat hij niet in het guldenboek staat.
Ik ga zijn dossier eens opvragen als ik me er verder in verdiep.
Mvg Yente
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Bedankt!
Amai, u kent Resseler :o :)
Ik weet ongeveer wel waarom de straat naar hem vernoemt is, oa door al die voorzitterschappen, omdat hij veel betekend heeft voor Duffel.
Zijn naam is: Gustaaf van der Linden.
Over hem is ook wel wat te vinden op het net.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Uit site van duffel:

Gustaaf Van der Lindenlaan:
Gustaaf VAN DER LINDEN werd geboren te Duffel op 27 maart 1881 en overleed er op 22 november 1955. Hij was vele jaren lid van de bestendige deputatie bij het Provinciebestuur en had een lange rij eretitels. Hij was ook voorzitter van vele Duffelse verenigingen.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Orde van Danebrog

Bericht door marcbrans »

Yente schreef:Uit site van duffel:

Gustaaf Van der Lindenlaan:
Gustaaf VAN DER LINDEN werd geboren te Duffel op 27 maart 1881 en overleed er op 22 november 1955. Hij was vele jaren lid van de bestendige deputatie bij het Provinciebestuur en had een lange rij eretitels. Hij was ook voorzitter van vele Duffelse verenigingen.

Ja ik heb wel eens te maken gehad met heemkringen en dan blijven er wel eens wat namen hangen ;)
Provinciebestuur, voila zie! Ze kunnen u ongetwijfeld meer vertellen daar bij de heemkring moest het nodig zijn.

marc
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Orde van Danebrog

Bericht door Yente »

Oke, bedankt he ;)
Opzich wel raar dat als hij zoveel medailles heeft, dat hij zich dan wel niet laat opnemen in het guldenboek.
Arm was hij ook niet.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”