lot officiersvesten

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

lot officiersvesten

Bericht door fluppe »

hoi,
ik heb een lot officiersvesten gekregen van een oud militair, graag zou ik weten welke pre 1940 zijn en de welke van na de oorlog zijn


vest 1
Afbeelding

Afbeelding

vest 2

Afbeelding

Afbeelding

vest 3

Afbeelding

Afbeelding

vest 4

Afbeelding

Afbeelding


graag jullie mening
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: lot officiersvesten

Bericht door Grenadier »

Een algemene regel is; als de onderste zakken "plat" op de vest genaaid zijn (daar past net een pakje sigaretten in) zijn ze na-oorlogs. Zitten de zakken met een "tussenstuk" op de vest (en dan past er een sigarendoos in ;) ) dan zijn ze zeer waarschijnlijk voor-oorlogs. Beetje simpel uitgelegd :roll: , maar je snapt de bedoeling wel! ;) :D

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: lot officiersvesten

Bericht door VC89 »

Kan het zijn dat vest 4 enkele medaillebars mist? Men zou toch verwachten dat men naast het oorlogskruis 14-18 en de ysermedaille ook de overwinningsmedaille en herinneringsmedaille van de oorlog 14-18 had verkregen.

Zo niet kan het misschien een uniform van voor 1919 zijn, hierover zullen kenners zich moeten uitspreken. De twee laatsvermelde medailles zijn in dat jaar ingesteld (15 en 21 Juli).
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: lot officiersvesten

Bericht door Drackx »

Beste Fluppe,
Wim (grenadier) heeft het m.i. goed uitgelegd.
Dan kom je tot de conclusie dat Vest 1,2 en 4 "Model 35 zijn" ... dus gedragen vanaf 1935 tot in sommige gevallen een paar jaar na WO2.
Vest 3 is volgens mij na-oorlogs. Echter op alles zijn in ons ABL wel uitzonderingen te vinden! :lol:
Dit model werd gedragen tot ongeveer jaren '70 (Ik heb het precieze jaar even niet voorhanden)
en is te herkennen aan de manchetten die uitlopen in een punt.
De latere modellen zijn met rechte manchetten.
Mooie lotje, Fluppe ...Proficiat! Modellen '35 zijn niet echt courant.
Allerbeste groeten,
Filip

@VC89 : uniformen voor '35 hadden volgens mij een rechtopstaande kraag (zoals de Gala-uniformen), dus zit er m.i. geen uniform bij van voor '35.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: lot officiersvesten

Bericht door piot1940 »

Die lijken me in eerste instantie alle vooroorlogs te zijn.
Vest 3 is inderdaad betwistbaar maar voluit gestikte heupzakken kwamen wel degelijk ook in het model 35 voor.

Afbeelding
...
Afbeelding

De meest abnormale is die van de lansiers. De borstzakken hebben veelal een sluitflap met drie punten, dit is een rechte.
Wat mij eerder aan het model van een troepvest doet denken, wat het verder uiteraard niet is.
Is het niet mogelijk dat je hier een model 28 vest hebt die getransformeerd is tijdens de mobilisatie? Je kan dat zien aan de binnenzijde van de revers. Er is daar een kleurverschil in stof en een stiknaad.
Ook wijkt de vorm van de spiegels af. De spiegels werden al eens hersneden uit de deze van de rechtopstaande kraag. De gebogen vorm aan de punt wijst in die richting.

verdere info op: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Kl ... er35NL.htm

m vr gr, Jean
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: lot officiersvesten

Bericht door fluppe »

alvast bedankt voor de reacties, ik heb er al veel van geleerd,
@ piot 1940 indd je kan zien dat er aan de binnenkant van de vest gewerkt is geweest (bij die lanciers vest)
hierbij nog enkele foto's ervan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

binnekant van de onderste zak
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: lot officiersvesten

Bericht door homefront »

Inderdaad, je lanciersvest is een model 28 omgevormd naar model 35. Goed te zien aan het verborgen knoopsgat in de kraag...
Mooi aanwinst!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
fluppe
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2011 21:28

Re: lot officiersvesten

Bericht door fluppe »

alvast bedankt voor de reactie's :-)
nu in het lot zat ook nog 3 mantels, en graag hierover meningen

mantel 1
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mantel 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mantel 3, deze is wel in khaki bruin wat niet te zien is op de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”