De SAFN-49

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beno
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:26

De SAFN-49

Bericht door beno »

The beno schreef:De SAFN-49 (ofwel Semi-Automatisch geweer van de Fabrique National) was een Belgisch geweer, ontworpen door D. Saive en gefabriceerd door FN-Herstal. Het geweer is vanaf 1949 in gebruik genomen in het Belgisch leger en het is tot in de late jaren '80 het standaard geweer geweest voor de Belgische soldaat.
Het geweer had een vast doosmagazijn met een capaciteit van 10 7.62x51mm NATO-patronen. Het werd ook in gebruik genomen door Argentinië, Brazilië, Colombië, Congo, Egypte, Indonesië, Luxemburg en Venezuela.
Dit wapen wordt beschouwd als accurater dan de Amerikaanse M1 Garand. De SAFN kon ook uitgerust worden met een scherpschuttersvizier.


Afbeelding

Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/FN_Model_1949
Gebruikersavatar
beno
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:26

Re: De SAFN-49

Bericht door beno »

Binkske007 schreef:Hier is ie dan, de good old SAFN.
Aanvankelijk een beter wapen om drill mee te doen dan de FAL, tot men de drill een beetje aanpaste en je de FAL niet meer moest lossen om van "geeft acht" naar "ter plaats rust " te gaan.
Gebruikersavatar
beno
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:26

Re: De SAFN-49

Bericht door beno »

Paddy schreef:Alhoewel ik van 1980 tot 1987 dienst heb gedaan heb ik nooit een SAFN gehad of gezien :? De foto's van mijn vader (6é Linie, 1962) tonen hem ook steeds met een Fal.
Paddy schreef:
The beno schreef:
Paddy schreef:In het Memorandum van de Infanterie bataljonscommandant, bundel 2 het materieel uit januari 1974 is er van de SAFN geen sprake meer.
Wie brengt klaarheid?
In de jaren '80 werd de SAFN wel weer gebruikt... :?
Waar? Door wie?
Paddy schreef:
The beno schreef:Door "het hoefijzer" in Tervuren...
De kazerne Panquin bedoel je, waar eerst peletonscommandanten en later MP's werden opgeleid. Deze mensen droegen als persoonlijk wapen een GP, dus geweerschieten is eerder een fundamenteel deel van hun opleiding. Dat ze daarvoor de "oude" SAFN gebruikten is niet verwonderlijk maar om te spreken van "tot in de late jaren '80 het standaard geweer geweest voor de Belgische soldaat" gaat wel wat te ver.
Paddy schreef:
Guy schreef:Werner huysmans heeft deze wapens nog gekend (sten en SAFN) in 1982 toen was hij reeds militair dacht ik

Werner is toch iemand die altijd intresse heeft gehad in wapens.
In het ABL (en gelijk welk ander leger) kan je alles verwachten.
Toen ik in 1980 te Arolsen toekwam als milicien kreeg ik het model Britse webbing en ne FAL. Na de opleiding kregen we een "moderne" uitrusting. Toen ik later als BV veranderde van eenheid kreeg ik een Lee-Enfield n°4 en een rugzak, die letterlijk en figuurlijk de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt. Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat ook deze er telkens als nieuw moesten uitzien 8)
Wat mij het meest stoort in de oorspronkelijke tekst is " en het is tot in de late jaren '80 het standaard geweer geweest voor de Belgische soldaat". Wat je tijdens je opleiding krijgt is meestal niet "standaard".
Gebruikersavatar
beno
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:26

Re: De SAFN-49

Bericht door beno »

vaandel schreef:Hallo,
Hier uit manuel 1956 memoriam infanterie officier.
Heb van 1969 tot 1980 de SA-FN 49 bij de zeemacht varend personeel gebruikt , heb nooit een sniper bij de zeemacht gezien , ik denk eind 1978-1979 is in de kazerne de eerste falls parakomando ingevoerd en die waren in nieuwe toestand bij marine fuseliers en andere kazernepersoneel bij de grote manoeuvers, maar nog niet aan boord. Heb nooit met een fall geschoten.
Groetjes vaandel
Hoe meer we weten hoe beter

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
beno
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2011 18:26

Re: De SAFN-49

Bericht door beno »

Jorisschiptje schreef:Bij ZM-FN, was de SAFN alvast nog tijdens mijn opleiding (1986) in gebruik. Naast de GP, UZI, MAG, Blindicide. De Marinefuseliers hadden toen de reeds FAL, als ik het mij goed herinner.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van tijdens ons kamp.
Greetz!
Jorisschiptje schreef:O ja, wij droegen toen ook nog de lage ABL-bottines met "getten". Alsook de rest van de britse webbing met de kleine canvas rugzakken. Daar moest alles in... :roll: We mochten enkel een kitzak mee met wat reserve, dat achterbleef in het kamp.
De gebruikte Smoke, was een mengelmoes van de oude en nieuwe para smoke. (zie foto) :roll:
Wij schoten met de SAFN en de andere wapens (GP, UZI) op de schietstand te Steenbrugge.
Toen hadden de instructeurs nog veel vrijheid qua invulling van de opleiding. Tijdens ons kamp, zijn we toen naar Eupen geweest.
We zijn er gaan "rappellen" van de stuwdam van de Vesder. Eerst naar boven klimmen via de "trap" met alu touw laddertjes. En ook nog ergens anders, bij de Commando's, ergens bij een grote uitstekende rots. Maar ik weet niet meer waar dat juist was. Ergens bij Marche-Les-Dames.
En overleving te velde; per 4 personen een levende kip, 4 aardappelen, 4 ajuinen, en... 1 munitie koffertje. We werden op dit alles, als KBOO, zwaar beoordeelt voor onze "morele quotering"...
Zwaar, maar super fun! :grin:
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: De SAFN-49

Bericht door ABL »

In de jaren tachtig had den 'ABL' ook redelijk wat volk

ik heb mijn opleiding gedaan in maart '84 te Lombardsijde. Kaki Yankee kledij, laatste groep die de Britse webbing als gordel had
wapens : FAL + Vigneron

in de eenheid, 18RA, de 'moderne' Yankee gordel/draagsysteem en als wapen de FAL die reeds rot versleten was.

Van 22 juli tot +/- 10/12 augustus wacht paleizen te Brussel waar wij toen werden afgelost door de luchtmacht met het Thompson machine-pistool

eind augustus dropping met tot afsluiting bootje (lees rechthoekige houten bak) leren varen bij de genie te Burcht. De wacht bij de poort droeg
toen de stengun.

ook dat waren nog de jaren '80

Gr/ABL
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: De SAFN-49

Bericht door Jos »

Ik weet wel dat de SAFN lang in gebruik is geweest bij de LuM. Dit geweer is dan ook (o.a in de 9 Wing Training te Brustem) vervangen geweest door de FNC.
Bij mijn weten hebben ze in Brustem nooit de FAL gehad, wèl de Thompson en de MG .30 (Browning), dus ook geen FALO. ;)
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: De SAFN-49

Bericht door Tabora »

ITot medio de jaren '80 werd de FAL gebruikt bij de panserinfanterie (zware infanterie) de SAFN werd gebruikt voor de MVG (lichte infanterie). De panserinfanterie gebruikte ook ondermeer de MAG, de MVG de .30
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: De SAFN-49

Bericht door Jos »

Wat bedoel je hier met lichte infanterie, Tabora? (Welke eenheden?)
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: De SAFN-49

Bericht door Tabora »

MVG Militaire Verdediging Grondgebied, zijn lichte infanterie eenheden (verplaatsing met vrachtwagens, niet met panservoertuigen). Soort van Belgische "Home Guards". Deze eenheden waren voorzien voor binnenlandse opdrachten. Op vredesvoet waren deze eenheden opleidingscentra voor de basisopleiding (v.b. 9de Linie in Hoogboom-Ekeren). In de infanterieschool hadden de MVG-KRO's de SAFN-49. De zware infanterie (panserinfanterie) reed begin jaren '80 met AMX en Fulltrack. Vanaf 1985? gingen ze over op de AIFV. Deze eenheden waren voorzien voor inzet tegen een mogelijke inval van het Warshaupakt.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De SAFN-49

Bericht door eaw458 »

Tabora schreef:(v.b. 9de Linie in Hoogboom-Ekeren)
Je 6 staat op zijn kop... ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: De SAFN-49

Bericht door Tabora »

eaw458 schreef:
Tabora schreef:(v.b. 9de Linie in Hoogboom-Ekeren)
Je 6 staat op zijn kop... ;)

Walter

Ok, dank je voor de rechtzetting.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: De SAFN-49

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Kan er iemand mij vertellen of de SAFN ook gebruikt is geweest in de Koreaanse oorlog?? Welke andere "strijdtonelen" heeft dit geweer gezien???

MvG

Bert
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De SAFN-49

Bericht door canadian2nd »

Ik denk het wel Bert. De Koreaanse oorlog dateert van 1950 tot 1953. Ik denk wel dat dit geweer mee is gereisd naar Korea.
B.t.w. ik had het genoegen om met dergelijk wapen te schieten tijdens één van de schietwedstrijden 'Wisselbeker Generaal Bergmans" in de jaren '80 door de Luchtartillerieschool van Nieuwpoort. Dit tornooi werd gehouden met volgende deelnemers :
AA school Lombardsijde - Politie Westkust (Veurne-Koksijde-Nieuwpoort) - Rijkswachtdistrict Veurne - Reserveofficieren Westhoek - LuM Basis Koksijde - Franse Police du Nord.
Een heel goed wapen in de vertrouwde .30-06 calibrage. Wel een harde terugslag.
Mvg
Canadian.
Wij - d.i. Rijkswachtdistrict Veurne wonnen 2 x achteréén de wisselbeker (dit is 2 x 3 jaar op rij = 6 jaar ) en toen zijn ze ermee gestopt...
Op de foto de laatste winnende ploeg samen met Generaal Bergmans.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De SAFN-49

Bericht door canadian2nd »

Hier het bewijs .... ik wist dat ik nog een foto had van een Korea vrijwilliger uit mijn streek, oud collega trouwens, die daar gevochten heeft.
De SAFN is duidelijk te zien.
mvg
Canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De SAFN-49

Bericht door bupi »

En niemand die het ziet !
Dit is een unieke foto als dat " Korea 1950 /1953 is !
Dat blinkende puntje boven de trekkerbeugel = speciale vijs beugel van de AFN - 49 !
Hoeft daarvoor wel ne zeldzame sleutel te hebben om van SAFN > AFN en omgekeerd te verdraaien !
AFN enkel in oorlogstijd te gebruiken volgens de "boekkes" .
Er is ook nog geen versterkings dwarsbout te zien ?Of toch ?
fn%20safn%20abl%201951-11.jpg
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De SAFN-49

Bericht door canadian2nd »

Nog enkele waar de SAFN goed te herkennen is.
Canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De SAFN-49

Bericht door bupi »

Foto opgeslagen en vergroot = een AFN 49 in de stand SA !
En ook al een "dwarssteunbout" .
Andere foto's ook een B.A.R. (FM .30 mod.D ).
Mvg.Pierre.
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: De SAFN-49

Bericht door Bert Barrel »

FAN-TAS-TISCH!!! Prachtige foto's, dank aan allen!!!

MvG

Bert
jackyvanmaele
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2015 14:58

Re: De SAFN-49

Bericht door jackyvanmaele »

Het Belgisch Koreabataljon had aanvankelijk hoofdzakelijk de Engelse bewapening in 1951, oa het Lee-Enfield geweer en de Stengun, maar ook de P45 en PUNT 50 machinegeweer. Later wordt het bataljon uitgerust met Amerikaans materieel en bewapening. Zij hadden absoluut niet de SAFN-49 en hadden dat wapen zelfs nog nooit gezien, tot het volgende gebeurde: Ik citeer " Tot onze grote verbazing worden op een bepaald ogenblik Chinese soldaten gevangen genomen met het nieuwste FN-geweer in hun bezit! Het blijkt het Belgische SAFN-49 geweer te zijn die blijkbaar het voorwerp heeft uitgemaakt van wapenleveringen aan het Verre Oosten!"' Dus als er foto's werden genomen in 1951 met Belgische soldaten met de SAFN-49 dan zijn dat buitgemaakte wapens van Chinezen ofwel met de beperkte latere uitrusting met de SAFN-49 in 1952 of 1953 (om de Amerikanen te imponeren en de wapens te vergelijken). Het wapen blokkeerde zelfs dikwijls met de Amerikaanse (kraag)patronen.
BRON: Boek 'KOREA 1950-51 OORLOGSDAGBOEK VAN SERGEANT TONY VAN MAELE' -verschenen bij uitgeverij DE KRIJGER 2015- Auteur: VAN MAELE Jacky
Gebruikersavatar
batangueno
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 jul 2013 21:17

Re: De SAFN-49

Bericht door batangueno »

Het Belgische Korea-bataljon. (David Le Roy)...........
het eerste contigent....
Het gebrek aan manschappen zorgde ervoor dat het bataljon maar drie fuselierscompagnies had in plaats van de gebruikelijke vier. 
Het bataljon beschikte dus over drie fuselierscompagnies die  elk drie pelotons telden[30]. De A- (waaronder het peloton Luxemburgers) en B-compagnie hadden Frans als voertaal en de C-compagnie het Nederlands. De bewapening was Brits: Lee-Enfieldgeweren, Sten-mitrailletten, Bren-gunmitrailleuse en een 2 duim mortier. Daarnaast had je nog een Zware wapenscompagnie. Die beschikte over een peloton met 3 duim mortieren, en peloton uitgerust met bazooka’s, een verkenningspeloton die beschikten over jeeps en een peloton pioniers die zaken als bunkers enz… konden aanleggen.    Verder had je nog een compagnie bevestigd aan de staf die allerlei soorten ondersteunende functies vervulde, zoals administratie, medische diensten, militaire politie, bevoorrading enz…

Na een reis van maar liefst 44 dagen met de kamina, arriveerde het contingent op 31 januari ’51 eindelijk in Pusan. Na de lange tocht op het kleine schip met zijn vele gebreken waren de mannen blij eindelijk voet aan wal te kunnen zetten. Ze werden opgewacht door een orkest en enkele leden van de Koreaanse regering. Na de ontvangstceremonie werden de Belgen met Amerikaanse vrachtwagens (de eigen voertuigen waren nog niet gearriveerd) naar het transit-kamp Tongnae-Dong, op 10 kilometer van Pusan, gebracht. De uniformen van de Belgen waren niet voorzien op de winterse omstandigheden. En de volgende dag werd de Amerikaanse winteruitrusting verstrekt. Dit tot opluchting van de Belgen, wiens Belgische kledij voor de rest van de campagne in de achterhoede bleef. Dit is een van de vele voorbeelden waarbij het Amerikaanse (of Britse) leger moest voorzien in de noden van het bataljon. Het voorzien van voldoende en juist materiaal was eigenlijk de taak van de Belgische overheid.
Na de eerste gevechten werdt op 21 augustus 1951 van wat overbleef van het bataljon geïnstalleerd in een kamp in de buurt van Chango-Ri. Het werd een oefenkamp met als doel de Britse bewapening te vervangen door Amerikaanse wapens. Van af nu zou het bataljon deel uitmaken van een Amerikaans regiment. Verder was het ook mogelijk om de talrijke nieuwe rekruten te trainen. Dat was nodig omdat men nu een heel heterogene groep had. Men had een 50 tal ‘veteranen’ van het eerste contigent die hadden bijgetekend en daarnaast allerlei versterkingen. Je had de versterkingen die in juli waren gearriveerd en die tijdelijk een D compagnie hadden gevormd, de versterkingen die waren gearriveerd met het schip dat het eerste contingent terug zou brengen en nog een groep die eind augustus per vliegtuig arriveerde (ook eind september arriveerde er nog 38 man).
Toch waren er te weinig troepen om de drie compagnies te behouden. In plaats van drie zwakke fuselierscompagnies werd geopteerd voor twee fuselierscompagnies, elk bestaande uit drie fuselierspelotons en een zware wapenpeloton. De B-compagnie bevatte de Franstaligen en de C-compagnie de Nederlandstaligen. De Zware-wapenscompagnie bestond uit een peloton 81mm mortiers, een peloton met 75 mm kanonnen en verder nog twee pelotons waarvan een bestaande uit vlammenwerpers en een ander uit zware machinegeweren. Alles bij elkaar had men dus een bataljon van ongeveer 600 man. Dus weer waren er troepen tekort om een volwaardig bataljon te vormen. Het bataljon werd dan ook een bataljon ‘on reduced strenght’. In deze periode maakt men ook nog niet zo sterk gebruik van Koreanen om de tekorten aan te vullen. Ze kwamen vooral voor in ondersteunde taken zoals keuken, chauffeur, bevoorrading enz... en nog niet zo vaak op gevechtsposten. In de daarop volgende weken werd er zwaar getraind om de mannen tot een gestroomlijnde eenheid om te vormen. Naast fysische proeven en schietoefeningen werd de nieuwelingen ook aangeleerd hoe ze zich het best in bergachtig gebied moesten voortbewegen.
 
Het is ook in deze periode dat het bataljon overschakelde van Britse naar Amerikaanse bewapening[72]. Dit kaderde in een overschakeling van het gehele Belgische leger naar Amerikaanse bewapening en organisatie. Dit alles kaderde in een evolutie die standaardisatie binnen de NATO nastreefde. Het was dan ook niet meer dan logisch dat dit ook met de troepen in Korea gebeurde. Gedurende 5 weken kregen de Belgen een initiële training met de Amerikaanse wapens door een team van Amerikaanse instructeurs. Daarnaast werden er ook nieuwe wapens van FN geleverd, namelijk 45 automatische geweren en 28 mitrailleurs. Het doel was om zo, in de beste omstandigheden de Belgische en Amerikaanse wapens te kunnen vergelijken[73], daar die met dezelfde munitie werkten. De bedoeling hiervan was om de Amerikaanse bevelhebbers kennis te laten maken met de nieuwe FN-wapens. Het had dus als doel om reclame te maken voor de Belgische wapenindustrie in het kader van toekomstige Nato-aankopen. Uit de documenten bleek dat de Amerikanen onder de indruk leken van de wapens, ondanks het feit dat er enkele kinderziektes waren. Zo had de FN-mitrailleuse problemen met het afvuren van Amerikaanse.... dus de SAFN kwam pas in actie bij het tweede contigent...... mvg Frans:ugeek:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: De SAFN-49

Bericht door canadian2nd »

Dit zal wel juist zijn Frans.
De persoon op de foto's (oud-collega) diende in Korea van 24-03-1954 tot 12-11-1954.
Logisch dat ze toen reeds de SAFN hadden.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
jan85
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mar 2015 13:58

Re: De SAFN-49

Bericht door jan85 »

De SAFN werd eind 52 tot de laatste Belgen die ik Korea waren samen met de amerikaanse garand en m1 carbine in gebruik genomen door het bataljon.

Dat de Chinezen dit wapen hadden daar klopt niets van,
wel is zo dat er kisten met Belgische FN munitie gevonden zijn bij de Chinezen, dit was munitie die de Chinezen voor de oorlog van België hadden gekocht en dat later in het bezit is geraakt van het Chinese volksleger te Korea.
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: De SAFN-49

Bericht door geert45 »

Tabora schreef: 25 okt 2011 22:21 MVG Militaire Verdediging Grondgebied, zijn lichte infanterie eenheden (verplaatsing met vrachtwagens, niet met panservoertuigen). Soort van Belgische "Home Guards". Deze eenheden waren voorzien voor binnenlandse opdrachten. Op vredesvoet waren deze eenheden opleidingscentra voor de basisopleiding (v.b. 9de Linie in Hoogboom-Ekeren). In de infanterieschool hadden de MVG-KRO's de SAFN-49. De zware infanterie (panserinfanterie) reed begin jaren '80 met AMX en Fulltrack. Vanaf 1985? gingen ze over op de AIFV. Deze eenheden waren voorzien voor inzet tegen een mogelijke inval van het Warshaupakt.
Tabora,
Ten onechte meen ik te mogen zeggen dat u gedeeltelijk mis bent wat betreft het 6de Linie. Tot in de late jaren 60 was het 6de Linie een gevechtseenheid, gelegerd in België, maar die deel uitmaakte van de 1ste Divisie. Toen ik mijn legerdienst deed 1963-64, waren wij uitgerust met pantserwagens(?) type half-track en namen wij geregeld deel aan oefeningen van de 1ste Divisie in de BSD, overwegend in en om Vogelsang. Ook in en rond Kassel zijn wij ooit geweest, voor een kader oefening van de Divisie. Het was toen een volwaardig gevechts bataljon met alles erop en eraan. In 1962 meen ik mij te herinneren namen ze zelf deel aan een Navo oefening in Griekenland...pech ik was er toen nog niet.Wat er later na de verhuis uit de kazerne op de Luchtbal, naar Hoog-Boom gebeurde weet ik niet, maar het werd alleszins een soort opleidings-centrum.
Mvg,
Geert
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: De SAFN-49

Bericht door BPS10 »

Toen ik in de jaren '80 een loopbaan startte als kandidaat Onderofficier hebben wij op zeker moment theoretisch onderricht gekregen over de de SAFN-49 en de Sten Gun. We hebben er echter nooit mee geschoten. In hetzelfde tijdperk merkte ik dat in bepaalde OC's eveneens deze twee wapens nog vrij veel gebruikt werden. Hetzij tijdens drill onderricht of tijdens de lessen tactiek. Bij de Zeemacht werd dit wapen toen nog heel actief gebruikt.
Meri
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2017 11:52

Re: De SAFN-49

Bericht door Meri »

Ik kreeg mijn opleiding als milicien in kazerne Baron Michel, Mechelen, drie maand vanaf begin september 1974. De Vlamingen hadden de SAFN voor de drill, de Waalse miliciens in Baron Michel hadden al de modernere FAL.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De SAFN-49

Bericht door bupi »

Welkom Meri ,

Wat wil je , FN ligt wel in Wallonië !
En voor de mensen die dit een eerste maal bekijken .
Eerste foto is een Egyptische SAFN .
Het enige dat hier schietensklaar kon gekocht worden ,weliswaar in 8x60 .
De Belgische werden vernietigd " au chalumeau ".
Het ABL was toen nog " rijk " ....

Mvg. Pierre.
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”