Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door bupi »

De kepie is meer gekend van den " Facteur " .

Mvg. Pierre .
$_83a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

ah mooi, wederom bedankt,
dan valt die buiten mijn verzamelgebied zijnde ABL mutsen.

nog de beste wensen voor 2022
Bertje
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Dag lieve mensen

ik ben weer eens opzoek naar informatie,
wat is het verschil tussen deze diensten:
Administrateurs,
klopt deze combinatie wat betreft baret kleur en achtergrond kleur?
administrateurs.JPG

Administratie.
administratie.JPG


https://helmliefhebber.skyrock.com/3323 ... -blue.html
met vriendelijke groeten
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door canadian2nd »

De eerste : (de foto kan misschien iets minder donker genomen worden ?)
Militaire Administrateurs (officieren) - in verguld metaal
ook gedragen op epauletten
marineblauw schildje

De tweede :
Administratieve Dienst (soldaten en onderofficieren) - in messing en wit metaal
Var. 2. : kleinere kroon
Var. 3. : A zonder stippeltjes
Var. 4. : grove stippeltjes
marineblauw schildje

.... September 1990 kondigt de geleidelijke verdwijning aan van de kaki baret wanneer de Militaire Politie (MP) een helrode muts; de logistieke en administratieve diensten een kobaltblauwe muts .....

mvg

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Militair administrateurs zijn niet speciaal officieren van de administratie.
Voor bet brevet van militair administrateur moet men een cursus volgen en examen afleggen.
Komen zowel bij het land- lucht- zee en medisch component voor.
Pin wordt tegenwoordig gedragen op de rechter borstzak van het groene uniform en bij zeemacht en medische component op de arm (links)
IMG_3673.jpg
Administreer heeft ook offeren en dragen dus het verguld embleem van de administratie. Maar als deze geen cursus hebben gedaan met succes zullen ze het embleem van militair administrateur niet mogen dragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door canadian2nd »

Bedankt voor de aanvullende uitleg Guy. Wist dit niet.

groeten.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

canadian2nd schreef: 24 mar 2022 15:39 De eerste : (de foto kan misschien iets minder donker genomen worden ?)
Militaire Administrateurs (officieren) - in verguld metaal
ook gedragen op epauletten
marineblauw schildje

De tweede :
Administratieve Dienst (soldaten en onderofficieren) - in messing en wit metaal
Var. 2. : kleinere kroon
Var. 3. : A zonder stippeltjes
Var. 4. : grove stippeltjes
marineblauw schildje

.... September 1990 kondigt de geleidelijke verdwijning aan van de kaki baret wanneer de Militaire Politie (MP) een helrode muts; de logistieke en administratieve diensten een kobaltblauwe muts .....

mvg

Jan.
bedankt Jan
ik heb nog geen enkele foto gevonden van administrateurs met juiste baret en kentekens
blijft moeilijk ABL baretten, er is heel veel onduidelijkheid

mvg
Bertie
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Hier eentje uit mijn verzameling

Heb van hem echter geen muts wel de kepie.
_DSC0138_01.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

indrukwekkend, die zal het land goed gediend hebben met zijn pen
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Bertje1964 schreef: 25 mar 2022 13:20 indrukwekkend, die zal het land goed gediend hebben met zijn pen
Denk niet alleen met de pen hoor. Heb de man persoonlijk goed gekeend maar helaas overladen in 2007.
Was lt in de Brigade Piron, ontsnapte uit krijgsgevangenschap; was bij de bevrijding van Normandië en België werd gewond op 7 september 1944.
Het is niet omdat híj administrateur was dat het ook ne pennenlikker was.
Administrateur heeft in principe niets met de dienst of eenheid administratie te maken (zie een van mijn vorige berichten)

Het is daarom ook dat je weinig baretten zal vinden met het embleem van administrateur op daar deze gewoonlijk het embleem van hun oorspronkelijke eenheid droegen (bv artillerie of jagers te paard, lansiers, genie enz.....)
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

tof stukje informatie,
ik mag hopen dat deze man toch ergens geeerd en geroemd wordt.


ABL baretten zijn onwaarschijnlijk interessant, zoveel variatie, en er is waarschijnlijk niemand die het allemaal echt weet.

Het Belgisch leger heeft het niet over een baret maar muts.
Tegenwoordig is het helemaal niet meer te volgen zie:
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... s-defensie



mvg
Bert
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Als je zijn naam intikt in google krijg je zelfs helemaal geen links te zoen naar hem
Omdat ik de man gekend heb heb ik van hem ook de foto' gekregen en een loopbaan beschrijving. Wat ik na zijn dood ook in zijn militair dossier heb teruggevonden. Van zijn dochter heb dan zijn winter en zomer uniform gekregen. Ook zijn gala kepie is in mijn bezit. Doch zijn gala uniform heb ik niet omdat hij daarin is begraven.
Voor sommige van die geëerde mannen uit die periode had hij niet veel lof daar deze praktijken gebruiken om hun doel te bereiken die niet al de proper waren.

Wat betreft de mutsen
Daarvoor moet je naar de moeder eenheid van de militair kijken. Als hij een functie krijgt die zelf gen vast embleem hebben dan wordt meestal het embleem van zijn moeder eenheid gedragen.
Dat was vroeger zo n dank dat dit heden nog zo is als ze al een muts dragen en geen politie muts.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

ter vermaak en lering,
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
C int inlichtingendienst

misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen

mvg
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

een 1/2 gidsen
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
Knipsel2.JPG


misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen

mvg
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Bertje1964 schreef: 08 apr 2022 20:25
misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen

mvg
Bertie
Denk dat dit zeer moeilijk zal zijn als je ziet wat of wat niet de reacties zijn op dit forum.
Het is reeds meerdere keren aangehaald en voor sommige is het dan ook genoeg geweest en laten het forum voor wat het is (of, nog maar is).

Spijtig maar het is zo.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

ok, de volgende een MANABI uit 1952
met het RASC kenteken
Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door ABLcollector50s60s »

GuyB schreef: 12 apr 2022 19:45
Bertje1964 schreef: 08 apr 2022 20:25
misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen

mvg
Bertie
Denk dat dit zeer moeilijk zal zijn als je ziet wat of wat niet de reacties zijn op dit forum.
Het is reeds meerdere keren aangehaald en voor sommige is het dan ook genoeg geweest en laten het forum voor wat het is (of, nog maar is).

Spijtig maar het is zo.
Ik merk inderdaad dat het forum traagjes aan het doodgaan is (alhoewel er de laaste maand weer eens een heropleving was). Ik vind dat ook zeer jammer en wil graag mijn steentje bijdragen en mijn collectie delen. Maar sind dat ik mijn nieuwe gsm heb lukt foto's plaatsen niet meer. Ik neem ze nochtans in een lage resolutie en comprimeer ze zelf nog eens, maar niets helpt helaas. Waardoor ook bij mij de courage om nog actief te zijn wat weg gaat... Ook ben ik enkel actief wat na-oorlogs betreft en vermits dat veel meer mensen zich hier intreseren in alles wat vooral voor '45 afspeelde ligt dat wat buiten mijn kennisgebied.

groeten aan allen,

Michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door GuyB »

Beste Michiel;

Er is al verschillende malen in het verleden erop gewezen maar er komt gewoon geen reactie.
Ook van de beheerders is er maar sporadische een reactie te lezen.
Dit werkt gewoon niet en zo gaat een goed forum een stille dood te ge moer.

Ik vraag me toch af joe het komt dat dit bv voor Amerikaans en Duits wel werkt maar voor Belgische zaken niet.
Men moet ook niet zeggen dat er geen verzamelaars voor zijn want dit is dan een grove misvatting.

kijk bv maar of de facebookgroep ; ABL militaria 1945 tot heden.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

ter lering en vermaak
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
Knipsel2.JPG



mvg
Berrtie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

weet iemand wie deze muts gemaakt heeft?
lijkt me heel klein en geen ABL?
Knipsel2.JPG
mvg
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door geert45 »

Lijkt mij een fantasie mutsje, de kleine bruine mutsjes kochten wij ook al in 1964. De meeste onderofficieren droegen die toen ook in het 6de Linie en niemand reclameerde erop. Het mijne zal nog ergens rondslingeren bij mijn kleinzoon...ze zou mij nu niet meer passen!
Mvg
Geert
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door ABLcollector50s60s »

Het is mij ook al opgevallen dat veel militairen tegenwoordig die kleine baretten dragen. Een soort "modetrend" of een nieuw "model"?
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
firefighter
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mar 2014 17:16
Locatie: Maldegem

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door firefighter »

In bijlage mijn voorlopige collectie, een baret van het regiment Karabiniers Prins Boudewijn van '81 is ook onderweg om mijn collectie te vervoegen. :D

De baret met zwarte voering is samen gekocht met de andere kaki baret maar vermoedelijk een prive aankoop?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

tof firefighter

hier een voorbeeld van een kaki baret met kenteken uit mijn collectie
Knipsel.JPG

Zie ook mijn blog met bijna al mijn belgische baretten
https://helmliefhebber.skyrock.com/3327 ... isted.html

mvg
Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bram1940 »

GuyB schreef: 17 apr 2022 12:30 Beste Michiel;

Er is al verschillende malen in het verleden erop gewezen maar er komt gewoon geen reactie.
Ook van de beheerders is er maar sporadische een reactie te lezen.
Dit werkt gewoon niet en zo gaat een goed forum een stille dood te ge moer.

Ik vraag me toch af joe het komt dat dit bv voor Amerikaans en Duits wel werkt maar voor Belgische zaken niet.
Men moet ook niet zeggen dat er geen verzamelaars voor zijn want dit is dan een grove misvatting.

kijk bv maar of de facebookgroep ; ABL militaria 1945 tot heden.
Guy, Michiel, Bertie,

Het klopt dat de reacties soms aan de magere kant zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Feit is wel dat dat bij meerdere fora het geval is. Het gaat op en af.

Ik geef grif toe dat je sneller een reactie kan posten in een FB-groep maar die reacties zijn veel vluchtiger. Probeer maar eens een post van vier - vijf jaar geleden te vinden op zo’n groep. Ons forum is daarentegen een encyclopedie geworden aan interessante posts. Dat is, wat mij betreft, de sterkte van het forum. Daarom heb ik er persoonlijk ook extra middelen in gestoken om het draaiende te houden nadat Paddy de handdoek gooide (alle respect voor zijn inspanningen), samen met de hulp van enkele Chinese vrijwilligers.

Ik ben een leek als het de naoorlogse periode betreft. Ik kan er dan ook weinig zinnigs over vertellen. Nochtans wordt iedere post naar waarde geapprecieerd. Uiteindelijk is er altijd wel iemand die ermee geholpen is. Ook de naoorlogse periode is uitermate interessant.

Als forum hebben we beperkingen qua grootte van de foto’s. Die mogen al groter zijn dan enkele jaren geleden door de financiële inspanning. Er blijven echter limieten gelden om het forum niet te laten vastlopen. Het vergt dan wel een kleine inspanning om een foto te verkleinen. Ik gebruik « photo resizer ». Dat werkt perfect.

Groeten,
Bram
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Dag Bram

om foto's kleiner te maken watbetreft opslag gebruik het windows accesoire Snipping Tool of knip programma,
ik zet de foto zo groot mogelijk op mijn beeldscherm en dan maak ik een snip, die gaat even groot zijn maar veel minder geheugen gebruiken.

mvg
Bertie
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door canadian2nd »

Ik gebruik EasyResize en dit lukt wonderwel steeds goed. Binnen de 69 KB blijven.

@ Bram

Dit is een zeer goed forum en via facebook kan je iets leren (maar achteraf niet meer zo gemakkelijk terugvinden als hier). Ik gebruik geen facebook.
Ik ben sponsor van dit forum en wil het ook in stand gehouden zien, zoals - denk ik - meerdere leden hier.
Een upgrade van dit forum zou wel mogen denk ik.
In ieder geval : veel moed en volharding om dit superbe forum in stand te houden !

mvg.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door ABLcollector50s60s »

Ik denk dat Bram de nagel op de kop slaat. Facebook is gemakkelijker in gebruikt en er zijn er veel meer mensen ook mee te bereiken. Het nadeel is dan natuurlijk dat veel informatie niet meer gemakkelijk terug te vinden is en dan uiteindelijk ook wat verloren gaat... Ook zijn de soort mensen die totaal irrelevante of nutteloze opmerkingen maken niet (of toch zelden) te vinden op fora. Hier vind je meer mensen waarvan de hobby een serieuze zaak is :)

Zoals Jan zei, misschien kan een upgrade wel niet slecht zijn. Maar hoe het nu is vind het ook zeker oké, straks ga ik hier ook niets meer terugvinden :lol:

Ik heb hier op mijn computer nog wat foto's staan van stukken dat ik gefotografeerd heb, maar nog niet heb kunnen posten. Als ik ergens deze week een gaatje vind, zullen die er zeker nog verschijnen.

En wat het oorlogse betreft. Ik kan er helaas niet echt over mee praten, maar de berichten er over kunnen mij zeker boeien

Nog een goede avond aan allen,

Michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Michiel ... juiste spirit ... nog een heel goeie avond.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door geert45 »

[quote=canadian2nd post_id=52852 time=1652725519 user_id=292]
Ik gebruik EasyResize en dit lukt wonderwel steeds goed. Binnen de 69 KB blijven.

@ Bram

Dit is een zeer goed forum en via facebook kan je iets leren (maar achteraf niet meer zo gemakkelijk terugvinden als hier). Ik gebruik geen facebook.
Ik ben sponsor van dit forum en wil het ook in stand gehouden zien, zoals - denk ik - meerdere leden hier.
Een upgrade van dit forum zou wel mogen denk ik.
In ieder geval : veel moed en volharding om dit superbe forum in stand te houden !

mvg.

Jan.


Ik ben het ook volledig eens met Jan, ikzelf hou die Facebook ver weg van mij om nog een beetje privacy te hebben.
Mvg,
Geert
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door wolf »

terug on,topic
Heb je mijn muts al met inbegrip van een parakoord met het aantal sprongen uit een C119 (tot ik geen plaats meer had om knopen te leggen :D )
mijn_muts.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bram1940 »

Knap, Wolf! Weer iets bijgeleerd.

Groeten,
Bram
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Tof Wolf
dit soort weetjes daar hou ik van

mvg
Bertie
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door bupi »

Hier iets willen plaatsen, maar Easy Resize werkt niet meer mee ...

Mooie foto in Kerk & leven ( Parochieblad ) .

Beeld/spraak ...25 mei 2022

In antwoord op 26 juni 2019 ...

Dus met andere woorden ...

Alle foto's Resized on hold ... in de " Prullenbak " ...binnenkort ...

Met pb ofte pm hopelijk ben ik nog te bereiken...

Mvg. Pierre .
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door bupi »

Na de 8 ste knip ... een aanvaard bestand ...

Varsenare / Karabiniers-Grenadiers / Mauritius -beeld / kleine muts ...

Mvg. Pierre .
Scan_20220524 (8).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef: 24 mei 2022 22:15 Hier iets willen plaatsen, maar Easy Resize werkt niet meer mee ...
't Was dus EasyResize niet maar het "handvat" hé Pierre. ;)
Verkleinen tot rond de 68-69 Kb. Dan lukt het wel.

Groetjes !

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door bupi »

Ja ,het handvat van de scanner ... stond niet meer op jpg .

Easy resizer zag de afbeelding niet .

Mvg. Pierre .
Herschaalde kopie van Scan_20220525.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

en de volgende

1 Bataljon Parachutisten

https://nl.wikipedia.org/wiki/1_Bataljo ... tisten#=_=
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
Wie kent de fabrikant M M C

mvg
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door wolf »

kenteken is niet veel opgepoetst geweest met odol: bij mij zijn alle details er gewoon af. :-)
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Beste Wensen voor 2023

wie kent de mutsen / baretten fabriekant M.B.B.B
Knipsel.JPG
alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kurtdo
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2019 22:33

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Kurtdo »

Is het scheepje van het “Coca-Cola”uniform van de medische dienst. Van half de jaren 80 tot eind jaren 90.
Bronzen schildje was voor soldaat korporaal etc. Zilveren Oo gouden o
Er is ook een variant van scheepje met gouden bies en gouden schildje.

Bertje1964 schreef: 25 jul 2020 11:19 wanneer was dit scheepje in gebruik bij de medische dienst?
en wie van de medische dienst droeg het?
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG

alvast bedankt
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Dag mensen

wie kent dit kenteken?
is dit echt op deze manier ingebruik geweest en door wie?
Knipsel.JPG

Omdat Skyrock niet meer bestaat is mijn blog verhuist naar: https://helmliefhebber1.jolette.be


De baret is van de medische dienst
mvg
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dragon
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Dragon »

wolf schreef: 14 nov 2018 17:35
mava105 schreef: 18 aug 2013 09:26 En wat met het laten krimpen van de baret?
In sommige eenheden was het de gewoonte deze baret boven hete stoom te laten krimpen, zodat ze een stuk kleiner was dan origineel. bvb Paracommando.
een paar dagen voordat we onze Groene Muts zouden krijgen, MOESTEN we deze nat maken en zoveel mogelijk dragen (ALLEEN in onze kamer), juist om ervoor te zorgen dat ze niet op een "teljoor" zou lijken bij de officiele uitreiking.
Naarmate we onze muts langer hadden verschoof het kenteken ook stilaan van boven het oog naar boven het oor. :D
Soms werd daar wel een opmerking over gemaakt als het te ver ging.
Dragon
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Dragon »

Bertje1964 schreef: 09 feb 2019 11:45
Exjager schreef: 06 jun 2011 21:01
anthony schreef:Hallo,

Hier eventjes wat baretten uit mijn verzameling:

Baret van het ondertussen verdwenen 1e bataljon paracommando (vrijwilliger en officier)
Afbeelding

Afbeelding

Baret van het 3e bataljon paracommando (oofr)
Afbeelding

Baret van de cyclisten (oofr)
Afbeelding

Baret militair instructiecentrum (officier)
Afbeelding

Baret wachtbataljons (Is van mijn schoonvader geweest die in Duitsland gekazerneed was)
Afbeelding

Baret HQ paracommando (vrijwilliger)
Afbeelding

Baret 2e bataljon commando's
Afbeelding

Baret (jammer genoeg "ontmaagd") van de REME en Ordonnance
Afbeelding

Baret RASC
Afbeelding

Baret KMS
Afbeelding

Baret Genie
Afbeelding

Baret Cavalerieschool (moet normaal met een wit schildje!)
Afbeelding

Afbeelding

Baret 2e Regiment Gidsen
Afbeelding

Baret 1e Regiment Jagers te Paard (Heb deze ook met een geborduurd kenteken)
Afbeelding

Baret van de Tranmissietroepen
Afbeelding

Baret van de Artillerie
Afbeelding

Baret van het Artillerie Bataljon Paracommando
Afbeelding

Baret voor buitenlandse opdrachten (UNO)
Afbeelding

Mvg,
Anthony
ik vind het spijtig dat ik de afbeeldingen niet kan zien, is daar iets aan te doen?
groetjes
Bertie
Kan u die mutsen eens door mailen dank u andy.dragon71@gmail.com of watsapp 0478505713
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door one_O_five »

Die afbeeldingen zijn geplaatst in 2011 extern geplaatst, imagesack is ondertussen een betalende service geworden.
Die afbeeldingen kan niemand van ons nog zien.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

Dit is een muts uit 1952 met het embleem van
1 tank infanterie.JPG
1Knipsel.JPG
Paddy schreef: 30 mei 2011 07:13
Exjager schreef:Een beetje rondgevraagd, en iemand wist me het volgende te vertellen :
De 10e Cie Tanks was in Altenrath gestationeerd van 1952 t.e.m.1956(?). Het was als onafhankelijke eenheid de tankeenheid van de 10e Infanteriebrigade. Daarna zijn die tankcompagnies van de verschillende brigades opgenomen in één tankbataljon per divisie. De (nederlandstalige) 10e Infanteriebrigade is dan overgegaan naar de reserve en vormde samen met de 12e (Franstalige) infanteriebrigade de 4e Infanteriedivisie in de reserve.

Voila, alweer wat meer info, ondertussen zoeken we naastig verder.
Kan er iemand mij helpen aan foto's van deze eenheid en van de tanks die door hen werden gebruikt:
SP M10 en de Patton?

met vriendelijke groeten
Bertie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t.kurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:58

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door t.kurt »

Dit is helaas naar mijn mening een muts waar het schildje en insigne nadien zijn toegevoegd, dus niet in de jaren 50. De muts die hoort bij dit insigne moet zandkleurig zijn (infanterie) en niet khaki. Het schildje (dikkere plastic) dateert ook van een latere periode (jaren 80) en het is duidelijk te zien dat op dit schildje oorspronkelijk een ander insigne heeft gestaan. De khaki muts werd in de jaren 50 onder meer gedragen door de genie, de transmissietroepen, de ordonnance en de kwartiermeester/transport eenheden.
Bertje1964
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 nov 2013 00:36

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Bertje1964 »

t.kurt schreef: 13 mar 2024 22:50 Dit is helaas naar mijn mening een muts waar het schildje en insigne nadien zijn toegevoegd, dus niet in de jaren 50. De muts die hoort bij dit insigne moet zandkleurig zijn (infanterie) en niet khaki. Het schildje (dikkere plastic) dateert ook van een latere periode (jaren 80) en het is duidelijk te zien dat op dit schildje oorspronkelijk een ander insigne heeft gestaan. De khaki muts werd in de jaren 50 onder meer gedragen door de genie, de transmissietroepen, de ordonnance en de kwartiermeester/transport eenheden.
Dankje wel kurt, dit is waardevolle informatie.
Dit moet ik mij ergens opslaan.
Dus infanterie eenheden hebben nooit khaki kleur gedragen?
Of enkel in opleiding met leeuw?
Is hier nog documentatie over te vinden?

mvg
Bert
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door geert45 »

De dag dat je werd opgeroepen, denk ik mij te herinneren, wist je al naar welke eenheid je ging.
Doorgaans was dat, u aanmelden in Turnhout en daar verdeelde men de kledij, infanterie, bruine muts(Korea muts) enkel de Cyclisten een zwarte muts.
Zo was het in 1963
Mvg,
Geert
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger

Bericht door Exjager »

Opleiding in Heverlee, kaki muts met bekende leeuwtje gekregen, in eenheid aangekomen dan de zwart muts.
Zo was het voor mij in ieder geval in 1987.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”