Overjas officier

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Overjas officier

Bericht door js1 »

Hallo allemaal

ik heb gelezen over de verschillen tussen een vooroorlogse en naoorlogse overjas manschap (dankzij deze knappe website : http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Kl ... ejasNL.htm ), maar wat zijn de verschillen tussen een officiersmantel (model na november 1936) en een naoorlogs exemplaar ?

bedankt !
Johan
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Overjas officier

Bericht door jef »

Johan,
Ik vrees dat er tussen die door U opgenoemde modellen nog Britse en Canadese exemplaren zullen zitten. Op het einde en kort na de oorlog werd alles gebruikt wat voorhanden was.
Jef
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Re: Overjas officier

Bericht door js1 »

Hallo Jef
bedankt voor de info. Heeft België na de oorlog nog zelf mantels gemaakt die leken op het model van november 1936 ?

beste groeten
Johan
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Overjas officier

Bericht door homefront »

Ja, naoorlogse mantels voor officieren lijken sterk op het model 1936.
De kentekens kunnen voor zekerheid zorgen; bv geborduurde kentekens van een linieregiment => vooroorlogs.
Ook het type stof, de knopen en de snit kunnen weggevers zijn maar geven geen zekerheid.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Re: Overjas officier

Bericht door js1 »

Hallo Brecht

super bedankt voor de info. Kwamen er na WW II geen geborduurde graden meer voor op de overjassen van de officieren ? En werden er voor 1940 geen metalen graadkentekens op de officiersoverjassen van bijvoorbeeld linie regimenten gebruikt ?

beste groeten
Johan
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Overjas officier

Bericht door nick »

homefront schreef:Ja, naoorlogse mantels voor officieren lijken sterk op het model 1936.
De kentekens kunnen voor zekerheid zorgen; bv geborduurde kentekens van een linieregiment => vooroorlogs.
Ook het type stof, de knopen en de snit kunnen weggevers zijn maar geven geen zekerheid.
Beste,

Hier gaan we te kort door de bocht... Na de oorlog werden wel degelijk nog geborduurde kentekens aangebracht op de kapootjassen. Dit hing gewoon af van de 'duiten' die de officier aan zijn tenue wou besteden.

Misschien deze 'overpeinzing':
- Een officier afkomstig van adel versus een officier afkomstig uit een bescheidener milieu, beiden met dezelfde graad bekleed... Van wie zal de kapootjas zeker en vast geborduurde kentekens dragen?

De kapootjassen werden doorgedragen... Na de V-dag ging niet plots iedereen een ander tenue gaan bestellen. Ik heb ooit een vooroorlogse kapootjas gehad uit 1936, het etiket vermeldde de naam en de graad van Majoor. Op de jas stonden echter metalen kentekens van Generaal-majoor. Opzoekingen leerden mij dat de man ergens midden jaren vijftig Generaal-majoor was.

Vergeet ook niet dat bij bevordering de kentekens dienden aangepast te worden en borduursel is handwerk, dus eerder kostelijk. Het kan dus voorkomen dat je een kapootjas in handen krijgt van bvb een 'geborduurde' Kapitein die bevorderd werd tot Commandant en op de jas gewoon een metalen baret werd aangebracht.

Meestal vind men in de binnenzak een gedateerd etiket dat uitsluitsel kan geven.

Mvg,

Nick
Laatst gewijzigd door nick op 28 jul 2013 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Overjas officier

Bericht door nick »

js1 schreef:Hallo Brecht

super bedankt voor de info. Kwamen er na WW II geen geborduurde graden meer voor op de overjassen van de officieren ? En werden er voor 1940 geen metalen graadkentekens op de officiersoverjassen van bijvoorbeeld linie regimenten gebruikt ?

beste groeten
Johan
Beste,

Beide zaken waren mogelijk, zie hierboven.

Mvg,

Nick
js1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jul 2013 16:47

Re: Overjas officier

Bericht door js1 »

Hallo Nick

bedankt voor deze info !!

beste groeten
Johan
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Overjas officier

Bericht door homefront »

Bovenstaande klopt natuurlijk als een bus!
Maar wat ik bedoelde: verschillende vooroorlogse eenheden werden veranderd na WOII, vandaar dat heel wat (niet allemaal) geborduurde kentekens voor zekerheid kunnen zorgen.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”