Uniform welke eenheid

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Uniform welke eenheid

Bericht door love4history »

Afbeelding

Dag heren,
Is niet echt mijn ding dus alles wat je me kan vertellen aan de hand van de badges/medaillelinten is welkom.
Na wat googlen vermoed ik 18 Logistiek? De ene speld op de kraag lijkt verschillend van de andere, kan dat? Of vergis ik me?
Bedankt
Mvg
l4h
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Exjager »

Volgens mij kan je aan de vest niet zien welke eenheid dit is.
Wel aan de pins dat het een Logistieke eenheid is.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door one_O_five »

De pins zijn dezelfde, een speling van het licht.
Eerste Korporaal Chef, 1CC, brevet goede chauffeur op de mouwen.
Badge op de borstzak kan ik niet direct thuisbrengen, lintjes voor veel dienstjaren en buitenlandse missies.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door gunnery »

one_O_five schreef: Badge op de borstzak kan ik niet direct thuisbrengen,
Zilveren brevet MTLG........
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door one_O_five »

Ik heb dat brevet nooit willen halen ... vandaar.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Sgt. Veldeman »

gunnery schreef:
one_O_five schreef: Badge op de borstzak kan ik niet direct thuisbrengen,
Zilveren brevet MTLG........
Wat is MTLG ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door one_O_five »

Dat was de militaire afkorting voor Militaire Testen voor Lichaamlijke Geschiktheid.
De testen bestonden uit aan aantal proeven zo als pompen, optrekken, een afstand binnen een bepaalde tijd lopen ...
Geslaagd was geslaagd, maar er bestond een punten systeem, diegene die in alle proeven een bepaald percentage van de punten behaalde kreeg dan een brevet met het recht de badge te dragen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Yente »

Mijn excuses voor het off-topic gaan, maar wat waren daarvoor de exacte vereisten qua hoeveel keer pompen, afstand lopen...?
Alvast bedankt.
Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door BPS10 »

Voor zover ik weet zijn er nog 3 actieve Logistieke Bataljons overgebleven en dat is het 4de (Marche-en-Famenne), 18de (Leopoldsburg) en het 29ste Bn Log (Grobbendonk). Het uniform is niet voorzien van een eenheidshanger / borsthanger dus dat is enorm moeilijk te achterhalen. Bovendien zitten er ook Logistiekers over andere eenheden / kazernes verspreid.

@ Yente en Sgt Veldeman : Bezoek a.u.b. eens deze link : http://www.rma.ac.be/nl/rma-sport-evaluation-nl.html. Hopelijk schenkt deze link een beter inzicht in jullie vragen. Let wel dit zijn de nieuwe testen en wijken een beetje af van de oude testen. In ieder geval heb je dan toch een vrij goed idee. Dit artikel geeft iets meer uitleg over het verschil tussen de oude en nieuwe testen : http://www.dewits.be/KVRVlBt/Belang/mtlg.html
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Yente »

Bedankt!
Amai, voor een 10/20 op optrekken moet je het al 31 keer doen. Meer dan ik dacht.
Weet jij hoe het komt dat de KMS een extra proef moet doen?

Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door BPS10 »

Graag gedaan Yente. De twee bijkomende proeven zijn enkel voor de leerlingen en niet voor het kader van de KMS bestemd. Misschien een specifieke of verplichte eis binnen de fysieke vorming van Kandidaat Beroepsofficieren aan de KMS? Ik vermoed dat hier het verschil school vs eenheid telt alhoewel in de KSOO te Saffraanberg wordt deze bijkomende proef niet ingericht. Kader en leerlingen leggen daar blijkbaar de basis MTLG test af. Last but not least, alweer om niet te ver van dit topic af te wijken, deze MTLG testen zijn slechts basistesten om de minimum fysieke basisconditie van iedere militair te testen. Ze worden jaarlijks ingericht. Weet dat daarnaast een militair nog aan tal van andere fysieke activiteiten dient deel te nemen tenzij hij of zij daarvan op medische grond vrijgesteld was. Ik ken de huidige condities niet meer maar destijds, toen ik actief militair was, was slagen in de proeven niet voldoende om het brevet te halen. Ik weet het niet meer met zekerheid maar ik vermoed dat je minstens 70 % of 80 % in totaal moest halen om het brevet MTLG te behalen. Kon je die score het jaar nadien niet waarmaken mocht je het brevet ook niet meer dragen tot je die score terug kon halen.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door gunnery »

De "oude" mtlg was: 100m zwemmen, optrekken, sit-ups, 2400m lopen (het brevet met de 3 ringen, sabels en kroon (ik dacht +80%))
De "nieuwe" mtlg was: pompen, buikspieren en 2400m lopen ( de pin met de loper, vlag en sabel, 80 brons , 90 zilver, en 100% goud)
En nu noemt het "physical evaluation": linkse en rechtse "sidebridge" en 2400m lopen, heb je voor de sidebridge een vrijstelling, dan doe je de
biering sorensen test, en mag je niet lopen: zwemmen of de fietsproef.
Daarnaast heb je nog (volgens je eenheid) de "gevechtstesten" : de dagmars, hindernispiste, gevechtszwemmen, 15km, gevechtsschieten.....
Yente schreef:Bedankt!
Amai, voor een 10/20 op optrekken moet je het al 31 keer doen. Meer dan ik dacht.
Mvg
7x optrekken voor het 3e 4e en 5e jaar
en om 20/20 14x optrekken.....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Yente »

Ah, dan heb ik die tabel fout geïnterpreteerd. Bedankt voor de informatie!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door love4history »

Bedankt voor de info heren! Weer iets bijgeleerd.
Mvg
l4h
Patjem2309
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2016 15:14
Contacteer:

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door Patjem2309 »

Ter info: er is nog een Logistiek Bataljon, nml de Movement Control Group (Mov Ctl Gp). De Staf hiervan is gelegen te Peutie, de verschillende detachementen, Movement Control Units (MCU) bevinden zich te Leopoldsburg, Gent (Gavere), Luik en Namen, de Sea Lift Units (SLU) te Antwerpen (Brasschaat) en Zeebrugge en de Air Transhipment Unit (ATU) te Melsbroek.

Hun eenheidsschild heb ik hier ook bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Uniform welke eenheid

Bericht door RSMCI »

Om de Log Eenheden te vervolledigen : CC MP (Ieper), DisC WS (Berlaar) en CC R&A (Rocourt)

W.
RES NON VERBA
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”