Amerikaanse uitrusting?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Amerikaanse uitrusting?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Goedenavond iedereen.

Heeft er iemand weet van Amerikaanse uitrusting in gebruik bij het Belgisch leger?
Ik kwam vandaag uit op deze foto van vermoedelijk eind jaren 50
begin jaren 60. Hierop zie je dat de soldaat een riem draag met veldfles die sterk op de U.S. variant lijkt.
foto.us.webbing.png
Kan iemand mij hier meer info over geven?

Groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Amerikaanse uitrusting?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Ik denk ook dat dit tijdens de opleiding is. De baret zit daar blijkbaar nog niet in zijn plooi :D

Groeten michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Thys.Mar
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jun 2017 18:34

Re: Amerikaanse uitrusting?

Bericht door Thys.Mar »

Beste ,

Het is goed mogelijk dat dit een Amerkaans model is !
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog hebben de Geallieerde ( vooral de Amerikanen en Engelse ) véél materiaal achtergelaten en / of overgedragen aan Belgie .
Dit materiaal is nog lange tijd in gebruik geweest ( ik beb mijn opleiding als milicien in 1982 nog gedaan met de " Engelse " rugzak , Amerikaanse helm , .... )

M v g

Thys Marc
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Amerikaanse uitrusting?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Dat de Britten voertuigen en uitrusting gaven wist ik al, maar ik dacht dat met Amerikaans materiaal alleen was gebleven bij voertuigen.
Bedankt voor uw antwoord Marc.

Groeten

Michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Amerikaanse uitrusting?

Bericht door Walesha »

Na WO2 was het Belgische leger Brits geschoeid, in de jaren '70 als ik me niet vergis werd er omgeschakeld naar Amerikaans model. In de jaren '80 waren de veldflessen in plastiek en de hoezen waren ook in een soort plastiek, ook de koppelriemen en de stormgordels waren Amerikaans model.

De veldfles van die man op de foto lijkt dus sterk op een Amerikaanse maar is wel degelijk Belgisch.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Amerikaanse uitrusting?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Aan de M71 webbing had ik niet gedacht. Ook omdat volgens de website de foto zou gedateerd zijn van eind jaren 50, begin jaren 60. Wat wel met de attributen op de foto wel zou kunnen kloppen.
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Verdere toevoegingen aan dit onderwerp zijn altijd wel mooi meegenomen :D .

groeten

Michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”