Nummergelijk of niet nummergelijk

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Regelmatig kom je op beurzen of bij verzamelaars Belgische mausers tegen. Vele van deze schietgeweren hebben één of meerdere onderdelen die niet nummergelijk zijn. Zie o.a. http://www.abl1914.be/GewMauser1889/GewMauser1889.htm

Nu vraag ik mij al geruime tijd af of de wapens die in de ateliers binnengebracht werden om er hersteld te worden, steeds op alle nieuwe onderdelen eenzelfde nummer kregen als op de kamer etc.

Ik heb al wapens gezien met op de kolf hetzelfde nummer als op de rest van het wapen, maar gevolgd door "BIS". Wat was hier de verklaring voor (een tweede kolf nadat de eerste te zwaar beschadigd uit de strijd kwam, ...)? Zie o.a. https://www.libertytreecollectors.com/p ... oduct=1138

Op een ander wapen zag ik de nummer van een grendel doorgehaald met XXXX, waarna de grendel een ander nummer meekreeg.

Heeft er iemand een idee van of een wapen bijvoorbeeld een lader, of een kolfplaat, of ... kon krijgen met een ander nummer (oude stock die naar Frankrijk verhuisd is na de invasie van het land, ...)? Bestonden er richtlijnen voor het hergebruiken van onderdelen van beschadigde wapens?

Meestal kom je ook een makaron (rozet) tegen op de kolf van Belgische mausers met daarin het monogram van de Koning. Waar werd deze makaron op het wapen gezet (fabriek, eenheid, ...) en werd die ALTIJD aangebracht of zijn er gevallen bekend van mausers waar de makaron afwezig is?

Hoe moeten we bij die niet-nummergelijke wapens origineel van gefoefel herkennen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In mijn verzameling heb ik een Belgisch mausergeweer model 1889 dat toegewezen werd aan de Luikse burgerwacht. Het houtwerk vertoont, in tegenstelling tot de mausers op de sites in de eerste post, geen enkel merkteken (geen makaron, geen serienummer in het hout, etc.). De mauser is van de T-reeks (dus een redelijk "laat" wapen).

Kwamen deze mausers ook op de civiele markt terecht of waren deze enkel bestemd om er het leger (en later de burgerwacht) mee uit te rusten? Zijn er nog exemplaren gekend waar het serienummer wel in de metalen delen voorkomt, maar niet in het houtwerk? Was dit typisch iets voor de burgerwacht, voor de latere reeksen, ...?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door RAL »

Het is inderdaad moeilijk om een complete nummergelijke 89 of 16 te vinden. Bij herstellingen in de arsenalen gedurende WW1 was de nummergelijkheid geen prioriteit. Enkel het beschikken over een schietklaar geweer was prioriteit. Pas na WW1 werden de niet-nummergelijke geweren die voor grote herstellingen werden binnengegeven soms opnieuw van nummergelijkheid voorzien. Bij niet gelijke nummering op een geweer werd na WW1, in de eenheden, enkel het nummer op de kamer in de inventaris opgenomen. Dit veranderde volkomen met de modellen 35 en 36 waar alles nummergelijk was en waarbij de vervangstukken ook van dezelfde nummers voorzien werden.

Wat betreft het al dan niet aanwezig zijn van de koningsmakaron op de kolf vermoed ik dat geweren uit de privé-industrie enkel met de goedkeurings- EGB stempel op de kamer werden gemerkt, niet met de makaron op kolf, omdat in die bedrijven geen benoemde regeringsinspecteur werkzaam was.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door Bram1940 »

Beste RAL,

Het wapen in mijn verzameling is gestempeld Fabrique Nationale. Nam FN dan kolven af van andere fabrieken of hoe moet ik dat zien?

Groeten,
Bram.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door RAL »

Kan ook een opnieuw samengesteld geweer zijn uit een militair atelier. Was FN tot 1914 toen geen privé-bedrijf?
Ik weet dat enkel de Manufacture d'armes de l'état een staatsinspecteur had.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door Bram1940 »

Even ter vergelijking:

De mauser van de burgerwacht van Luik:
Afbeelding

Een mauser gemaakt door Hopkins and Allen:
Afbeelding

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door thelastofus »

Werden de mausers 1889 die men ombouwde naar model 1936 voorzien van nummergelijkheid? Of werd daar niet naar gekeken?

Mvg
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door C/Gr »

Jawel, nieuwe nummers op alle voorziene onderdelen. Serienummer met vijf cijfers ipv vier geen letter prefix meer. Enkel Anc Etab Pieper reconversies hielden blijkbaar de letter pre- of suffix en de oude nummers (maar de nieuwe loop kreeg hetzelfde nummer). Soms zijn de vorige nummers nog zichtbaar aan de binnenkant van de trekkerbeugel (laatste drie).
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door thelastofus »

Wat met het Monogram 'A' op de trekkerbeugel? Is dat ook een aanduiding dat het om een geconverteerde gaat?
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door C/Gr »

Heb je een afbeelding? Kan van alles zijn, meestal een keurmerk van een controleur.
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door C/Gr »

Zegt me niet onmiddellijk iets, ik heb geen toegang tot mijn foto's, dus kan ook niets opzoeken. Hebben de twee grote schroeven van de trekkerbeugel kleinere vastzettingsschroefjes?
Gebruikersavatar
thelastofus
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 feb 2012 19:42
Locatie: Belgie

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door thelastofus »

Ja ze zitten vast met 2 vastzettingsschroefjes.
Alles gezocht in verband met de 8ste en 17de linie
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door Troyka »

Zou mij ook niet verbazen dat tijdens het kuisen wel eens grendels e.a. verwisseld werden...
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Nummergelijk of niet nummergelijk

Bericht door C/Gr »

Ik heb dezelfde A op een MAE 89/36 en een B op een andere 89/36. Deze letters vind ik niet terug op mijn 89's. Misschien maakte dit inderdaad deel uit van het conversie proces.
thelastofus schreef:
voila, de 'A'
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”