ABL knopen

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

ABL knopen

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Mei 2010 21:07
jef schreef:Hallo iedereen,
Je zal het wellicht opmerken, onderstaande bericht verscheen al eerder in de "te koop" pagina, bij de "knopen" topic van Etappe Gent. Dank Francky. Mocht er iemand zich geroepen voelen om de eigenschappen waaraan een WOI-, een interbellum- of een post WOIIknoop moet voldoen uit de doeken te doen, iedereen zou er veel bij leren. De knopen met een "klimmende leeuw" werden immers gebruikt sedert men het Khaki uniform introduceerde. Ik zit in ieder geval met vele vragen, het is niet omdat een knoop er lelijker uitziet dat hij ouder is....
Heel graag jullie advies,
Jef
--------------------------------------------------------------------------------


Was van plan om een bericht en enkele vraagjes ivm Belgische knopen te plaatsen, jij hebt dit onderwerp nu aangesneden, daarom maak ik van uw topic gebruik om iets meer te weten te komen. Ik denk dat het ons allemaal zal interesseren, iedereen heeft immers een jas of mantel met enkele ontbrekende knopen, en we willen er de passende knopen aannaaien. Anderen hebben dan een knopendoosje met de voor ons bekende leeuwtjes op. Ik behoor tot de tweede groep en wou mijn knopen in een kader plaatsen, soort bij soort.... WOI, interbellum, mei '40......, post WOII.
Wanneer men het zaakje nader bekijkt wordt het moeilijk. Het zijn allemaal leeuwtjes...., maar met een ander fabrikant( Fonson, Vanmalderen, G. Martin, Hoorinkx.... een andere constructie ( in één stuk geslagen met o- of xo-vormige bevestiging, in twee of drie- delig...en samengevoegd), de zgn. fantasieknopen die boller van vorm zijn..., gebruikte materialen, enz. Dan nog oppassen dat we te doen hebben met een Belgische knoop, de leeuw is immers een heraldische figuur en werd gebruikt door meerdere landen oa. Bulgarije, Duitsland, Beieren, Finland en Nederland ( weliswaar met zwaard), Noorwegen ( met bijl) . Dit wat militaire knopen van de ons omringende landen betreft.
Mijn vraag is nu: is er een methode om alles te determineren en onze Belgische knopen in een tijdskader te plaatsen dmv fabrikanten, gebruikte materialen, constuctiemethodes... : :
Beste groeten en dank ,
Jef Bogaert
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: ABL knopen

Bericht door Paddy »

etappe gent schreef:jef,

hier enkele wo1 belgen meestal in het buitenland gemaakt . Ik nam er met uitzondering van de 1913 niet de vooroorlogse bij.

heb ook enkele rijkswachters bij geplaatst, deze werden gevonden samen met periode foto's. De grote gendarme is misschien niet van tijdens wo1 . mogelijks ervoor of net erna. Meer info is welkom?

Bij deze met "Belgique", vermoed ik Franse makelij, maar heb geen bevestiging op uniformen . Weeral feedback graag!

De knoop met kroon ken ik niet. Volgens mij belgische kroon , maar makelij buitenland.

eerste foto, elke knoop heeft een gelijke eronder met makermerk .

-waterbury button co . usa
-Bitse makelij geen makermerk
-officier AMcie . Paris
-model 13 superior france
-vooroorlogse 13 Derooster Bruxelles
-geen merk, zink
-geen merk,koper
-P H Paris

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

2 volgende foto's foto voorzijde en foto achterzijde .

-E.Armfield & co Ltd Birmingham
-Firmin & sons London
-H J Paris
-superior France
-Belgique
-Belgique
-Belgique
-A M cie Paris

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Britse makelij op kleine knoop:

-woolley & co Birmingham

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

gendarmes

-woolley & co birmingham Lim'd
-H J Paris
-superior France
-H J Paris
-geen maker .

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: ABL knopen

Bericht door Paddy »

jef schreef:Dag Frankie,
Ben echt onder de indruk van je antwoord en van je kennis. Heb ondertussen alles uitgeprint en ik ben er vast van overtuigd dat ik niet de enige zal zijn. Ik merk op dat de meeste knopen in het buitenland vervaardigd zijn. Sommige namen doen een belletje rinkelen
( [link2]zie,http://www.oldcopper.org/buttons_birmingham.htm[/link2] ) Naast de vooroorlogse knopen van Derooster, Brux. zullen deze zeker tijdens WOI gebruikt werden. Ik wist dat de Waterbury knopen in het WOI plaatje pasten. Een kleine twintig jaar geleden verdwenen al mijn Waterbury buttons naar Raversijde om in de US vervaardigde uniformen te depaneren..... .
Zoals je zelf aangeeft, misschien weet er iemand anders aanvullende informatie.
Heel erg bedankt om je kennis te delen en voor de tijd die je gebruikte om alles netjes te fotograferen.
Je hebt er zeker nog enen tegoed.
groeten,
Jef
guerramundial1 schreef:Gepost door recce in zijn verzameling:
recce schreef:Mijn bescheiden Belgische knopenset,het is :grin: een begin.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: ABL knopen

Bericht door Paddy »

jef schreef:Dank aan iedereen voor hun antwoord. Piot1940, neem gerust uw tijd, geduld is een mooie deugd.
Heb deze namiddag zitten googelen in de hoop enkele fabrikanten terug te vinden. C.A.P.A, J Demeyer, Fonson, Vanmalderen, G. Martin, Hoorinckx, Vandenbroele & Heldenbergh ( en deze lijst is ver van volledig). Ik kon bij geen enkele naam een hedendaags adres plaatsen. Het lijkt erop dat deze bedrijven niet meer bestaan of verder werken onder een andere naam. De capootjas in mijn bezit van een bekende jager te voet (lichting ca. 1931) had knopen van verschillende makelij. Alle knopen waren terug te vinden in het lijstje van Etappe Gent. Het uniformvest van een andere bekende droeg knopen van de firma Vandenbroele & Heldenbergh. De persoon in kwestie was officier in de inlichtingendienst. Hij nam dienst in 1918 als vrijwilliger en stopte zijn militaire carriére in 1925. Ik mag dus aannemen dat die knopen van het begin van de jaren twintig zijn. Ik moet er wel bijzeggen dat deze vest een private aankoop is, bijgevolg is het niet zeker dat deze firma knopen leverde voor de standaard uniformen. Zo zie je maar het wordt niet gemakkelijk.
Met vriendelijke groeten en nogmaals dank voor alle hulp.
Jef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”