zeep

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

zeep

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Feb 2011 13:48
jeroen schreef:Welke merken of soorten zeep waren er in gebruik tot aan de mobilisatie of erachter? Ik ben op zoek naar een stuk om mijn zeepdoos te completeren.
Paddy schreef:Ik denk dat je met Sunlight niet veel kan misdoen en bovendien is deze zeep makkelijk te vinden. Op iedere rommelmarkt wordt ze wel aangeboden.

Afbeelding

Sunlight, het familiemerk

Sunlight is een van de oudste merken van Unilever. Het was William Lever die in 1884 het idee opvatte om een goede huishoudzeep te verpakken, het een populaire naam te geven en het te verkopen tegen een faire prijs. Zijn lijfspreuk was de volgende: "Ik wil ervoor zorgen dat het overal proper is, dat vrouwen minder werk hebben, ik wil gezondheid stimuleren en mijn bijdrage leveren tot persoonlijke verzorging". William Lever koopt in 1887 het terrein waarop hij Port Sunlight zal bouwen – een grote fabriek aan de rivier de Mersey tegenover Liverpool, met een speciaal dorp voor zijn arbeiders waarin de huisvesting, de voorzieningen en ontspanningsmogelijkheden aan hoge normen voldoen.
De komst van Sunlight naar België

In 1888 werd Sunlight-zeep in België op de markt gebracht. De verkoop liep de eerste jaren niet zo vlot, maar dit veranderde op het moment dat William Lever startte met advertenties op muren en in kranten. In 1905 werd een Sunlight-fabriek gebouwd in Vorst, op de huidige locatie van Unilever in België. De vroegere productie-eenheid is ondertussen omgebouwd tot bedrijfsrestaurant.

[link2]Unilever,http://www.unilever.be/nl/merken/merken ... fault.aspx[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: zeep

Bericht door Paddy »

homefront schreef:Hallo,

De zeep op de foto is wel niet van het jaar 1940 maar van circa 1950. Ik zal de oudere versie straks eens fotograferen en op het forum zetten. Ik heb een grote kartonnen doos van sunlight, gedateerd 1940. De zeepdoosjes die erin zitten zijn even groot en lijken een beetje op jou model maar zijn makkelijk te onderscheiden van de naoorlogse zeep:

- Verschil in lettertype: niet afgerond maar vierkant
- Vermelding: 'verkoop zonder zegels' op de zijkant
- En waar je ook steeds zaken van voor 1948 herkent is de spelling. De doosjes op de foto hebben de spelling van na 1948. Voor '48 had je de oude spelling.
homefront schreef:Ivm soorten zeep: Belgische soldaten gebruikten vaak zeep die ze van thuis meekregen. Dat konden allerlei merken zijn; sunlight, palmolive, ney,...

Op de foto staan ook nog enkele soorten zeep op de kist (o.a. palmolive en ney). In hun ransel zullen de soldaten ook wel een klein stukje handzeep gehad hebben.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
homefront schreef:Datum van de kartonnen doos;
Afbeelding


De zeepdoosjes heb ik in een andere doos zitten en ik vind ze momenteel niet. Mijn verzameling staat grotendeels in dozen want ik verbouw mijn 'hobbyruimte'.
De zeepdoosjes van de jaren '40 liggen niet echt dik op de rommelmarkten maar met wat geduld vind je misschien wel een. Andere merken zijn echt zeldzaam.
homefront schreef:Hier nog enkele spullen ivm hygiëne uit de jaren '40, kunnen allemaal gediend hebben voor de Belgische piot.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: zeep

Bericht door Paddy »

SignalH schreef:
homefront schreef:- En waar je ook steeds zaken van voor 1948 herkent is de spelling. De doosjes op de foto hebben de spelling van na 1948. Voor '48 had je de oude spelling.
Klopt (bijna) als een bus, en het is een handig middel om te dateren.

Maar de nieuwe spelling dateert van 1946, dus een nog nauwkeuriger middel voor de WO II verzamelaars :)

Vriendelijke groeten,

Gert
homefront schreef:Dat klopt als een bus! Bedankt voor de tip! Dat wist ik niet, ik dacht dat het '48 was. Het is inderdaad 1946, dan is het inderdaad nog nauwkeuriger.

Net gevonden:[link2]Wikipedia Nieuwe Spelling,http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... e_spelling[/link2]

Mvg,
Brecht
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”