Lichtblauwe schouderlinten en mutsschildje

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Lichtblauwe schouderlinten en mutsschildje

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 07 Okt 2010 19:07
anthony schreef:Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee waar/wanneer dit precies gebruikt werd en waarvoor het stond? Ik zou ook graag weten op welke muts het gedragen werd en welk kenteken erbij hoort.

Afbeelding

Alvast bedankt,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lichtblauwe schouderlinten en mutsschildje

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:lichtblauwe vilten bandjes werden gebruikt voor de Scholen voor Wapens en Diensten (1950) en Kandidaten Tijdelijk Onderofficier (1972).
In grijsblauw (wat is licht- en wat is grijs- hé) werden gebruikt voor de 3de jaar leerlingen Intermachten School (1972) en 3de jaar leerlingen Koninklijke Cadettenschool (1973).
Vraag me niet waar ik dit vandaan heb, ik typ het over van een lijstje met de verschillende lintjes dat ik ooit eens gemaakt heb maar van waar: geen idee...

Het lichtblauw schildje, in stof dan nog, moet ik ff opzoeken :S

Marc
flip64 schreef:Ondanks mijn twijfels en andere onzekerheden doet dit mij toch denken aan de schouderlintjes en mutsachtergrond van de Koninklijke Kadettenschool.
Dit zou kunnen hebben behoord aan een eerste-jaars kadet (de schacht), tweede jaars waren geel en derde jaars oranje (identiek aan de intermachten).
Maar toch die twijfel hé, want volgens mijn herinnering was het blauw nog bleker.(zoooo lang geleden al)
Kan iemand dit beamen?

Groeten, Philippe
anthony schreef:En de kadettenschool draagt het gouden embleem met "pro patria cresunt" op dat nu door de VDKMS wordt gebruikt.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lichtblauwe schouderlinten en mutsschildje

Bericht door Paddy »

anthony schreef:En als we het reglement uit 1950 erbij nemen kunnen we zien dat de lichtblauwe bandjes inderdaad zijn voor de scholen der wapens.
Nergens staat echter een kenteken voor deze school der wapens vermeld...

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: Lichtblauwe schouderlinten en mutsschildje

Bericht door hiems »

Lijkt mij inderdaad ook van de Koninklijke Cadettenschool te zijn.
De laatste promotie die deze gedragen heeft,is binnengetreden in 1988. Ze werden dus gedragen tot eind augustus 1989.
De gele tot eind augustus 1990 en de oranje tot einde 1991.
De intermachten droegen in mijn tijd rode lintjes (geen oranje), dezelfde als de KRO.
Normaal gezien waren de uiteinden van de lintjes aan elkaar gekleefd met lijm. Omdat de lijm rap loskwam, naaiden sommigen de achterkant zoals te zien op de foto.
Voor de gevechtskledij waren er sommigen die plastieken lintjes zelf maakten met plakband zoals gebruikt wordt door electriciens.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”