Troepenjas model 1935

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Troepenjas model 1935

Bericht door Paddy »

homefront schreef:Troepenjas model 1935

Het leek me een leuk idee om eens een topic te maken over de mod35 troepenjas, samen met de adrian-helm hét kenmerk van de piot van 1940. Wie zo'n jasje heeft kan het hier posten.

In het Belgisch leger was zoveel toegelaten en bestond zoveel die niet reglementair was dat we zeker van elkaars foto's kunnen leren...

Ik begin alvast met jasjes uit mijn collectie.

Mvg,
Brecht
homefront schreef:Jasje van jager te paard Albert Dive. Groene uitvoering van 1939.

Afbeelding
homefront schreef:origineel gemonteerde kraagspiegels:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Paddy »

homefront schreef:Jasje van de Ardeense Jagers, gemarkeerd 1940, origineel gemonteerde kraagspiegels. Dit jasje is in praktisch nieuwe staat, nooit gewassen.

Afbeelding
homefront schreef:De knopen werden, voor ze opgenaaid werden in de fabriek, gebronzeerd zodat ze niet gingen blinken. Dit is goed te zien op de vorige foto.
Heel wat soldaten gingen ze toch opblinken, vaak te zien op originele foto's van tijdens mobilisatie.

Achterkant jas Ardeense Jagers:
Afbeelding
homefront schreef:Markeringen binnenin:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Paddy »

homefront schreef:Jasje van een soldaat 4de linie.

Hier is het merkwaardig dat het jasje geen omslaande mouwen heeft. Voor de rest is het volledig volgens voorschriften gemaakt.

Afbeelding
homefront schreef:Markeringen binnenin dit jasje:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Paddy »

homefront schreef:markeringen in twee andere jasjes:


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding
homefront schreef:Een jasje van 1939. Merkwaardig is hier de bruine kleur zoals gebruikt werd voor '39. Vanaf 1939 waren de meeste jasjes groener van kleur.

Afbeelding


Enkele variaties in kleur: van bruin tot donkergroen


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Frans schreef:Ik zou gaan voor de Chasseurs Ardennais natuurlijk, LOL Maar zal zoeken zijn naar een speld in een hooiberg.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Paddy »

Bram1940 schreef:Brecht,

Zeer mooie foto's! De foto met de kleurverschillen is natuurlijk zeer interessant. Idem wat de markeringen betreft. De maker RDH ben ik nog al tegen gekomen. Ken je de volledige naam?

Groeten,
Bram.
homefront schreef:Alvast bedankt voor de reacties.

Bram, ik ken de verschillende afkortingen maar niet wat ze betekenen...

Mvg,
Brecht
Bram1940 schreef:
homefront schreef:Alvast bedankt voor de reacties.

Bram, ik ken de verschillende afkortingen maar niet wat ze betekenen...

Mvg,
Brecht
Brecht,

Welke zijn de gekende afkortingen? Ik dacht dat die vestjes vervaardigd werden door talloze private firma's in opdracht van het leger (gezien de exponentiële toename van het aantal recruten en oud-militairen die dan nog vaak een verouderd uniform hadden).

Wat RDH betreft, zie foto's van een vest die enkele jaren geleden te koop was op een veilingsite hieronder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,
Bram.
homefront schreef:Ivm de kleurvariaties: het zijn allemaal mod35 jasjes gemarkeerd '38, '39 of '40. Het zijn dus geen omgevormde mod28 jasjes. Die zijn vaak 'geler' of meer 'kaki' van kleur.
Paddy schreef:Mooie verzameling Brecht8

Wat reglementering:
[link2]Modification a la tenue khaki,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=50[/link2]
homefront schreef:Dag Bram,
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt, ik ken niet 'alle' afkortingen. Ik ken wel de meest voorkomende, ik denk niet dat er zoooveel zijn.
Ik post de afkortingen en extra foto's wanneer dit topic verhuisd is naar de nieuwe site... 'k Weet zelf niet hoe dat moet.
& done ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Dank u wel Patrick!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Mijn laatste aanwinst.

Het jasje komt van het geniemuseum. Enkele vragen werden gesteld over de twee naden bovenaan de jas. Dit jasje is een model 35 jas voor troep, deze naden zijn aanpassingen door een kleermaker om de jas meer te doen centreren. Ook de kraag werd aangepast met een meer puntige kraag.
Dit werd niet enkel door onderofficieren gedaan maar ook bij 'modieuze' soldaten werd het door de vingers gezien.

Deze jas heeft ooit een streep op de mouw gehad, een rode of een zilveren? Dat hoop ik uit te zoeken, misschien krijg ik info over deze persoon via het stamboeknummer. Het nummer begint met 194: 4de vervoerkorps (194/15959). De bonnet de police is van het derde, dus nog es zoeken naar een andere...

Na de foto's van de jas, enkele foto's van mijn grootoom, soldaat bij de artillerie. Hij droeg een dergelijke jas die hij zelf liet aanpassen door een kleermaker. Let op de puntige kraag en de naden bovenaan. Hij droeg deze niet enkel bij de fotograaf of als uitgangstenue maar hij droeg het ook tijdens de mobilisatie en tijdens de veldtocht van mei 1940. Daar zijn ook foto's van.

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

De kraag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

De jas heeft ook sterke gebruikssporen, ze zal ook tijdens de dienst zijn gebruikt en niet enkel als uitgangstenue.

Hier een foto van waar ooit de streep stond, op de twee mouwen duidelijk zichtbaar.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Mijn grootoom: duidelijk dezelfde snit van jas:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

detail van de naden, ook de knopen zijn van een groter en meer blinkend model:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Te paard met zelfde uniform, te herkennen aan de kraag.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Tijdens de mobilisatie (1940), zelfde uniform met spitse kraag. Let ook op de laarzen...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Uniform artilleur - zoldervondst

Bericht door nick »

Beste allemaal,

Ze zijn nog te vinden, de vooroorlogse tenues... Een compleet uniform van een korporaal van het 11° Artillerie regiment.

Weggemoffeld op zolder na de vijandelijkheden in 1940 zag dit uniform voor het eerst terug het daglicht in 2011...

Kijk mee en geniet, het ademt gewoon 'historie' uit...

Mvg,

Nick

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door nick »

Een groter kiekje...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Blackadder »

Mooie verzameling allemaal !

Hier volgt mijn kleine bijdrage:

Korporaal 1e Regiment Grenadiers
gedateerd 1938 - krijgsgevangen 28 mei 1940 (zwarte driehoek op de rug)



Afbeelding

Afbeelding
Rumbeke mei 1940
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Een mooi jasje heb je daar!
Maar als het jasje in krijgsgevangenkamp werd gedragen, zouden de kraagspiegels er dan niet af moeten zijn? Of bestaan er voorbeelden (foto's) van krijgsgevangenen mét hun kraagspiegels nog op de jas? Alle jasjes die ik al zag met zwarte driehoek waren zonder kraagspiegels of hermonteerde kraagspiegels.
Nooit eerder gezien,maar wie weet... Als iemand zo'n foto zou hebben, zeker eens posten!

Mvg,
Brecht
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door nick »

homefront schreef:Een mooi jasje heb je daar!
Maar als het jasje in krijgsgevangenkamp werd gedragen, zouden de kraagspiegels er dan niet af moeten zijn? Of bestaan er voorbeelden (foto's) van krijgsgevangenen mét hun kraagspiegels nog op de jas? Alle jasjes die ik al zag met zwarte driehoek waren zonder kraagspiegels of hermonteerde kraagspiegels.
Nooit eerder gezien,maar wie weet... Als iemand zo'n foto zou hebben, zeker eens posten!

Mvg,
Brecht
Beste allemaal,

Ik heb hier enkele foto's van krijgsgevangenen waarop toch wel duidelijk te zien is dat sommigen nog hun kraagspiegels dragen. Ik kan die jammer genoeg niet inscannen maar Brecht mag gerust eens langskomen voor een 'studie' :) ... Aan de foto's moeten we niet twijfelen want die hebben een Duitse censuurstempel van het 'Stalag'.

Meer nog, sommigen dragen Engelse BD's waarop kraagspiegels genaaid zijn, ik heb oa een studiofoto van een krijgsgevangene die een artisanaal gemaakte vareuse draagt zonder borstzakken maar wel met kraagspiegels.
In de collectie heb ik ook een jasje (met kraagspiegels) van een krijgsgevangene met een artisanaal gemaakte flochemuts... Ik zal die eens posten.

Men mag niet vergeten dat de Walen meestal vier jaar gevangen hebben gezeten en moesten gaan werken oa bij de landbouwers en zo wel wat kledij versleten hebben...

Mvg,

Nick

P.S.: Mocht Blackadder de ontbrekende granaat voor de rechter kraagspiegel zoeken, geef me maar een seintje.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door nick »

homefront schreef:Een mooi jasje heb je daar!
Maar als het jasje in krijgsgevangenkamp werd gedragen, zouden de kraagspiegels er dan niet af moeten zijn? Of bestaan er voorbeelden (foto's) van krijgsgevangenen mét hun kraagspiegels nog op de jas? Alle jasjes die ik al zag met zwarte driehoek waren zonder kraagspiegels of hermonteerde kraagspiegels.
Nooit eerder gezien,maar wie weet... Als iemand zo'n foto zou hebben, zeker eens posten!

Mvg,
Brecht

Brecht,

Bestudeer de foto's eens van volgend topic...

http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=69&t=865

Zoals je kunt merken => affirmatief, de kraagspiegels werden gedragen door krijgsgevangenen.

Mvg,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hieronder een vest uit mijn verzameling. Het is er één van 1938, eigenaardig genoeg blijkbaar met het stamnummer van iemand uit een opleidingscentrum.

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Blackadder »

homefront schreef:Een mooi jasje heb je daar!
Maar als het jasje in krijgsgevangenkamp werd gedragen, zouden de kraagspiegels er dan niet af moeten zijn? Of bestaan er voorbeelden (foto's) van krijgsgevangenen mét hun kraagspiegels nog op de jas? Alle jasjes die ik al zag met zwarte driehoek waren zonder kraagspiegels of hermonteerde kraagspiegels.
Nooit eerder gezien,maar wie weet... Als iemand zo'n foto zou hebben, zeker eens posten!

Mvg,
Brecht
Hallo Brecht,

De kraagspiegels werden wel degelijk in krijgsgevangenschap gedragen.(zie bijgevoegde foto) ;)
Het enige wat verwijderd werd waren de metalen kraaginsignes.

Afbeelding

Ik denk echter dat de jas nooit in krijgsgevangenschap gedragen is. Volgens mij werd de zwarte driehoek op de rug geplaatst voor men de krijgsgevangen ging interneren, dus op een van de verzamelpunten ergens kort na de capitulatie in België. Gewoon een veronderstelling natuurlijk.. :)

Jelle
Rumbeke mei 1940
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door piot1940 »

Dit is een beetje off_topic aan het gaan maar wens toch in te pikken op hetgeen in krijgsgevangenschap werd gedragen
Hieronder een allegaartje. De foto komt uit een hele reeks die op de achterzijden STALAG VI F gemarkeerd zijn.

Afbeelding
...
Afbeelding

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

interessante info!
Mvg,
Brecht
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Blackadder
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2011 00:05
Locatie: Rumbeke

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Blackadder »

Afbeelding

En compleet dankzij Nick ;)
Rumbeke mei 1940
mauser1889
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2011 20:34

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door mauser1889 »

hallo iedereen

ik vraag me af in welke periode deze riem gebruikt werd

ik heb deze namelijk ook gezien in het koninglijk legermuseum ;die zat toen op een uniform gedateerd 1918???

kan dit kloppen ???

grts
Paddy schreef:
homefront schreef:Jasje van de Ardeense Jagers, gemarkeerd 1940, origineel gemonteerde kraagspiegels. Dit jasje is in praktisch nieuwe staat, nooit gewassen.

Afbeelding
homefront schreef:De knopen werden, voor ze opgenaaid werden in de fabriek, gebronzeerd zodat ze niet gingen blinken. Dit is goed te zien op de vorige foto.
Heel wat soldaten gingen ze toch opblinken, vaak te zien op originele foto's van tijdens mobilisatie.

Achterkant jas Ardeense Jagers:
Afbeelding
homefront schreef:Markeringen binnenin:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Ja dat klopt, een gelijkaardig model werd reeds tijdens de Eerste Wereldoorlog gedragen maar na de oorlog verder geproduceerd als fantasieriem. Werd nog veel gedragen tot 1940.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Lewis Gunner »

Blackadder schreef: Hallo Brecht,

De kraagspiegels werden wel degelijk in krijgsgevangenschap gedragen.(zie bijgevoegde foto) ;)
Het enige wat verwijderd werd waren de metalen kraaginsignes.

Afbeelding

Ik denk echter dat de jas nooit in krijgsgevangenschap gedragen is. Volgens mij werd de zwarte driehoek op de rug geplaatst voor men de krijgsgevangen ging interneren, dus op een van de verzamelpunten ergens kort na de capitulatie in België. Gewoon een veronderstelling natuurlijk.. :)

Jelle
Waarom moesten de metalen kentekens verwijderd worden ?
Heeft iemand nog een theorie over de zwarte driehoek ?

Groeten
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door patrouilleur »

Neen normaal kan dit niet op welke vest in het KLM staat deze riem gemonteerd?
mvg Kris

mauser1889 schreef:hallo iedereen

ik vraag me af in welke periode deze riem gebruikt werd

ik heb deze namelijk ook gezien in het koninglijk legermuseum ;die zat toen op een uniform gedateerd 1918???

kan dit kloppen ???

grts
Paddy schreef:
homefront schreef:Jasje van de Ardeense Jagers, gemarkeerd 1940, origineel gemonteerde kraagspiegels. Dit jasje is in praktisch nieuwe staat, nooit gewassen.

Afbeelding
homefront schreef:De knopen werden, voor ze opgenaaid werden in de fabriek, gebronzeerd zodat ze niet gingen blinken. Dit is goed te zien op de vorige foto.
Heel wat soldaten gingen ze toch opblinken, vaak te zien op originele foto's van tijdens mobilisatie.

Achterkant jas Ardeense Jagers:
Afbeelding
homefront schreef:Markeringen binnenin:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Lewis Gunner »

Lewis Gunner schreef:
Blackadder schreef: Hallo Brecht,

De kraagspiegels werden wel degelijk in krijgsgevangenschap gedragen.(zie bijgevoegde foto) ;)
Het enige wat verwijderd werd waren de metalen kraaginsignes.

Afbeelding

Ik denk echter dat de jas nooit in krijgsgevangenschap gedragen is. Volgens mij werd de zwarte driehoek op de rug geplaatst voor men de krijgsgevangen ging interneren, dus op een van de verzamelpunten ergens kort na de capitulatie in België. Gewoon een veronderstelling natuurlijk.. :)

Jelle
Waarom moesten de metalen kentekens verwijderd worden ?
Heeft iemand nog een theorie over de zwarte driehoek ?

Groeten
Nog eens vragen ;) .

Groeten
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

De zwarte driehoek was gewoon ter herkenning, om te zien dat het om krijgsgevangenen gaat. Net dezelfde reden waarom concentratiekampgevangenen een streepjespak droegen en in de wehrmachtgefangnissen droeg men jassen met een gele cirkel in gestikt => herkenning

Niet overal werd die driehoek gebruikt, soms zie je KGF of KG op de rug geschilderd of gedrukt. Zie:

http://hethuisvan4045.webs.com/apps/pho ... =127896168

En ik vermoed dat in de offlags geen merkteken op het uniform gezet werd. Die bleven dan ook meestal in hun Oflag, de soldaten gingen vaak buiten de stalag om te werken dus was een merkteken wel nodig.

Het is logisch dat de meeste metalen kentekens werden verwijderd, als gevangene behoor je niet meer tot een eenheid van het leger... Dit werd later door de geallieerden ook met Duitse krijgsgevangenen gedaan.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Ivm de riem met slangenkoppel: in het bericht 'foto's 1915-1935' : http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=845
zie je heel wat voorbeelden van dit model van riem.
De oudste foto waar zo'n riem te zien is, is van 1921, de jongste van '35-'40.

Ik heb zelfs een vermoeden dat deze riem niet enkel fantasie was maar dat ze door het leger werd geleverd. Bewijzen heb ik hier wel niet voor... maar op sommige foto's zie je groepen die allen zo'n riem dragen.

Meer info vind je hier: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/AB ... ameset.htm
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Bram1940 »

Brecht,

Volgens mij gaat het ook om een reglementair model. Je hebt ze wel in enkele modellen (vooral de sluiting dan). Ik heb er waarbij een matricule ingezet werd. Je ziet ook kazernefoto's waar die riem door verschillende militairen gedragen wordt. Moest het niet officieel zijn, zou dat toen zeker niet geduld geweest zijn bij de troep.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door Lewis Gunner »

homefront schreef:Het is logisch dat de meeste metalen kentekens werden verwijderd, als gevangene behoor je niet meer tot een eenheid van het leger... Dit werd later door de geallieerden ook met Duitse krijgsgevangenen gedaan.
Bedankt homefront,
Werden de andere kentekens ook verwijderdt ? bv. mitrailleurs-ster, trompetter ...

Groeten
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Troepenjas model 1935

Bericht door homefront »

Geen idee, eens foto's bekijken van krijgsgevangenen...
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”