Ontbrekende immatricualtienummers

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door piot1940 »

Mogelijks is deze vraag reeds gesteld bij een ander topic maar ik kom er toch nog maar eens op terug.
Ik kreeg onlangs de volgende vraag waar ik helaas geen antwoord op heb.
J'ai récupéré du Sud de la France une coque d'Adrian '31 immatriculée 265 1583, mais je ne trouve pas, malheureusement, sur le site trace des numéros d'unités 264 à 271.
Dit klopt inderdaad. In het stamboekreglement van 1939 werden deze nummers niet toegekend. Waarom? een vergetelheid of een blok voorbestemd om later toe te kennen?

Het uittreksel kan je hier downloaden: http://www.mediafire.com/file/8rgmkfq09 ... s_1939.pdf

numeriek georganiseerde lijst op: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Im ... mersNL.htm
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door mava105 »

Maar als dit nummer in de helm stond, werd het waarschijnlijk wel aan iemand toegekend.
Gezien teruggevonden in het zuiden van Frankrijk, mogelijks voormalig eigendom van iemand van de VOC troepen
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door eaw458 »

mava105 schreef:Maar als dit nummer in de helm stond, werd het waarschijnlijk wel aan iemand toegekend.
Gezien teruggevonden in het zuiden van Frankrijk, mogelijks voormalig eigendom van iemand van de VOC troepen
Ja - maar enerzijds hadden die eenheden als een stamboeknummer voor vertrek en anderzijds ben ik er nog niet zo zeker van dat er ook in de Midi nog nieuwe miliciens ingelijfd werden.

Ik zou op zoek gaan naar een eenheid die (a) na het verschijnen van dit reglement ontstond en (b) nieuwe miliciens inlijfde na die datum.

De verzamelaar zou ons een dienst kunnen bewijzen door er bij te vertellen waar precies die helm gevonden werd.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door piot1940 »

De verzamelaar zou ons een dienst kunnen bewijzen door er bij te vertellen waar precies die helm gevonden werd.
Ik heb dit zonet nagevraagd. 0
wordt vervolgd.
Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door piot1940 »

Het antwoord van mijn kontaktpersoon
J'avais demandé au vendeur - qui n'est pas un collectionneur- d'où venait ce casque : il a été trouvé dans l'Hérault à Teyran (10 km au Nord- Est de Montpellier) sur une brocante. On peut alors bien sûr supposer que ce casque n'a pas voyagé beaucoup depuis 72 ans....
hij gaf me ook zijn visie op deze helm
J'ai bien fouillé dans le livre du Colonel Jean Jamart sur l'Armée belge de France, mais il ne m'a pas appris beaucoup.
On restera dans le vague, parce que tout est possible : il s'agit peut-être d'un gradé, d'un sous-officier ou militaire détaché d'une unité de l'Armée pour accompagner des Troupes de Renfort et d'Instruction ou des C.R.A.B..........
.................ou encore d'un militaire isolé suite aux graves évènements, mais j'y crois moins.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door eaw458 »

piot1940 schreef:Het antwoord van mijn kontaktpersoon
J'avais demandé au vendeur - qui n'est pas un collectionneur- d'où venait ce casque : il a été trouvé dans l'Hérault à Teyran (10 km au Nord- Est de Montpellier) sur une brocante. On peut alors bien sûr supposer que ce casque n'a pas voyagé beaucoup depuis 72 ans....
hij gaf me ook zijn visie op deze helm
J'ai bien fouillé dans le livre du Colonel Jean Jamart sur l'Armée belge de France, mais il ne m'a pas appris beaucoup.
On restera dans le vague, parce que tout est possible : il s'agit peut-être d'un gradé, d'un sous-officier ou militaire détaché d'une unité de l'Armée pour accompagner des Troupes de Renfort et d'Instruction ou des C.R.A.B..........
.................ou encore d'un militaire isolé suite aux graves évènements, mais j'y crois moins.
En ik die hoopte dat die helm uit een of andere schuur in een dorp gevonden werd - dat zou nog eens helpen ;)

Ik zou er toch niets al te exotisch van maken en goed vasthouden aan het principe dat het stamnummer nooit gewijzigd werd bij overplaatsing. Het kader van de CRAB bvb had al zijn stamnummer van bij de eerste inlijving en geen enkele van die jongeren is heel bewust nooit of te nimmer geimmatriculeerd.

Mijn buikgevoel zegt me toch eerder dat het antwoord in ons land zijn oorsprong vindt.

Meer kan ik er ook niet van maken - sorry :(

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door piot1940 »

Walter,

Inderdaad, een schuur in een dorp ware beter geweest.
Het antwoord zal we ergens in Evere zitten. Die nummers zijn in '39 opengehouden met een doel in het vooruitzicht. Ik denk herbij aan een nota van later datum ergens in een JMO.

gr J
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door eaw458 »

Allicht.

Ik haal ook in de rapte even enkele eenheden aan die ontbreken in het reglement van 1939 en toch voor de Achttienddaagse Veldtocht opgericht werden en miliciens van de klas 40 inlijfden:

- het Versterkings- en Opleidingsdepot Ardeense Jagers (vanaf feb 1940 in de Prins Boudewijnkazerne te Brussel en met naamsverandering van '-depot' in '-centrum' vanaf apr 1940 in Charleroi)
- het 31A, 32A, 33A en 34A (resp. Etterbeek, Brugge, Mechelen en Leuven - het VOC/Aie werd pas opgericht enkele dagen na de start van de veldtocht)
- het 3DTCA (Sint-Annakazerne te Brussel)

Er zijn er zo nog wel een paar.

Of er binnen deze korpsen van de CRI's ook geimmatriculeerd werd met een eigen korpsnummer, of miliciens het korpsnummer kregen van het korps waarvoor ze bestemd waren, weet ik niet precies. Het reglement suggereert eerder de eerste aanpak.

Men zou idd eens door de JMO's moeten bladeren...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door Bram1940 »

Walter, de Cris waren in werkelijkheid al in 1939 opgericht, zij het niet onder hun uiteindelijke nzam. Het 34A had bv stamnummer 254. Groeten, Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter, de Cris waren in werkelijkheid al in 1939 opgericht, zij het niet onder hun uiteindelijke naam. Het 34A had bv stamnummer 254. Groeten, Bram.
Hmm... 34A lijkt me wel een beetje een gevalletje apart binnen de versterkings- en opleidingsdepots die bij de mobilisatie van 39 ontstonden, aangezien het hier om het enige artillerieregiment van de depots ging dat recruten bestemd voor één enkel korps opleidde. Allicht daarom dat het nummer van het depot van de lichte troepen gebruikt werd.

Ik vraag me dan ook af welk stamboeknummer recruten van het 31A, 32A en 33A kregen. Die individuele regimenten onstonden ook tijdens de mobilisatie.

Ik bedoelde natuurlijk dat het VOC/Aie als overkoepelend commando pas op 14 mei 1940 ontstond - dat was een uitzondering tussen de CRI's.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Ontbrekende immatricualtienummers

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In mijn documentatie heb ik militairen teruggevonden met stamnummer beginnend met 262 en 270 (allen miliciens van de klas 1940) die respectievelijk van 31A en 20A afkomstig waren. Het document (een ledenlijst van het "nieuwe" 34A in Frankrijk) is gedateerd juli 1940 en is opgemaakt in Frankrijk.

Groeten,
Bram.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”