kenteken DTB

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

kenteken DTB

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 15 Okt 2010 19:39
piot1940 schreef:Beste,

ivm het kenteken DTB heb ik persoonlijk mijn twijfels of dit echt bedoeld was als kenteken voor de schutter van de granaatwerper DBT. Alom wordt aangenomen onder de term "men zegt" dat dit zo is. Dit is in mijn ogen echter geen bewijs

Vooreerst is de lettervolgorde DTB en niet DBT
Verder is er tot op heden geen reglementair bewijs dat dit insigne ontworpen was. Dit in tegenstelling met de kentekens voor de kanonniers 4,7 en de mortieren die wel een officiële aankondiging hadden op 5 april 1940.
Kan iemand dit nakijken in de JMO's

Mogelijks werd dit insigne wel gebruikt door de een of andere civiele organisatie, al dan niet vooroorlogs.

Graag informatie, ideëen etc....

Afbeelding

m vr gr, Jean
Paddy schreef:Rond welk jaar moet ik beginnen zoeken Jean ?
piot1940 schreef:Patrick,

Ik vermoed dat dit hoogstens eind 1939, 1940 kan ingevoerd zijn als het inderdaad al ingevoerd is.
Mocht het vroeger ingevoerd zijn dan zou dit al ergens in de reglementering van 1935 of 1939 opgenomen zijn.
Het reglement van 1939 heb ik en daarin komt dit niet voor.

In elk geval dank dat je dit even wil opzoeken.


m vr gr, Jean
Paddy schreef:Jammer genoeg stopt mijn JMO-reeks in 1938 :roll:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: kenteken DTB

Bericht door Paddy »

peter6674 schreef:Hallo,
Mijn grootvader was BDT schutter in het 11de Linie regiment, lichting 1939.
Hij heeft er ook effectief mee naar de duitsers geschoten aan het Albertkanaal maar na 2 schoten suisden de kogels zo rond zijn oren dat hij zich wijselijk uit de voeten gemaakt heeft. De luitenant die hem vergezelde had daar hoegenaamd geen problemen mee.
Indien het een hulp kan zijn zijn wil hem gerust eens polsen over dat kenteken, wie weet gaat er bij hem een belletje rinkelen

groeten,
Peter
piot1940 schreef:
Jammer genoeg stopt mijn JMO-reeks in 1938
Pech, ik zal dan toch eens naar Evere moeten gaan.
Indien het een hulp kan zijn zijn wil hem gerust eens polsen over dat kenteken, wie weet gaat er bij hem een belletje rinkelen
Alle info is wenseljk, Wie weet. Dank bij voorbaat.


m vr gr, Jean
peter6674 schreef:Hallo,
Ik heb zoals gezegd mijn grootvader eens gevraagd omtrent de evt dracht van het kenteken
Hij was er zeer zeker van dat zij geen kenteken DBT droegen

groeten,
Peter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”