Invoering Amerikaans type helm

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Reinhard lemaire
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2015 20:10

Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Reinhard lemaire »

Hallo, ik vroeg me af wanneer er in het Belgische leger is overgestapt van het Britse type helm (broady) op het Amerikaanse model.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Dat was al in de jaren '50, ik heb hier een Belgische M1 helm liggen en de binnenhelm is gedateerd 1954.
Ik denk dat ze naar Amerikaans model zijn overgeschakeld na de Korea-oorlog.
Reinhard lemaire
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2015 20:10

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Reinhard lemaire »

Bedankt voor de info, en waar staan de helmen ergens gedateerd? Zowel de helm als de binnen helm. Heb er nog enkele liggen, en is altijd leuk om te weten hoe oud ze zijn
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Buitenhelmen zijn nergens gedateerd, ook de originele Amerikaanse niet, de binnenhelmen echter wel.
Aan de binnenkant in het midden bovenaan staat een min of meer soort ingebrande stempel in het zwart: het logo van de fabrikant (vermoed ik toch, dat kan ook iets anders betekenen), daaronder een jaartal en daaronder ABL.
Naargelang de staat van de binnenhelm is die markering echter niet altijd even leesbaar.
Gebruikersavatar
batangueno
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:17

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door batangueno »

Mijn vader zaliger deed zijn legerdienst in 1953 bij het 12e genie (in Amaye,later in West-Hoven in Duitsland,hij had al een Amerikaanse helm...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Mijn vader deed zijn 21 maanden legerdienst in 1951-1953 en hij had nog de M1949 platte (Britse) helm. Nog geen sprake van de Amerikaanse M1.
Ik denk inderdaad dat deze na de Korea oorlog ingevoerd werd in het Belgisch leger.
Ik bezit meerdere M1 binnenhelmen en die zijn allemaal gedateerd tussen 1953-1955 en geproduceerd door COGEBI.
Hierbij enkele foto's :
binnenhelm maat 3 gemaakt in 1953 - COGEBI - 1953 - ABL - VCRA 1000 - 66140
binnenhelm maat 2 gemaakt in 1955 - COGEBI - 1955 - ABL

Ik bezit ook verschillende Belgische M1949 helmen met binnenwerk gedateerd tot 1952
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Ik had ook dat vermoeden, na de Korea oorlog... in de mijne staat hetzelfde logo echter de naam "COGEBI" staat er niet onder, enkel het logo, jaartal (1954) en ABL. Mijn vader zaliger deed zijn legerdienst in 1947, allicht had hij in het begin ook het Britse model helm, ik heb echter altijd de Amerikaanse helm gekend die hij bij ons in huis had, btw: de Belgische M1 helm die ik nu nog heb gedateerd 1954 (toevallig mijn geboortejaar) is dewelke die destijds bij ons thuis lag, dubbele nostalgie dus.
Gebruikersavatar
batangueno
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:17

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door batangueno »

Mijn vader was volgens zijn zakboek dus soldaat bij het 12e genie (hij was chauffeur ) van 1 oktober 1953 tot maart 1955.
Ik beaam dit ook....Het kantelmoment voor de helm moet na de oorlog in Korea in het jaar 54 geweest zijn, mijn vader vertelde ook dat hij in zijn opleiding een Engelse helm kreeg,de Amerikaanse kreeg hij later in Duitsland...hier heeft nog een foto met de nagelnieuwe US helm , daarom nogal fier met de nieuwe helm meerdere malen op de foto .....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door larotje »

Hallo,

Deze helm heet M51 dus een model in de ABL model 1951, productiejaren kunnen dus inderdaad wel iets later liggen.

Mvg,

:roll:
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Die ingeslagen "2", zou dat een maataanduiding kunnen zijn? Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat dat betekent, een maat zou kunnen hoewel mij altijd is verteld dat die helmen "one size" zijn die je moet aanpassen met het binnenwerk.
Ik heb een paar Belgische helmen liggen, gedateerd: 1953, 1954 en 1962 en overal staat die "2" in.
Btw: de helm uit 1953 heeft identiek dezelfde markering zoals die op de foto van canadian2nd... ben ik gisterenavond achter gekomen. :D
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

De "2" en de "3" zijn niet "ingeslagen" maar ze zijn verheven - ze steken er uit - je kunt het reliëf voelen als je erover wrijft. Ze zijn gegoten in het hars waarmee die linnen banden samengeperst zijn.
En het zijn wel degelijk maataanduidingen. Ik heb er nog eentje met een "1" liggen ook. Ik meen dat er 4 verschillende maten waren : bvb. tussen maat 52 en maat 54 : 1 enz ..
Ik heb ook nog een heel andere uitvoering. Ik moet deze nog eventjes opzoeken in al mijn spullen en als ik hem vind plaats ik zeker een foto.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Vandaag bevestiging gekregen uit eerste hand... vanmorgen gesproken met een ex-Koreavrijwilliger. Die man is in 1952 naar Korea vertrokken met zijn Belgische uitrusting aan incl. de platte helm naar Brits model waar ze in Korea zelf een volledige Amerikaanse uitrusting kregen. De Belgische en Luxemburgse vrijwilligers werden ter plaatse ingedeeld bij de 3de US inf. Div. De helmen naar Amerikaans model zijn volgens hem in 1953 in productie gegaan en werden vanaf eind 1953 bij het Belgisch leger bedeeld. Hij denkt dat het toch tot 1955 moet hebben geduurd eer het hele Belgische leger, dus alle eenheden voorzien waren met deze helm. Dat er in de periode 1953-1955 nog Belgische militairen het Britse model helm droegen lijkt hem niet vreemd, die omschakeling gebeurde tenslotte ook niet van dag op dag.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door LEO »

In 1964 had ik tijdens mijn opleiding als luchtmachter in Turnhout (Blairon) nog een platte engelse helm (in 1964 hé). Eens in mijn eenheid (25 Log Wing) had ik zelfs geen helm meer. Eén maal kregen we een amerikaans model helm toegewezen voor een parade in het dorp dat het peterschap had over de eenheid. Deze helm moesten we de dag zelf opnieuw inleveren !!
Is het niet zo dat de Korea-strijders vochten onder UN vlag en alzo aan de amerikaanse uitrusting + helm kwamen ?
Reinhard lemaire
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2015 20:10

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Reinhard lemaire »

Weer heel wat bijgeleerd, iedereen bedankt voor jullie reacties. Binnenkort een mijn binnenhelm checken welk jaar die is, en kijken of die zal.passen mij mijn jaren 60 battel dress
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

LEO schreef: Is het niet zo dat de Korea-strijders vochten onder UN vlag en alzo aan de amerikaanse uitrusting + helm kwamen ?
Dat klopt dus idd, de Belgische vrijwilligers vochten onder UN-vlag en werden ter plaatse ingedeeld bij de 3de Inf. Div. van het Amerikaanse leger waar ze bij aankomst een volledig Amerikaanse uitrusting kregen... uniform, helm, webbing, zelfs hun wapens.
Wil je daar meer over weten raad ik je een bezoek aan het Koreamuseum in Tielen aan.
Reinhard lemaire schreef:Weer heel wat bijgeleerd, iedereen bedankt voor jullie reacties. Binnenkort een mijn binnenhelm checken welk jaar die is, en kijken of die zal.passen mij mijn jaren 60 battel dress
Geen punt hoor, daar is een forum als dit voor bedoelt toch? Ook ik leer hier regelmatig bij. :D
Betreft je BD uit de jaren '60, een helm Amerikaans model past daar zeker bij en het productiejaar heeft daar heus niks mee te zien. Een rekruut die zijn dienst deed in de jaren '70 kan perfect een helm gekregen hebben uit de jaren '50, die werden gewoon door gebruikt toch ze rotversleten waren. :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef:
LEO schreef: ... waar ze bij aankomst een volledig Amerikaanse uitrusting kregen... uniform, helm, webbing, zelfs hun wapens.
Klopt niet helemaal Walesha : hun persoonlijk wapen : FN49 - SAFN ruilden ze niet voor Amerikaanse wapens - daar was het veel te goed voor; de rest kregen ze wel van de Amerikanen - Colt 45 incluis.

Hierbij enkele foto's van een Korea-veteraan
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Reinhard lemaire schreef:Weer heel wat bijgeleerd, iedereen bedankt voor jullie reacties. Binnenkort een mijn binnenhelm checken welk jaar die is, en kijken of die zal.passen mij mijn jaren 60 battel dress
Ik denk dat je uniform goed zal passen bij een plastic binnenhelm hoor. Geen "fiber" binnenhelm meer nodig. Na de Amerikaans gemaakte "fabric and resin" uitvoeringen, werden de M51 Belgische helmen voorzien van een binnenhelm in plastic.
Dus alles wat Belgisch en M1 type helm is, is goed, zelfs de WWII uitvoeringen. Ik heb in een stockverkoop in het afvoerpark te Ieper zelfs nog een originele binnenhelm U.S. M1 gevonden, gemaakt door Westinghouse.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

canadian2nd schreef:
Walesha schreef:
LEO schreef: ... waar ze bij aankomst een volledig Amerikaanse uitrusting kregen... uniform, helm, webbing, zelfs hun wapens.
Klopt niet helemaal Walesha : hun persoonlijk wapen : FN49 - SAFN ruilden ze niet voor Amerikaanse wapens - daar was het veel te goed voor; de rest kregen ze wel van de Amerikanen - Colt 45 incluis.

mvg
canadian
Nochtans, Leo, de Korea veteraan bij ons in de club vertelde ons dat hij bij aankomst een M1 Garand kreeg bij de rest van de US-uitrusting. In het Koreamuseum zijn ook foto's van de Belgische vrijwilligers te zien die duidelijk een M1 Garand in hun handen hebben. Enfin, het zal pas half januari volgend jaar zijn eer ik hem terug zie (als zijn gezondheid het toelaat) dan zal ik eens meer uitleg vragen hoe dat zit.
Gebruikersavatar
batangueno
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:17

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door batangueno »

Twee oude foto's uit tijdschriften die ik bezit waar duidelijk het Colt pistool en de Garand te zien zijn .....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Haja, ziedewel... maar die jeep... is dat niet een Willys MA?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

De M51 helm en liner in mijn hoop militaria teruggevonden !
Enkele maanden geleden gekocht bij een oud-ijzermarchand die indertijd nog loten opgekocht had uit het ABL afvoerpark te Ieper en die ze jaaaaaren had laten staan in zijn hangar.
De helmen waren nog gewikkeld in hun origineel bruin papier zoals ze uit de fabriek kwamen. Nooit gebruikt en uiteindelijk afgekeurd en naar het oud ijzer...
De binnenhelm is er ook eentje in "fiber" maar met een opvallende donkergoene kleur. Niet zoals de eerste uit de jaren '50 of van tijdens WOII.
De markeringen : I SW en 69.
Heb dit nog nooit ergens voordien gezien.
hierbij de foto's
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Dat is eigenaardig, nog nooit gezien. :roll: Ik heb hier wel een Amerikaanse binnenhelm liggen uit de Vietnamperiode, jaren '60-'70 ook in fiber en met het "schildpadmotief" maar in het groen i.p.v. bruin. In de jaren '80 werden ze in plastic gemaakt net voordat de Amerikanen overstapte naar hun "Fritzhelm" in de jaren '90.
Maar in deze binnenhelm die je toont zie ik niet zo dadelijk dat "schildpadmotief"?
Nu... die "1SW" doet me een belletje rinkelen, dat ben ik nog wel eens tegengekomen, weet alleen niet meer waar... ik zal toch nog eens moeten gaan rommelen in mijn "magazijn". :mrgreen:

Maar euh... hoe zit da nu met diene jeep, is dat nu een willys Ma of iets anders, wil ik ook wel eens graag weten? :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Hoewel we over helmen bezig zijn denk ik niet dat dit een Willy's MA is. Is volgens mij een buitgemaakt Noord-Koreaans of Chinees voertuig.
De neus en het rooster van een MA zien er totaal anders uit (zie foto)

mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Ja idd, was even off topic, mijn excuses maar je hebt gelijk, het is dus geen Willys maar wss iets Russisch of Chinees.

OK, back on topic. :D
Gebruikersavatar
batangueno
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:17

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door batangueno »

Sorry off topic.... We wijken af gasten....maar het is een GAZ 67 gemaakt door de Russen onder Amerikaanse licentie in 1945....nagemaakt of gegeven aan de Chinezen.... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door The Bartman »

't is misschien een wat late reactie, maar toch mooi om mee te nemen.

@ Walesha & Canadian 2nd.

De nummers 1 - 2 - 3 enz... die in de liners staan hebben niets van doen met de maat.

Deze zijn de markeringen van de mallen die oorspronkelijk van de "U.S.Government" waren en in principe
uitgeleend werden aan de fabrieken die dan de liners maakten en er dan hun logo's inzetten.

Dus eigenlijk dienden de nrs. om hun mallen te nummeren & te traceren, waarschijnlijk heeft men
dit systeem na de oorlog verdergezet. productie met Nr.7 Westinghouse is althans van na de Koreaoorlog.

Veel liners van CAPAC hebben naast het kruis 51 - 52 - 53 staan en deze staan wel voor het jaartal waarin ze
geproduceerd zijn. Waarbij 51 & 52 de minst voorkomende zijn.

Mvg,Bart
Kievit
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2018 18:34

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Kievit »

Ik wilde deze binnenhelm graag eens hier laten zien. Ik heb ze in een dump store in het Noorden van Nederland uit een hele hoop binnenhelmen gevist. Op de buitenzijde staan nog resten van een vlaggetje. In de binnenzijde zijn geen stempels te herkennen, anders dan een cijfer 6 (of 9). Het binnenwerk van 1952 is met een klinknagel vast gezet.
Komt dit vaker voor, misschien van rond de invoering van de mle 51 helmen?
Mvg Clement
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

Dit lijkt me niet ABL, mss Frans of Nederlands?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Een M51 binnenhelm met de liner van een M49 ... volgens mij een "foefelaré" helm, niet officieel.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door Walesha »

@Jan... dat zou kunnen maar de Belgen die tijdens WO2 in GB zaten kregen een Britse uitrusting, de Fransen daarentegen een Amerikaanse. Na de oorlog bleef het Belgisch leger een hele tijd Brits geïnspireerd terwijl de Fransen en de Nederlanders het Amerikaanse model volgde. Het zou dus kunnen dat deze rare helm een eigen Frans of Nederlands fabricaat van na de oorlogsjaren was.
Nu ja: het is een raar geval, nog nooit eerder gezien.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Invoering Amerikaans type helm

Bericht door canadian2nd »

Dit is duidelijk een binnenhelm M51 (fiber) en een binnenhelm van een ABL M49 (gestempeld ABL - XP - 1952) die door één of andere flurk is samengevoegd met een klinknagel. Zeker geen officiële uitvoering maar iets wat in elkaar werd geflanst.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”