M31 helm met binnenwerk

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

M31 helm met binnenwerk

Bericht door dahaka »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Heeft iemand misschien meer info over het binnenwerk? voelt plastiek achtig aan? ... ersatz?

mvg
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door canadian2nd »

Eens vragen aan Jean

piot1940

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door dahaka »

ok bedankt

PB verzonden
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door piot1940 »

hm hm, nog niet gezien.

Dit lijkt me een soort "toile cirée". Als je begrijpt wat ik bedoel. Ttz katoenen stof die een coating kreeg. Werd in het interbellum en na de oorlog ook nog gebruikt voor oa. autozetels, regenjassen, tafellakens ed...
Dit lijkt me vrij oud en blijkbaar origineel. Ofwel is dit een niet gekende uitvoering van het binnenwerk ofwel een variante van een Franse binnenhelm. Maar dit laatste met enig voorbehoud en zonder kennis van zaken mbt Franse Adrian Helmen.

Ken je soms een fransman die Mei '40 verzamelt? of een Frans forum.

m vr gr, jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door canadian2nd »

Mijn gedacht Jean !

Ik twijfel ook maar langs de andere kant waren de de Britse binnenwerken ook zo uitgevoerd. Inderdaad katoen die een "coating" kreeg.

Ik denk ook origineel (wie zou zich anders de moeite getroosten om dit in namaak te produceren - en zo goed !) tenzij iemand die kort na de oorlog het binnenwerk heeft veranderd en die dergelijke stof ter beschikking had. Het stikwerk ziet er mij trouwens vrij professioneel uit. Ik denk ook niet dat deze stof nu nog te verkrijgen/kopen is.
Ik ga voor origineel maar nog onbekend.


mvg

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door piot1940 »

Beste,

Mijn vermoeden is helaas waarheid geworden. Op de site "World War Helmets" is een deel betreffende de Franse Adrian en oa. de civiel gebruikte versies daarvan:
http://www.world-war-helmets.com/annexe ... mes-civils
Zij gebruiken diverse soorten toile cirée.
Nu leek me op het eerste zicht uw helm nogal hoog van bol. Dit zou op een franse origine kunnen
wijzen. Kijk eens of de leeuw er origineel opzit?

World War Helmets casque Adrian 26 algemeen: http://www.world-war-helmets.com/fiche. ... ian-Mle-26
World War Helmets: http://www.world-war-helmets.com/

m vr gr, Jean
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door dahaka »

ik ga eens kijken of de leeuw er origineel op zit ...

qua bolheid valt het mee? ... heb in het verleden al een franse pot gekocht met een belgische leeuw.... deze is vlakker tegen de grond? ...
maar ik twijfel nu wel.

hoe moeilijk kan het zijn om een degelijke WO2 belg vast te krijgen :cry: :|

bedankt allesinds voor de info en de moeite jongens!!
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door piot1940 »

Misschien een magere troost maar ik heb me indertijd ook al laten lijmen door een franse pot met een belgische leeuw om nog maar niet te spreken van sommige "gefoefelde" britse items. In de sector van US helmen en britse para helmen is de "trafficage" zelfs nog erger.

m vr gr, Jean
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door LEO »

@ dahaka.Onderste foto. Is de Rijkswachthelm naast de granaten die van mijn vader ?
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door homefront »

Deze binnenwerken in toile cireé komen meer voor in rode kruishelmen en helmen van de luchtbescherming, TIJDENS de bezetting. Volgens mij werden deze dus gemaakt voor de civiele diensten die tijdens de oorlog Belgische legerhelmen gebruikten (met aangepaste beschildering). Dit hoort dus niet echt in een kaki helm.

De helm is toch een Belgische, ik baseer mij op de koperen rivetten en de ronde tip van de kam. Franse rivetten zijn in blank metaal en de tip van de kam is spitser.
De iets bollere vorm zie je bij Belgische helmen met een grote maat (ik heb er ook zo één), of is het een bepaalde fabrikant?

Dus volgens mij een Belgische helm met een binnenwerk van tijdens de bezettingsjaren.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
dahaka
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jun 2011 11:28

Re: M31 helm met binnenwerk

Bericht door dahaka »

Tot op vandaag heb ik de helm ook nog altijd bijgehouden omdat hij ook daadwerkelijk "goed aanvoelt" ...
Bedankt voor de info!
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”