Info over uniform/eenheid

Alles wat niet in bovenstaande past.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Silversled
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2020 22:17

Info over uniform/eenheid

Bericht door Silversled »

Hier een foto van mijn grootvader. Deze foto is genomen in Namen en vermoedelijk na 1918.
Zou het artillerie zijn?
Kan iemand mij iets meer vertellen hierover?
Zijn naam is Petrus Oscar De Pauw
Alvast bedankt,
mvg,

Rudi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door Bram1940 »

Dag Rudi,

Je grootvader draagt een uniform van Amerikaanse makelij, typisch voor de vroeg naoorlogse periode.

De foto is wel veel te blauw ingekleurd. Die uniformen waren khakikleurig bruin van kleur.

Je kan het dossier van je grootvader gaan inkijken in het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere, nadat je dit per mail opgevraagd hebt.

Groeten,
Bram
Silversled
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2020 22:17

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door Silversled »

Dag Bram,
Sorry dat ik nu antwoord. Ik was in het buitenland.
Dank je wel.
mvg,

Rudi
mauser1889
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2011 20:34

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door mauser1889 »

Bram1940 schreef: 25 jan 2022 22:54 Dag Rudi,

Je grootvader draagt een uniform van Amerikaanse makelij, typisch voor de vroeg naoorlogse periode.

De foto is wel veel te blauw ingekleurd. Die uniformen waren khakikleurig bruin van kleur.

Je kan het dossier van je grootvader gaan inkijken in het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere, nadat je dit per mail opgevraagd hebt.

Groeten,
Bram
beste Bram

mag ik vragen vanwaar die zekerheid dat dit uniform naoorlogs is ? zou het niet mogelijk zijn dat dit uniform de laatste maanden van de oorlog nog gedragen geweest is ?

grts

pedro
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door Bram1940 »

Dag Pedro,

Ik ga niet beweren dat ze niet uitgereikt zouden geweest zijn voor november 1918. Alleen is er nog geen enkele foto opgedoken die ondubbelzinnig kan gedateerd worden voor november 1918 waarop deze Amerikaanse vestjes te zien zijn (aan het front). Zie ook p. 390 - 391 van Het Belgisch Leger in de Grote Oorlog. Deze vestjes worden erin bestempeld als afzwaaivestjes.

Moest je wel zo'n document hebben, mag je dit hier zeker posten. Dat zou een ander licht werpen op de zaak. Al zal de bedeling vermoedelijk dan eerder in minieme aantallen geweest zijn, zoals de Mills 1915-uitrusting.

Groeten,
Bram
mauser1889
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2011 20:34

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door mauser1889 »

beste Bram

ik had gehoopt dat u dit kon uitklaren omdat u met zekerheid overkwam.
zou het kunnen dat us vesten uitreikt zijn en dat de soldaat zelf de spiegels en schouderstukken moesten op naaien, in het geval hier gaat het om de schouderstukken die omschreven werden volgens 22 maart 1918 dus met de 2 knopen, wat slecht 2 knopen opnaaien is ,trouwens wanneer werd dit reglement vervangen door een andere (vesten interbellum hadden geen bies meer rond de schouderstukken wanneer is dit ingevoerd ?)

grts

pedro
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door Bram1940 »

Dag Pedro,

Zekerheid heb je nooit, aangezien de reglementen niet altijd gevolgd werden. Met die bies moet je trouwens toch opletten, hoor. Ook op nieuw aangemaakte vesten pre-november 1918 durfden die te ontbreken. De losse schouderstukken werden vrij snel terug afgevoerd.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Info over uniform/eenheid

Bericht door Bram1940 »

Pedro,

Zie viewtopic.php?f=37&t=886&p=18074&hilit=Bies+1918#p18074

De kraagspiegels en de schouderstukken werden vermoedelijk door de kleermaker van de eenheid aangepast in plaats van eigenhandig door iedere militair.

Zie ook « Op 4 juni 1915 werd er in een rondschrijven beslist dat het plaatsen van de kentekens uitsluitend mocht gebeuren door de kleermaker van de eenheid.«  in de post van Paddy (via de link hierboven).

Sowieso is de bies verdwenen in het reglement van 1922, mogelijks zelfs al eerder.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1830 tot nu - jusque présent”