Yzerkruis

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Yzerkruis

Bericht door MrMich »

Beste,

Mag ik eens jullie mening over dit Yzerkruis.
Ik twijfel om hem aan te kopen omdat hij zo mooi blinkt, hij lijkt bijna te goed om waar te zijn.
Zien ze er normaal niet donkerder/groener uit en is deze wel nog origineel of opgeschuurd?

mvg,

Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Yzerkruis

Bericht door jef »

Dag Michiel,
Heb tot op vandaag geen copies gezien, maar men vandaag mag in niets meer verschieten. Dit wil niet zeggen dat er geen zijn. Het is een relatief dure medaille en wanneer men-ik zeg maar wat-met de originele matrijzen " naslagen" moest kunnen maken, dan zou men wel een euro kunnen bijverdienen. Het is nu afwachten of er veel gelijkaardige stukken aangeboden worden. Maar daar kan je niet op wachten, hé. Tien/vijftien jaar geleden kwamen er ook eens massa's mooie vuurkruisen op de proppen..... :? Dat was niet normaal.
Ik heb er geen idee van of het een authentieke medaille is. Er zijn nog andere factoren die de authenticiteit kunnen bewijzen: gewicht, dikte, materiaal van het stuk. Ik hoop dat er nog andere verzamelaars hun " gedacht" zeggen.
Ik nam wel een foto van een stuk uit mijn verzameling ter vergelijking. Ziet en wel een beetje "groener" uit. Heb nog twee andere die meer gekuist werden en waarvan de groene aanslag weg is. Maar dan zie je meer de bronskleur. Jouw medaille lijkt een beetje bleker ? Aan de staart van de leeuw zie ik toch ook een beetje "groen". Misschien is de bleke kleur te wijten aan de belichting? Ik zie ook niet onmiddellijk verschillen. Emile Vloors, de graveur's is ook vermeld.....
Wordt hopelijk vervolgd...
Jef
Project01.DMSPyzerk.jpgbis.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Yzerkruis

Bericht door Yente »

Ik ben deze ook tegen gekomen, net zoals het vlaams ijzerkruis dat hij aanbiedt.
Gezien ze inderdaad heel nieuw lijken en de lintjes zo van de fabriek lijken te komen, heb ik mijn handen er af gehouden.

Gewoon ter info.

Groetjes,
Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Yzerkruis

Bericht door MrMich »

Beste,

Beiden bedankt voor uw snelle antwoord, heb beslist om hem niet aan te kopen.
Btw jef, ik ben de jongeman die uw gasmasker heeft overgekocht :)

mvg,

Michiel
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Yzerkruis

Bericht door jef »

OK, dag Michiel. Het IJzerkruis in nog te vinden hoor.... beetje geduld :)
Jef
MrMich
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:56

Re: Yzerkruis

Bericht door MrMich »

Beste,

Inderdaad, zie er geregeld wel eens een passeren.

mvg,

Michiel
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”