Motohelm model 1938

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

Goeienavond,

Hieronder een link mbt de verkoop van een motohelm model 1938 van Onderluitenant de Vinck. Gaat het hier om dezelfde officier van wacht, baron de Vinck, die de brug van Maaseik liet ontploffen op 10/05/1940?

http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... log-marine

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Motohelm model 1938

Bericht door eaw458 »

In de annuaire 38/39 staat slechts één Vinck: J. Vinck, Lt Res bij de Aie en geboren in 1900. Alle andere (de) Vincken moeten dus na de opmaak van dit boek in dienst getreden zijn in de loop van 38 en 39.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Troyka »

Waarom zou een officier van Wacht een motohelm m38 hebben?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

De Vinck bevond zich aan de grens met Nederland en moest zich dus waarschijnlijk snel kunnen terugtrekken nadat de brug naar Roosteren opgeblazen was.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Lewis Gunner »

Mooi, mooi maar valt blijkbaar wel een beetje buiten mijn budget :lol:
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Motohelm model 1938

Bericht door eaw458 »

Tot welke eenheid behoorde die Olt de Vinck, Bram?

Thx,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Op 10/05/1940 is baron de Vinck hij reeds luitenant. Ik dacht 1 Jagers te Paard. Straks of morgen kan ik hierover zekerheid hebben, ik kan nu even niet aan mijn documentatie. Hij zou gevangen genomen geweest zijn die 10e mei, maar zou nog dezelfde dag of de dag erop ontkomen zijn.

Groeten,
Bram.
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Motohelm model 1938

Bericht door langemarck »

veel speculaties over de naam in deze helm en geen harde feiten, dus persoonlijk zou ik hier geen rekening mee houden.
hou er vooral rekening mee dat indien je deze helm zou kopen, het binnenwerk niet volledig is!! Indien volledig zou de prijs trouwens heel goed zijn geweest.
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Troyka »

Ik lees eerder S?s-Lt (Luc?) Vinck. Onderluitenant Vinck lees ik daar eerder in. Soit, boven mijn budget
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

Beste Langemarck,

Ik spreek mij niet uit over de prijs. Ik heb er twee in de verzameling die ik mij voor minder dan de helft van de aangegeven prijs aanschafte. Voor de geïnteresseerden: deze helm werd wel gedragen tijdens de meidagen, maar slechts door enkelingen. Het voorgeschreven model was de casque adrian. Foto's van het Bn Mo van de Ardeense Jagers en van het Jagers te Paard tonen dit aan.

Onderluitenant (of Luitenant) de Vinck was trouwens officier bij de Gr Cy/14 ID in plaats van het 1JtP.

Even voor de duidelijkheid, wat ontbreekt er juist volgens jou aan het binnenwerk?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Motohelm model 1938

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Beste Langemarck,

Ik spreek mij niet uit over de prijs. Ik heb er twee in de verzameling die ik mij voor minder dan de helft van de aangegeven prijs aanschafte. Voor de geïnteresseerden: deze helm werd wel gedragen tijdens de meidagen, maar slechts door enkelingen. Het voorgeschreven model was de casque adrian. Foto's van het Bn Mo van de Ardeense Jagers en van het Jagers te Paard tonen dit aan.

Onderluitenant (of Luitenant) de Vinck was trouwens officier bij de Gr Cy/14 ID in plaats van het 1JtP.

Even voor de duidelijkheid, wat ontbreekt er juist volgens jou aan het binnenwerk?

Groeten,
Bram.
Dag Bram,

Enerzijds heb ik hier en daar al getuigenissen gelezen van officieren van de Esk Cy en Gp Cy van de infanteriedivisies die per moto op verkenning uitgestuurd werden, maar anderzijds is het ook zo dat het organieke vervoermiddel van alle officieren bij deze twee types eenheden de velo was. Een eskadron cyclisten had een handjevol solo moto's, maar die werden volgens de slagorde door soldaten bereden. Een groep cyclisten had twee moto's op de staf en één enkele solo moto per eskadron, ook weer telkens met een bestuurder uit de categorie 'troep'.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Of die man in 1940 gemotoriseerd was, weet ik niet. Mogelijk heeft hij wel een opleiding motocyclist gehad bij zijn eenheid voor mei 1940. Het blijft uiteraard gissen. Voor het zelfde geld gaat het om iemand anders.

Hij stond alleszins op 10 mei in de ochtend op de uitkijk in Maaseik. Nadat een 150-tal cyclisten de brug van Roosteren hadden overgestoken, slaagde hij er nog in om het Belgische deel de lucht te laten invliegen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Motohelm model 1938

Bericht door piot1940 »

Even voor de duidelijkheid, wat ontbreekt er juist volgens jou aan het binnenwerk?
De interne riempjes zijn verwijderd.

m vr gr, J
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Motohelm model 1938

Bericht door langemarck »

Bram1940 schreef:Beste Langemarck,

Ik spreek mij niet uit over de prijs. Ik heb er twee in de verzameling die ik mij voor minder dan de helft van de aangegeven prijs aanschafte. Voor de geïnteresseerden: deze helm werd wel gedragen tijdens de meidagen, maar slechts door enkelingen. Het voorgeschreven model was de casque adrian. Foto's van het Bn Mo van de Ardeense Jagers en van het Jagers te Paard tonen dit aan.

Onderluitenant (of Luitenant) de Vinck was trouwens officier bij de Gr Cy/14 ID in plaats van het 1JtP.

Even voor de duidelijkheid, wat ontbreekt er juist volgens jou aan het binnenwerk?

Groeten,
Bram.


Bram!!!!
als je er twee in je collectie hebt, draai er dan eens ééntje van om! Die twee lederen riempjes die ontbreken, daar zou ik geen zaak over maken, die werden wel meer verwijderd, maar normaal zit er onder de lederen zweetband ook nog een linnen band en die ontbreekt volledig!!

de namen en de eenheden laat ik aan jullie over, daar ken ik niets van. voor mij word het pas echt interessant wanneer de helm vergezeld zou zijn van een foto van die man in kwestie.

Ivan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Motohelm model 1938

Bericht door Bram1940 »

Bram1940 schreef:Voor de geïnteresseerden: deze helm werd wel gedragen tijdens de meidagen, maar slechts door enkelingen. Het voorgeschreven model was de casque adrian. Foto's van het Bn Mo van de Ardeense Jagers en van het Jagers te Paard tonen dit aan.
Hieronder een foto van achtergelaten Belgische uitrustingsstukken in mei 1940. Let op de motohelm model 1938 vooraan.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”