DE FILTERBUSSEN MODEL 1928, 1931 en 1934

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Mede-Beheerder
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

DE FILTERBUSSEN MODEL 1928, 1931 en 1934

Bericht door Bram1940 » 15 dec 2019 20:22

Bij de invoering van het gasmasker model 1928 hoort ook een nieuwe filterdoos. De eerste filterdozen zijn van het model 1928. Dit model van filterbus werd gebruikt voor de gasmaskers model 1928 en 1929. Wat later werd een nieuw model in gebruik genomen, het model 1931. Deze bussen zijn voornamelijk te vinden op de gasmaskers model 1929. In 1934 komt er nog maar eens een nieuwe filterbus uit, samen met het gasmasker model 1934 (wat op zich eveneens een licht aangepaste versie is van het gasmasker model 1929). Een foto zegt meer dan duizend woorden. Indien er iemand meer technische gegevens heeft over de ontwikkeling, feel free to post it here !

De filterbus model 1928
Boven :
Gasmasker4 (6).jpg
Onder :
Gasmasker4 (4).jpg
De filterbus model 1931
Boven :
Gasmasker1 (12).jpg
Onder :
Gasmasker1 (4).jpg
Gasmasker13 (15).jpg
De filterbus model 1934
Boven :
Gasmasker2.jpg
Onder :
Gasmasker2 (5).jpg
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bram1940
Mede-Beheerder
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DE FILTERBUSSEN MODEL 1928, 1931 en 1934

Bericht door Bram1940 » 16 dec 2019 00:31

De filters bestonden uit :

- Actieve kool : de actieve-kooldeeltjes (koolstofatomen) oefenden een aantrekkingskracht uit op gasvormige deeltjes (moleculen), die de actieve kool omgaven of doorstroomden. Hoe sterk deze aantrekkingskracht was, werd door een aantal factoren bepaald, bijvoorbeeld door de vorm en massa van de moleculen die in aanraking kwamen met de actieve kool. Juist doordat niet alle moleculen even sterk werden aangetrokken en vastgehouden (geadsorbeerd) door actieve kool, was het mogelijk één of meer ongewenste stoffen uit lucht of gas te verwijderen. De grootte en onderlinge verhoudingen van de poriën werden bepaald door de gebruikte grondstof en de activeringsmethode. Als grondstof konden in principe alle vezelhoudende materialen worden gebruikt, zoals hout(snippers), turf, steenkool en bruinkool, waarbij de vezels voor verhitting gedompeld werden in een oplossing van zinkchloride.
- Alkalisch (basisch) granulaat om zuren tegen te houden. Het was een verkorrelde briket op basis van loog en kalk.
- Anti-arsienefilters die gevormd werden door verschillende lagen vilt of alfapapier (cellulosepapier) boven elkaar waardoor een ondoordringbare barrière gevormd werd voor lichaampjes van amper één derde van een micrometer. De gezuiverde lucht werd wel doorgelaten. Door het aantal lagen te verhogen, bekwam men betere resultaten om gezuiverde lucht in te ademen, waardoor het mogelijk was om nog zware arbeid te verrichten in besmet gebied. In tegenstelling tot de passieve gasmaskers van de burgerbescherming, moest de filter daardoor een pak groter zijn, waardoor gewerkt werd met een slang en een draagzak om het gewicht van de filter op de heup mee te dragen. De slang vormde echter het zwakke punt en moest daarom met zorg gehanteerd worden.

Vooralsnog is er echter geen spoor van asbest.

Enkele foto's van de binnenkant van een filter (met onderkant van de filter naar boven gericht):
Be gasmaskerfilter inhoud - 5 (1).jpg
Be gasmaskerfilter inhoud - 6 (1).jpg
Be gasmaskerfilter inhoud - 7 (1).jpg
Be gasmaskerfilter inhoud - 9 (1).jpg
Be gasmaskerfilter inhoud - 11 (1).jpg
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool
Aide-Mémore sur la Protection contre le Péril Aérien, Association des Centrales Electriques Industrielles de Belgique et Bureau d'Etudes Industrielles Fernand Courtoy, Sopel, Bruxelles, 1939, 145p + 31fig
Met dank aan Piot1940 voor het vakkundig uiteenhalen van een filter model 1934
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot”