Belgisch trio Southern Breeze

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgisch trio Southern Breeze

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Jul 2010 11:06
love4history schreef:Volgend op een van de vorige kwisvragen vond ik het misschien wel leuk om even deze te plaatsen. Valt eigenlijk volledig buiten mijn "normale" verzameling, maar vind het wel een mooie set...

Afbeelding
love4history schreef:Wat zien we:
Belgische medaille van Militaire Verdienste met niet-officiële gesp Perzische Golf, Nuth al-Tahrir al-Kuwait (Saudi-Arabische medaille voor de bevrijding van Kuwait), Wissam al-Tahrir (4e klasse) (Kuwaiti medaille voor de bevrijding van Kuwait)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgisch trio Southern Breeze

Bericht door Paddy »

love4history schreef:En als we gaan analyseren: De Saudi-Arabische versie werd verleend voor dienst tussen 17/01/91 en 28/02/91, door de kortere kwalificatieperiode wordt ze daardoor beschouwd als "senior" aan de Kuwaiti medaille (die verleend werd voor dienst tussen 02/08/90 en 31/08/1993) en komt dus eerst.
De Kuwaiti medaille bestaat in 5 klassen. Dit is de 4e klasse (zilver), verleend aan "junior officers" (Kpt - Lt).
Het nederlandstalig balkje Perzische Golf wijst vermoedelijk op een Nederlandstalig officier

Naar ik vernam zouden er ook twee klassen in de Saudi medaille bestaan, maar ik heb nog geen bevestiging of verdere info daarvan.

Uit de verleningsdata lijkt mij dat alle Belgische schepen die deelnamen aan de operatie binnen de kwalificatieperiode voor de Saudi medaille vielen, dus kunnen we helaas niet nauwer specifiëren op welk schip de ontvanger zou kunnen gediend hebben.

Wie nog verdere info heeft over Belgische ontvangers van deze medailles vb in andere klassen post maar raak..... we leren graag bij :)
love4history schreef:Deze is terzake wel interessant: blijkbaar hebben onze militairen de medaille pas laat ontvangen. Ik heb ook zo'n vermoeden dat er niet strict de hand gehouden is aan de klasse medaille vs militaire rang. Het lijkt mij dat iedereen dezelfde medaille (4 Klasse/3rd degree) ontvangen heeft. Ook in Nl lijkt dat zo te zijn. De US-militairen mogen dan weer enkel de 5e klasse (brons) dragen op het uniform.... [smilie=contract.gif]
Minister van Landsverdediging
Vraag nr. 70 van de heer De Decker d.d. 21 maart 1997 (Fr.) :
Militair optreden in Koeweit in 1991.
Na het militaire optreden voor de bevrijding van Koeweit in april 1991, stelde de overheid van dat land haar bondgenoten voor om elke militair die aan deze campagne had deelgenomen een bedrag van 2 000 US dollar en een herdenkingsmedaille te schenken.

Nu blijkt dat de ontmijners die werkzaam waren in de Golf, de sommen en de medailles die hun toekomen niet hebben ontvangen.

Ik zou willen vernemen of België het financiële aanbod van Koeweit heeft aanvaard, en zo ja of het dat, zoals in andere landen, op een specifieke post in het budget heeft opgenomen.

Daarnaast lijkt het mij wenselijk dat vijf jaar na de feiten de herdenkingsmedailles worden uitgereikt.

Antwoord : Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

De Staat Koeweit heeft inderdaad beslist de medaille « Liberation of Kuweit 3rd degree » te verlenen aan 1 160 militairen van de Belgische marine en luchtmacht die deelgenomen hebben aan opdrachten in de Golf.

De militaire brevetten « auto-port » die het dragen van deze medaille op het tenue toelaten werden in november 1995 door de generale staf verstuurd naar de betrokken eenheden.

De Staat Koeweit heeft de juwelen van de eervolle onderscheidingen in twee aparte leveringen bezorgd aan de generale staf. De juwelen van de tweede zending verschilden echter van deze van de eerste zending. Om die reden werd geen enkele medaille uitgedeeld.

Stappen werden ondernomen bij de Staat Koeweit via onze militaire attaché bij de Belgische ambassade te Riyadh alsook bij de ambassadeur van Koeweit in België, om de verkeerde levering om te wisselen. Tot op heden hebben die stappen geen vruchten afgeworpen.

Mijn departement heeft geen financiële tegemoetkoming ontvangen vanwege de Staat Koeweit.
HAWKY schreef:Aan het personeel van de Belgische ambassade te Riyad werd de Saudi-Arabische medaille verleend indien zij tijdens de periode van de eerste golfoorlog er hun dienst vervulden. (Mil Atta, Mil Srt, enz...)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Belgisch trio Southern Breeze

Bericht door abbl64 »

Hallo paddy,
de eerst medaille is dus de medaille voor militaire verdienste
met een bronzen baretje voor één deelname in de Persische Golf
mensen die een tweede keer meegingen kregen een zilverkleurig
baretje,deze zijn in het Nl en Fr tevinden en zijn wel degelijk
officieel,ze werden toen in het tijdschrift VOX vermeld
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”