Het Militair Kruis

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Het Militair Kruis

Bericht door Paddy »

Het Militair Kruis

Dit kruis werd ingesteld op 11 februari 1885 en toegekend, in twee klassen, aan officieren van de Belgische strijdkrachten voor 25 jaar trouwe en ononderbroken dienst. Reserve-officieren kunnen deze onderscheiding eveneens bekomen voor zover ze de jaarlijkse trainingsperiode zonder onderbreking elk jaar meemaakten. Per jaar worden een 300-tal Militaire Kruisen uitgereikt.

[link2]Hendriks Medaillehoekje,http://users.skynet.be/hendrik/nl/B-N-OthLeo2.html[/link2]

AfbeeldingAfbeelding

Versie regeerperiode Koning Boudewijn (1951-1993)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Het Militair Kruis

Bericht door VC89 »

Kan dit ook niet een modernere versie zijn? Bij mijn weten heeft dit kruis dezelfde voor-en achterkant onder Koning Albert I als die onder Koning Boudewijn, of is er toch een verschil?
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

beste VC 89, Leon van Zulte???
In bijlage een versie van Leo den Tweede en onze Albert den Eerste
Jef
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Militair Kruis

Bericht door Paddy »

jef schreef:beste VC 89, Leon van Zulte???
In bijlage een versie van Leo den Tweede en onze Albert den Eerste
Jef
Leon van Zulte is G+4 cijfers ;) (stamnummer Gendarmerie)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

sorry, trobbels met de muis.... en de rest
MC.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Militair Kruis

Bericht door Paddy »

Dus deze medaille bestaat ook met verschillende monogram's ..... :roll:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Het Militair Kruis

Bericht door marcbrans »

Paddy schreef:Dus deze medaille bestaat ook met verschillende monogram's ..... :roll:
L, A, LIII, leeuw... plus een "halve grootte" type Leopold II. Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste eretekens vanwege de eenvoud. ;)
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

Paddy schreef:
jef schreef:beste VC 89, Leon van Zulte???
In bijlage een versie van Leo den Tweede en onze Albert den Eerste
Jef
Leon van Zulte is G+4 cijfers ;) (stamnummer Gendarmerie)
Sorry Paddy, VC 89 en G+4
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

marcbrans schreef:
Paddy schreef:Dus deze medaille bestaat ook met verschillende monogram's ..... :roll:
L, A, LIII, leeuw... plus een "halve grootte" type Leopold II. Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste eretekens vanwege de eenvoud. ;)
Beste Marc,
Die "halve grootte" nog nooit gezien.... heb je daar een afbeelding of scan van.
dank,
Jef
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Het Militair Kruis

Bericht door marcbrans »

jef schreef:
marcbrans schreef:
Paddy schreef:Dus deze medaille bestaat ook met verschillende monogram's ..... :roll:
L, A, LIII, leeuw... plus een "halve grootte" type Leopold II. Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste eretekens vanwege de eenvoud. ;)
Beste Marc,
Die "halve grootte" nog nooit gezien.... heb je daar een afbeelding of scan van.
dank,
Jef
Ja hoor, geef me wel ff tijd want ik heb mijn externe schijf waar "alles" op staat hier niet bij de hand... ;)
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

Heb geen haast, Marc. Neem aub alle tijd,
Jef
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Het Militair Kruis

Bericht door marcbrans »

jef schreef:Heb geen haast, Marc. Neem aub alle tijd,
Jef
Hierbij de foto Jef (en eenieder die het zien wil ;) )
Links een miniatuur type Leopold II, in het midden de halve grootte (demi-taille) en rechts het normale formaat.

Afbeelding

Foto is beetje wazig, mijn excuus daar voor. Maar het verschil in grootte is duidelijk te zien. De kroon heeft trouwens een recht kruisje, dat ik enkel nog maar heb gezien op twee kruisen voor de Vrijwilliger 1830. Het is geen vaststaand feit, maar aangezien dit laatste ereteken ingesteld is in 1878 doet het mij vermoeden dat dit type van Militair Kruis van niet lang daarna dateert. Durf er mijn hand niet voor in het vuur steken. Bedenk ook dat er in 1905 nog Vrijwilligerskruisen zijn uitgedeeld en dat op dat late tijdstip de matrijs van de kroon misschien niet meer dezelfde kan zijn. Maar persoonlijk vind ik dat al te laat voor een demi-taille Militair Kruis - persoonlijk.

marc
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Het Militair Kruis

Bericht door VC89 »

Even een kleine correctie op mijn vorige post, ik ben een "I" vergeten. Het moest Koning Albert II zijn. Het zou anders vrij dom zijn om te zeggen "een modernere versie" en dan een koning (regeerperiode) te vermelden die eerder aan de "macht" kwam.

Mijn excuses hiervoor.
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Het Militair Kruis

Bericht door jef »

marcbrans schreef:
jef schreef:Heb geen haast, Marc. Neem aub alle tijd,
Jef
Hierbij de foto Jef (en eenieder die het zien wil ;) )
Links een miniatuur type Leopold II, in het midden de halve grootte (demi-taille) en rechts het normale formaat.

Afbeelding

Foto is beetje wazig, mijn excuus daar voor. Maar het verschil in grootte is duidelijk te zien. De kroon heeft trouwens een recht kruisje, dat ik enkel nog maar heb gezien op twee kruisen voor de Vrijwilliger 1830. Het is geen vaststaand feit, maar aangezien dit laatste ereteken ingesteld is in 1878 doet het mij vermoeden dat dit type van Militair Kruis van niet lang daarna dateert. Durf er mijn hand niet voor in het vuur steken. Bedenk ook dat er in 1905 nog Vrijwilligerskruisen zijn uitgedeeld en dat op dat late tijdstip de matrijs van de kroon misschien niet meer dezelfde kan zijn. Maar persoonlijk vind ik dat al te laat voor een demi-taille Militair Kruis - persoonlijk.

marc
dank marc, mooie stukken
Jef
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Militair Kruis

Bericht door Paddy »

Journal Militaire Officiel, 11 fevrier 1885, KB n°7533

Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”