Badge 1 BE Corps

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Badge 1 BE Corps

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 22 Aug 2010 22:09
Paddy schreef:Badge 1 BE Corps

Gedragen op de linker bovenmouw van de Battle-Dress.

In gebruik van ? tot ?
Welke eenheden?
Variaties van deze badge?

Afbeelding Afbeelding

Voor- & achterzijde
marcbrans schreef:Badge van het I Korps, opgericht in 1946 in BXL (het HK dan), dus vermoedelijk ook de badge zelf. eerst de 1ste en 2de divisie, in 1949 de 1ste, 2de en 3de, in 1952 de 1ste en de 4de, later de 16de PsDiv. vanaf 1960 de 1ste en de 16de Divsie (zonder "Ps").
Gedragen tot einde BD...
Op voertuigen inderdaad nog veel jaren langer.

Marc
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge 1 BE Corps

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Eenheden 1é BE Corps 1964

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Paddy schreef: In 1980, (Arolsen 1JtP) had ik als milicien op mijn Service Dress geen Korps of Divisiebadge meer :cry:
marcbrans schreef:Die van mij.
De linkse heeft, zoals u ziet, de tong weggesneden en er is een "S" in de plaats geschreven met balpen.
Nu heb ik dat nog gezien, ook op badges die nog op een compleet uniform hangen.
Iemand enig idee wat de betekenis daarvan was?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Marc
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge 1 BE Corps

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:de "S" van "Super", de titel die men kreeg 1 maand voor zijn afzwaai?

Een soldatengrap zoals het vervormen van de "heraldische leeuw" ook wel "pisser" genaamd.
Paddy schreef:Een andere plastiek versie

Afbeelding
Paddy schreef:Een combinatie van kentekens gedragen door een onderluitenant van de 250ste cie. REME in 1967.

Afbeelding

en zoals Marc Brans (mij) al wist te vertellen:

250Cie Ord, de compagnie Voertuigenpark en Artillerie van het 1ste Korps te Propsteierwald, komende van Sectie Voertuigen van het 4de Park Ordonnance.
Onderdeel van het 21ste Bataljon Ordonnance te Propsteierwald, verzekert de steun (onderhoud en bevoorrading) en Ordonnance materieel klas II en IV ten voordele van het I Korps.
Bestond verder uit
240 Cie Ord Recouvrement & Classification
271 Cie Ord Depot
Wanneer in 1971 de Logistiek wordt opgericht, fusionneren 21 en 29 Ord tot 29 Bataljon Logistiek, bestaande uit 230 Cie Maint, 250 Cie Park, 271 Cie Dep, alle nog steeds in hetzelfde garnizoen.
250 Cie wordt ontbonden op 1 september 1985 maar wordt vervangen door de 270 Cie Recouvrement en Classification.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Badge 1 BE Corps

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Volledige plastiek versie

Afbeelding
one_O_five schreef:De S van "Super" voor de heel moedigen die dit inderdaad de laatste maand al riskeerden.
Veel van die Supers stonden vrijdag aan het wachtlokaal en konden terug naar binnen om hun uniform in orde te zeteen alvorens in weekend te vertrekken, de echte super was wel sluw genoed de uitgesneden tong te bewaren en een tube "Velpon" in zijn kast te hebben.
marcbrans schreef:Ik moet eens rommelen in de schuif, maar ik denk dat ik een badge heb met een S maar met scharnierende tong...

Marc
one_O_five schreef:Dat was ook een van de gebruikte methodes, alleen spijtig dat de meeste postcommandanten die ook kenden ... :?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”