Verrekijker

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Verrekijker

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 06 Nov 2010 20:32
Bram1940 schreef:Hallo,

Deze morgen op de beurs in Waver kocht ik een verrekijker die toebehoord heeft aan ene kolonel (majoor in 1940?) Hubert Wendelen. De verkoper (een aangetrouwd familielid van de kolonel) wist te vertellen dat de bataljonscommandant in 1940 recht had op een verrekijker in 8 x 30 tegenover 6 x 30 voor de officieren met een lagere functie. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Vanaf wanneer is de verrekijker in gebruik genomen in het Belgisch leger? Ik veronderstel voor 1900. Graag erbij vermelden of het al dan niet om een prismakijker gaat.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Verrekijker

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Bram,

Dit kan ik niet bevestigen.
Misschien hebben de hogere officieren verrekijkers die beter waren omdat hun ogen slechter waren....... :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Even serieus nu. Is het niet mogelijk dat de 8 x 30 eerder bedoeld waren voor artilleriegebruik en de gewone 6 x 30 voor infanterie? Dat is iets wat ik ooit heb horen zeggen.

m vr gr, Jean
Bram1940 schreef:Jean,

Zou kunnen, maar deze officier diende bij het 12e Linie.

Groeten,
Bram.
one_O_five schreef:Dat is terug te voeren op de toenmalige gevechtstechnieken, een hogere officier stond verder van de eigenlijke gevechten verwijderd maar moest toch hetzelfde kunnen zien als de lagere officier op de frontlijn.
Een battalionscommandant moest zo de vijand voor al zijn compagnieen even goed kunnen waarnemen als zijn compagniecommandanten, hiertoe diende hij positi te kiezen achter zijn compagnieen en had dan logischerwijze een sterkere kijker nodig.
Bram1940 schreef:
Bram1940 schreef:Hallo,

Vanaf wanneer is de verrekijker in gebruik genomen in het Belgisch leger? Ik veronderstel voor 1900. Graag erbij vermelden of het al dan niet om een prismakijker gaat.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Verrekijker

Bericht door Paddy »

Troyka schreef:De 8x36(?) OIP AB Type 31 kijkers...wanneer waren die in dienst?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”